راه رفتن در شب لازمه های بسیاری می طلبد یکی از این موارد داشتن امنیت خاطر در میان تاریکی شب است. بر این اساس تعبیه لامپ های روشنایی امری است که سبب افزایش امنیت افراد در شب می شود این در حالی است که موازنه میان ایجاد امنیت به وسیله نور و جلوگیری از آلودگی نوری کاری بسیار دشوار و حساس است.
کد خبر: ۴۰۳۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱ 06 April 2017












به گزارش تابناک خراسان رضوی؛ راه رفتن در شب لازمه های بسیاری می طلبد یکی از این موارد داشتن امنیت خاطر در میان تاریکی شب است. بر این اساس تعبیه لامپ های روشنایی امری است که سبب افزایش امنیت افراد در شب می شود این در حالی است که موازنه میان ایجاد امنیت به وسیله نور و جلوگیری از آلودگی نوری کاری بسیار دشوار و حساس است.

همگامی نا امنی و تاریکی معابر

گسترش شهرنشینی موجب پیچیده‌تر شدن ابعاد مختلف اقتصادی،اجتماعی، فرهنگی و بروز احساس ناامنی در محلات مسکونی می‌شود. همچنین روابط بین فضا و انسان در محیط شهری معنای جدیدی یافته است؛ اما می‌توان ادعا کرد آنچه در این میان از نظر ماهیتی و نه شکلی تغییر نکرده نیاز به امنیت است. نگاهی تاریخی به الگوهای زیستی بشر نشان می‌دهد که امنیت نقش اساسی در شکل‌گیری و تکامل آن ایفا کرده و همیشه به عنوان عنصری مهم سایر ابعاد زندگی را تحت تاثیر قرار داده است .

بنابراین احساس امنیت و آرامش شهروندان در محیط های پیرامون و محل کار، زندگی رفت‌و‌آمد، تفریح و گذران اوقات فراغت،‌ محیط های آموزشی، فرهنگی و ... از عوامل مهم و تاثیرگذار بر کیفیت زندگی آنهاست.

بر همین اساس پیشگیری از بروز جرایم در محله‌ها و فضاهای شهری با مکانیسم‌های برنامه‌ریزی اجتماعی و شهری از اهمیت فراوانی برخوردار است. این پیشگیری در راستای محدود کردن فرصت بروز جرم و کمک به ارتقای احساس امنیت ساکنان شهر است.

یافته‌های پژوهشی نشان داد که از نظر وجود عوامل محیطی و کالبدی موثر در ایجاد ناامنی در محله ،تاریکی معابر در شب در رتبه اول،‌ باریکی کوچه در رتبه دوم و وجود فضای اطراف خطوط راه‌آهن در رتبه سوم قرار دارد.

روشنایی لازمه زندگی شهری

روشنایی معابر و میادین، یکی از عناصر مبلمان شهری محسوب می شود و از جایگاه ویژه ای در معماری و شهرسازی برخوردار و در طراحی شهری بسیار حائز اهمیت است. امروزه نورپردازی،تعریف کننده هویت و سیمای شبانه شهر است و طراحی روشنایی شهری نه تنها موضوعی صرفا تزئینی نیست ، بلکه روشی در جهت تامین امنیت و آرامش بیشتر محیط است و روشنایی مناسب کوچه ها،معابر وخیابان ها باعث ارتقای امنیت و رضایتمندی شهروندان می شود.


تاریکی همیشه برای آدمی هراس آور بوده است و در مقابل ، استفاده از نور برای روشنایی در فضاهای ناایمن (فضاهای بی‌دفاع) شهری موجب افزایش امنیت شهروندان در فضای شهر می‌شود.اما تاریکی بخشی از خیابان‌ها و کوچه‌های شهر ایزدشهر این روزها نارضایتی شهروندان را در پی داشته است.


طراحي روشنايي شهري نه تنها موضوعي صرفاً تزئيني نيست، بلكه روشي در جهت پاسخ بـه جـست و جـوي مـا بـراي روش پيـشرفته تامین امنيت و آسودگي بهتر و محيط مي شد؛ اما امروزه نورپردازي، تعريف كننده هويت و سيماي شبانه شهر است و نبود نور و وجود تاريكي شب عوارضي همچون افزايش حوادث، تصادفات، جرايم و بزه كاري و كاهش امنيت اجتماعي را سبب .شود مي در معماري و شهرسازي نور عملكردي فراتر از روشن كردن فضا داشته و به عنوان يكي از اجزاء اصلي مورد توجه طراحان قرار ميگيـرد.

شهروندان معتقدند کمبود روشنایی در محله‌ها و کوچه‌ها، زمینه حضور بی‌دغدغه مجرمان و سارقان را فراهم می‌آورد، و اگر مسوولان شهری برای صرفه‌جویی در مصرف برق تصمیم بر خاموشی گرفته‌اند باید به عواقب خطرناک چنین اقدامی نیز بی‌توجه نباشند.

روشنایی تزئینی نباشد

این در حالی است که باید میان تامین امنیت به وسیله نور و عدم ایجاد آلودگی نوری موازنه ای ایجاد شود؛ اصطلاح کلی آلودگی نوری به مشکلات چندگانه ای اطلاق ميگردد که به وسيله استفاده کم بازده، آزار دهنده، افزون بر نیاز يا غير منطقی از نور مصنوعی ايجاد مي شود. ریسه های نواری و لامپ های روشنایی و صفحات نمایش بزرگ در خیابان ها، شب های تاریک را پر نور کرده است. این نورهای مصنوعی از دید بسیاری متخصصان هم به طبیعت آسیب می رساند و هم به انسان.

اين پديده در نتيجه تضاد شديد مناطق روشن و تاريک در میدان ديد ایجاد می شود. گاهی نگاه کردن به يک رشته نورانی لامپ بی حفاظ یا با حفاظ نامناسب اين پديده را ايجاد مي کند. تابیدن نور به داخل چشم رهگذران يا رانندگان می تواند تا بیش از يک ساعت ديد فرد را دچار اختلال کند. این پدیده علاوه بر مورد فوق، به دلیل ایجاد تضاد شدیدی بين مناطق روشن و تاريک، مانع درک صحیح میزان تیرگی و روشنی توسط اندام بینایی می شود. کنترل این پدیده در تامین ایمنی راهها دارای اهمیت بسیاری است. زیرا درخشش و پوشش نامناسب چراغهای کنار راه ممکن است رانندگان يا رهگذران را دچار کوریگذرا کند که همین امر می تواند مقدمه حوادث رانندگی شود.

کاهش آلودگی با چندین راه حل

کاهش آلودگی نوری به معنای کاستن از میزان نور خیره کننده و روشنایی بیش از حد آسمان شب، کاهشفرار شعاعهای نوری به سوی آسمان و کاهش تداخل نوری منابع نوری مختلف می باشد.

بنابراین برای کاستن از میزان آلودگی نوری لازم است ابتدا نوع مشکل شناخته شود.در این راستا می توان با بکار گیری روشهای زیر از شدت آلودگی نوری کاست:

·استفاده از لامپهایی با قدرت روشنایی متناسب با هدف مورد نظر و نه بیشتر

·خاموش کردن چراغ ها در مواقع غیرضروری (برای این کار می توانید در ساختمان محل سکونت و یا کارتان از دستگاه های زمان سنج نیز استفاده کنید)

·بهینه سازی چراغ ها به گونه ای که شعاع های نوریشان دقیقا به سمت هدف مورد نظر هدایت شود

·استفاده از نوع نور متناسب با هدف مورد نظر تا ایجاد مشکلات حاد آلودگی نوری توسط امواج نوری ساطع شونده از آنها به پایین ترین حد خود برسد.

·ارزیابی طرح های موجود روشن سازی محیط و طراحی مجدد آنها در صورت لزوم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار