رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: طی 7 سال گذشته موردی از بیماری شاربن یا سیاه زخم در دامهای استان گزارش نشده است.
کد خبر: ۴۰۴۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸ 09 April 2017
به گزارش خبرنگار خبرگزاری تابناک،دکتر مجید همتی رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شاربن یا سیاه زخم یک بیماری بسیار خطرناک مشترک بین انسان و دام است. 

وی با بیان اینکه این بیماری در نشخوارکنندگان به صورت فوق حاد بروز می کند، گفت: علاىم بالینی این بیماری معمولا دیده نمیشود  و در صورت بروز مهلت معاینه و بررسی دام را نداده و به محض درگیری تنها لاشه دام تلف شده مشاهده می شود که خون منعقد نشده از منافذ طبیعی بدن دام همچون دهان و بینی خارج می گردد.

این مقام مسئول با اشاره به تلفات بالا در صورت بروز این بیماری، تصریح کرد: در انسان نیز موجب ایجاد زخم های سیاه رنگی می شود که به سیاه زخم معروف است و این بیماری معمولا درمانی ندارد یا سخت و دیر درمان می باشد. 

به گفته رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، عامل این بیماری باکتری باسیلوس آنتراسیس است که در خاک وجود دارد و جزو باکتریهای هاگ دار است که ممکن است تا 50 سال نیز در طبیعت باقی بماند و با ضدعفونی کنندههای  معمولی نیز از بین نمی رود.

وی همچنین اظهار داشت: خوشبختانه با وجود تلاش های صورت گرفته و واکسیناسیون عمومی انجام شده در 7 سال اخیر موردی از شاربن دامی نداشته ایم و این بیماری کنترل شده است. 

دکتر همتی با تصریح عدم وجود هیچ کانونی از این بیماری در استان طی 7 سال گذشته، گفت: سازمان دامپزشکی واکسیناسیون این بیماری را به صورت هدف‌مند اجرا می کند. 
وی ادامه داد: با هدف‌مند شدن این واکسن، واکسیناسیون فقط در مناطقی که ریسک بیماری بالاست و همچنین واحدهای صنعتی انجام می شود و در بقیه مناطق مراقبت فعال جهت پایش بیماری انجام می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در سه شهرستان سنقروکلیایی، صحنه، دالاهو و بخشی از شهرستان سرپل ذهاب، گاوداری های صنعتی و نیز قسمت هایی از نوار مرزی همزمان با مایهکوبی آبله، واکسیناسیون دام های سبک و سنگین نیز علیه شاربن انجام می شود. 

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه بیان داشت: در سال گذشته 600 هزار راس گوسفند و بز، 30 هزار راس گاو و گوساله و 1600 راس تک سمی در استان علیه بیماری مذکور به صورت رایگان واکسینه شده اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار