با توجه به این که مخاطب جشنواره فرهنگ ملل دانشجویان هستند می تواند بهترین تاثیر را در میان ملت های مختلف داشته باشد
کد خبر: ۴۰۴۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۱ 08 April 2017
به گزارش تابناک رضوی،محمد کاظم کاظمی، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی در گفت و گوی اختصاصی با سایت جشنواره فرهنگ ملل گفت:با توجه به این که مخاطب جشنواره فرهنگ ملل دانشجویان هستند می تواند بهترین تاثیر را در میان ملت های مختلف داشته باشد.
کاظمی، شاعر برجسته افغانستانی و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی در گفت و گوی اختصاصی با سایت جشنواره فرهنگ ملل ضمن اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری در میان دانشجویان گفت: دانشجویان بیشترین تاثیر را بر امروز و فردای هر جامعه ای دارند و هر جشنواره ای که مخاطب آن دانشجویان باشند می تواند برای نسل های بعدی که این دانشجویان سکان فکری و فرهنگی یک ملت را در دست می گیرند تاثیر گذار باشد.
وی افزود: جشنواره فرهنگ ملل هم با توجه به این که مخاطب آن دانشجویان هستند می تواند بهترین تاثیر را در میان ملت های مختلف داشته باشد.
کاظمی در ادامه ضمن تشکر از آقای دکتر غنایی رئیس اداره بین المللی دانشگاه فردوسی مشهد به خاطر برگزاری این جشنواره افزود: برگزاری جشنواره فرهنگ ملل توسط اداره دانشجویان بین المللی دانشگاه فردوسی مشهد از اهمیت خاصی برخوردار است و حضور دانشجویان ملیت های مختلف در کنار هم غنیمتی است که باید قدر آن را دانست.
این محقق و پژوهشگر برجسته زبان و ادب فارسی به دوران حضور خود در دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان دانشجو اشاره و خاطر نشان ساخت: من از اولین مهاجرین افغانستانی بودم که بعد از انقلاب اسلامی ایران در دانشگاه فردوسی مشهد مشغول تحصیل شدم. در زمانی که من به دانشگاه آمده بودم قوانین و مقررات ایران اجازه نمی داد کسی که در افعانستان مدرسه خود را تمام کرده در اینجا ادامه تحصیل بدهد زیرا سیستم درسی ایران و افغانستان فرق می کرد و ما هم بر اساس بورسیه نیامده بودیم ما مهاجرینی بودیم که بر اثر جنگ آواره شده بودیم و خیلی از مهاجرین مدرک تحصیلی خود را همراه نداشتند.
وی ادامه داد: در آن سال های اوایل انقلاب در دانشگاه کسی از افغانستانی ها حضور نداشت و مهاجرینی هم که در ایران درس خوانده بودند و به مرحله دانشگاه رسیده بودند افراد زیادی نبودند به این دلیل که نسل جوان ما که به ایران آمده بودند هنوز به مرحله دانشگاه نرسیده و دانش آموز بودند.
کاظمی یادآور شد: من و دو_ سه نفر دیگر از دانشجویان افغانستانی که در سال ۱۳۶۵ وارد دانشگاه فردوسی مشهد شدیم جز اولین دانشجویان افغانستانی بعد از انقلاب اسلامی بودیم که از این دانشگاه مدرک گرفتیم.
مهندس کاظمی تصریح کرد: حالا شرایط تحصیل در دانشگاه فردوسی با روزگار ما خیلی فرق کرده است و امروزه که من شرایط صدها دانشجویی که در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند را مقایسه می کنم می بینم که چقدر وضع تحصیل فرق کرده و این هم برای کشور ما موثر و مفید است و هم برای ایران و دانشجویان ایرانی که با فضا و محیط افغانستان آشنا می شوند.
این نویسنده افغانستانی یادآور شد: چیزی که جامعه ایران باید کم کم بپذیرد این است که افغانستانی های مقیم ایران را هم بخشی از جامعه ایران در نظر بگیرد و متوجه این موضوع باشند که این ها هم می توانند به صورت تخصصی در خدمت جامعه قرار بگیرند.
وی ادامه داد: دانشجویان افغانستانی مقیم ایران هم برای کشور خود و هم برای جامعه میزبان یک فرصت هستند و کسانی که در آینده بخواهند کشور افغانستان را بسازند بخش عمده ای از آنها تحصیل کرده هایی هستند که در ایران تحصیل کرده اند.
این شاعر افغانستانی در بخش دیگری از این گفت و گو به ذکر خاطره ای از دوران حضور در دانشگاه فردوسی مشهد اشاره کرد و گفت: من در دانشگاه فردوسی درس می خواندم که کنگره شعر دانشجویی در کرمان برگزار شد و من هم چون دانشجوی رشته عمران در ایران بودم در آن کنگره شرکت کردم اتفاقاً شعری که من در آنجا خواندم مورد تشویق حاضران قرار گرفت و علاقه مندان و دوستان ایرانی از این شعر استقبال کردند.
وی ادامه داد: بسیاری از دانشجویان دانشگاه های مختلف و جوانان علاقمند به ادبیات و زبان فارسی که هیج آدرسی از من نداشتند و فقط می دانستند که من در دانشگاه فردوسی مشهد درس می خوانم نامه های خود را به آدرس دانشگاه پست می کردند و این نامه ها از طریق دانشگاه فردوسی مشهد به دست من می رسید و این برای من خیلی جالب توجه بود.
کاظمی در ادامه افزود: یک روز از طریق دانشگاه فردوسی مشهد نامه ای از یک دانشجو در کرمان دریافت کردم که از من خواسته بود برای پدر شهید او شعری بنویسم که من هم شعری به نام «مسافر» سرودم و برایش فرستادم، همان شعری که در کتاب های درسی ایران چاپ شد در واقع بنا به درخواست همان دانشجو بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار