برگی دیگر از تاریخ
29سال پیش در چنین روزی 5 آوریل 1988 بویینگ 747 (به نام الجابریه با این توضیح که هرکدام از هواپیماهای این شرکت اسم گذاری شده اند ) شرکت هواپیمایی کویت ایرویز به شماره پرواز ک.یو 422 که از بانکوک عازم کویت بود، بر فراز دریای عرب و نزدیکی حریم هوای کشور عمان ارتباطش با برجهای مراقبت قطع شد تا شروع یک هواپیمای ربایی باشد .
کد خبر: ۴۰۲۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۶ 05 April 2017
به گزارش تابناک رضوی،به نقل ازكن نيوز، بزرگترين رسانه خبرى صنعت هوانوردى و هوافضاى ايران،29 سال پیش در چنین روزی 5 آوریل 1988 بویینگ 747 (به نام الجابریه با این توضیح که هرکدام از هواپیماهای این شرکت اسم گذاری شده اند ) شرکت هواپیمایی  کویت ایرویز به  شماره  پرواز  ک.یو 422  که از بانکوک عازم کویت بود، بر فراز دریای عرب و نزدیکی حریم هوای کشور عمان ارتباطش با برجهای مراقبت قطع شد تا شروع یک هواپیمای ربایی باشد .
دو فرد مسلح با ورود با اتاقک خلبانی از کاپیتان صبحی یوسف  (تبعه عراق) و کمکش کاپیتان عید العازمی (تبعه کویت ) در خواست کردند که مسیر هواپیما را به سمت خورشید و شرق تغییر دهند .
هواپیما بعد از حدود 2 ساعت پرواز به آسمان مشهد رسید و برج مراقبت فردوگاه مشهد اجازه فرود این هواپیمای ربوده شده شده را در این فرودگاه دادند .
هواپیما حامل 111 سرنشین بود که ربایندگان در فرودگاه مشهد  زنان  و اتباع خارجی 
(غربی ) را آزاد کردند .
هواپیما پس از چند روز توقف در مشهد و بعد ازاینکه  مذاکرات ربایندگان( که تعدادشون 7 نفر بود)
با مقامات کویتی  بر سر دستیابی به خواسته هایشان به نتیجه ای نرسید  درخواست سوختگیری و حرکت به سمت غرب بدون داشتن مقصدی معین را کردند .هواپیما پس از ترک مشهد و حرکت به سمت غرب خواستار فرود  در فرودگاه  بیروت در لبنان شد که مقامات لبنانی  با وجود اصرار ربایندگان به فرود  و چرخیدن  چند ساعته  در اطرف فرودگاه بیروت با بستن فرودگاه  مانع  از فرود هواپیما شدند  نهایتا با نزدیک شدن به اتمام سوخت هواپیما و درحالی که هواپیما فقط سوخت کافی برای 15 دقیقه پرواز را داشت فرودگاه لارناکا در قبرس اجازه ورود هواپیما را به این فرودگاه داد .
هواپیما چهار روز دیگر در فروگاه لارناکا ماند و  ربایندگان برای فشار بر مقامات قبرسی برای دریافت  سوخت هواپیما دو جوان کویتی  به نامهای عبدالله الخالدی  و خالد ایوب  را به قتل رسانده و اجساد آنها را از هواپیما به بیرون پرت کردند . 
پس از طی چهار روز پرالتهاب و پر اضطراب برای خانواده های گروگانها اعلام شد که هواپیما  به سمت فردگاه بواری بومیدین الجزایر پرواز خواهد کرد  هواپیما پس از ورود  به الجزایر شاهد رایزنی ربایندگان و مقامات کویتی  با پا درمیانی مقامات الجزایر بود تا اینکه سرانجام طی توافقاتی دو طرفه که تا به امروز فاش نشده است  قرار شد که ربایندگان با هواپیمای دیگری   الجزایر را ترک و در مقابل گروگانها را آزاد کنند .  
بالاخره در 21 آوریل 1988  پس از 16 روز مسافران و خدمه هواپیما آزاد و توسط هواپیمای دیگری به کویت بازگردانده شدند تا طولانی ترین هواپیماربایی  تاریخ  به پایان برسد .
لازم به یادآوریست که چهار سال قبل از آن نیز در دسامبر 1984 هواپیمای دیگری از کویت ایرویز  به نام الکاظمه پس ربوده شدن و  آورده شدن در فرودگاه  مهرآباد تهران  پس 6 روز با حمله نیروهای امنیتی ایران به هواپیما پایان یافت .
گردآوری و ترجمه محمدرضا فخريت 



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار