رئیس سازمان محیط زیست: موضوع گرد و غبار یکی از مسائل مهم برای سازمان ملل شده است/ ایشان همچنین ابراز داشتند: با ادغام محیط زیست با منابع طبیعی مخالفیم و دلایل آنرا بیان کرده ایم
کد خبر: ۴۰۲۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۵ 05 April 2017

به گزارش تابناک لرستان؛  دكتر ابتكار با حضور در استان لرستان در جمع خبرنگاران، اظهار كرد: برای رفع مشكل پديده گرد و غبار در برخی استان‌های كشور همكاری‌های بين‌المللی و منطقه‌ای را در سال ٩٦ را بيشتر خواهيم كرد.


وی با بیان اینکه در این راستا مذاکراتی را از سال ۹۲ با دولت عراق داشته ایم و همکاری و هماهنگی هایی با دولت عراق بوده تا کانون های گرد و غبار داخل عراق را مهار کنند، گفت: شرایط عراق، ناامنی و بی ثباتی داخل کشور عراق عملاً مشکلات زیادی را فراهم کرده اما اخیراً دوباره مذاکرات را از سر گرفته ایم و خواسته ایم اقدامات عملی را برای مقابله با کانون های گرد و غبار و احیاء تالاب های داخل عراق صورت گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه همچنین دولت اقدامات خوبی برای طرح موضوع گرد و غبار در سطح بین المللی داشته است، گفت: در حال حاضر موضوع گرد و غبار یکی از مسائل مهم برای سازمان ملل بوده و سازمان ملل اولین نشست بین المللی خود را در رابطه با گرد و غبار در ایران برگزار خواهد کرد.


وی ادامه داد: از تجربيات و علم و دانش ديگر كشورها در زمينه حذف مشكل گرد و غبار استفاده خواهیم کرد.  رفع اين مشكل مهم‌ترين برنامه سازمان محيط زيست است.


وی افزود: برای جنگل‌های زاگرس و طبيعت آن نيز با همكاری ادارات مختلف از جمله سازمان جنگل‌ها و مراتع برنامه‌های كارسازی خواهيم داشت.


رئيس سازمان محيط زيست كشور اضافه كرد: جنگل‌های بلوط برای ما بسيار با اهميت هستند و برای توسعه پايدار زاگرس و طبيعت آن در سال‌جاری اقدامات شاخصی انجام خواهيم داد.


وی در زمینه ی معادنی که در مناطق حفاظت شده به صورت غیر قانونی مشغول فعالیت هستند؛ ابراز داشت: اگر گزارشی مبنی بر فعالیت معادن در مناطق غير مجاز و ممنوعه محيط زيست ارائه شود به صورت قانونی با آنها برخورد خواهد شد.


وی در ادامه به آخرین اقدامات صورت گرفته برای پیوستن تالاب‌های لرستان به کنوانسیون رامسر اشاره کرد و عنوان داشت: برای پیوستن تالاب‌های لرستان به کنوانسیون رامسر نیز تلاش می‌کنیم چرا که توجه به تالاب‌ها از اولویت‌های دولت است.
وی ادامه داد: در همین راستا گام‌هایی برداشته شده و مطالعاتی نیز صورت گرفته است و در مجموع مقدمات کار برای انجام این کار باید فراهم شود.
ابتکار ادامه داد: زمانی که این برنامه تنظیم شود به شورای برنامه‌ریزی استان‌ها ابلاغ شده و نقش دستگاه‌های مختلف در آن مشخص می‌شود.
وی اضافه کرد: مشارکت مردم در مدیریت تالاب‌ها سبب می‌شود زمینه  اجرای طرح‌های گردشگری ایجاد شده و منافع مالی برای مردم ساکن اطراف این تالاب‌ها به‌وجود بیاید‌.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به تصویب دو ماده مهم ۸ و ۹ در صحن علنی مجلس در مورد خودروهای فرسوده و از رده خارج شده گفت: یکی از این  مواد بحث خودروهای فرسوده بود که بر اساس ماده هشت خودروهایی که به سن فرسودگی برسند باید از رده خارج شوند. 
وی ادامه داد: در ابتدا سهمی در قالب بیمه فرسودگی برای دارنده خودروها در نظر گرفته می شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه از رده خارج کردن خودرو علاوه بر اینکه منافع زیست محیطی زیادی دارد منافع اقتصادی نیز دارد گفت: این امر سبب ایجاد اشتغال می شود و موضوع بازیافت خودرو نیز مسئله مهمی است.
ابتکار همچنین با اشاره به تصویب ماده حمل و نقل عمومی در شهرها در صحن علنی مجلس نیز بیان داشت: این ماده در رابطه با اقدامات شهرداری ها برای توسعه حمل و نقل عمومی و همچنین استفاده از اتوبوس، مترو و ... است.
وی با اشاره به لایحه هوای پاک نیز بیان داشت: موادی از آن باقی مانده که امیدواریم ظرف هفته آینده این لایحه به تصویب کامل برسد و ما قانون جامع و بسیار روز آمدی برای هوای پاک داشته باشیم.
معاون رئیس جمهور در پاسخ به اینکه نظر دولت در مورد ادغام سازمان محیط زیست با منابع طبیعی چیست گفتند: دولت با طرح ادغام مخالف است زیرا حوزه عملکرد محیط زیست را فرا بخشی می داند و قابل ادغام با منابع طبیعی نیست. 
ایشان ابراز داشتند: دولت نظر مخالف خود و استدلال های لازم در این زمینه را نیز با مجلس طرح کرده است و کماکان موافق عمل به شیوه ی مدیریت یکپارچه است. 
ایشان ادامه دادند: در شرایط فعلی فکر می کنیم بهترین حالت این است که زیر نظر رئیس جمهور باشد تا به صورت فرا بخشی اداره شود.


گزارش: علیرضا طاهری نیا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار