حسینی سیر با اشاره به اینکه در مرحله چهارم شبکه‌های اجتماعی و آثار فضای مجازی که مورد اقبال کودکان، نوجوانان و جوانان است را در قالب دانشنامه منتشر می‌کنیم، بیان کرد: کار مرحله دوم به‌صورت الفبایی و به سبک دایره المعارف نویسی، سه ماه است آغازشده است به‌طوری‌که مدخل‌هایی با حرف «آ» و «الف» را در دو قسمت اعلام مشاهیر از ابتدا تاکنون و بخش دوم اماکن، فضاها و آداب‌ورسوم را استخراج کردیم.
کد خبر: ۴۰۴۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۲ 09 April 2017
رئیس حوزه هنری استان همدان از تخصيص 60 میلیون تومان براي چاپ دانشنامه همدان خبر داد و گفت: 48 اثر دانشنامه همدان در دست تدوين است.

به گزارش فارس، سیدمحمدباقر حسینی‌در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی اظهار کرد: شهیدآوینی با خون خود هنر انقلاب اسلامی را آبیاری کرد که باید از این الگوی متعالی برای پاسداشت هنر اسلامی بهره برد.

وی یکی از ویژگی‌های شخصیتی شهیدآوینی را فرهیختگی، اخلاص و تواضع عنوان کرد و بیان کرد: اگر هنرمند به این درجه از شخصیت در خلق آثار هنری برسد، آثار ماندگار و متعالی ارائه خواهد کرد.

رئیس حوزه هنری استان همدان با بیان اینکه محتوای اثر باید مفید به حال جامعه بوده و همه محتوا را تأیید کنند، افزود:
سومین ویژگی آثار شهید آوینی، قالب اثر است و فرمی که برای آثار داشت، ویژه بود به طوری که حداکثر تلاش را برای آثار خود داشت.

وی ویژگی دیگر آثار شهیدآوینی را جذب مخاطب دانست و بیان کرد: آثار شهید آوینی مخاطبان خوبی را جذب کرده بود و بسیاری از افراد به آثار این شهید جذب شده بودند که امروز نیز باید نسبت به جذب مخاطب به آثار هنر اسلامی توجه بیشتری صورت گیرد.

حسینی‌سیر با تأکید بر اینکه شهیدآوینی مسیر تکاملی را طی کرد که ما نیز باید در این مسیر حرکت کنیم که به کمال انسانی و ارزش‌های انسانی نزدیک شویم، گفت: در بخش آثار نیز دنبال کیفی‌بخشی به آثار هستیم و قالب آثار را تقویت کنیم، که قالب آن تأثیرگذار و نهایت زیبایی هنری را به لحاظ آن شاخص‌ها داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در بخش مخاطب نیز در تلاش هستیم آثار حوزه را توزیع خوبی داشته باشیم، تصریح کرد: در فضای مجازی تلاش می‌کنیم حضور بیشتری داشه باشیم و برنامه‌هایی را تدارک دیدیم.

رئیس حوزه هنری استان همدان در ادامه در خصوص تدوین دانشنامه همدان گفت: حدود 33 اثر در کنار 15 اثری که قبلا تولید شده بود بستری را فراهم کرده که 48 اثر این دانشنامه در مراحل مختلف آماده‌سازی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دانشنامه همدان 6 مرحله دارد، افزود: 48 اثر در دست آماده‌سازی مربوط به مرحله اول و چهارم است که مرحله اول 140 کتاب موضوعی و مرحله چهارم پیوست‌های دانشنامه است که شامل آثار نقاشان همدان، رمان‌های تاریخی، عکاسان و فیلم‌های مستند است.

حسینی‌سیر با اشاره به اینکه در مرحله چهارم شبکه‌های اجتماعی و آثار فضای مجازی که مورد اقبال کودکان، نوجوانان و جوانان است را در قالب دانشنامه متتشر می‌کنیم، بیان کرد: کار مرحله دوم به صورت الفبایی و به سبک دایره‌المعارف‌نویسی، سه ماه است آغاز شده است به طوری که مدخل‌هایی با حرف «آ» و «الف» را در دو قسمت اعلام مشاهیر از ابتدا تاکنون و بخش دوم اماکن، فضاها و آداب و رسوم را استخراج کردیم.

وی با بیان اینکه سال 96 کتابت و قرارداد با تحریریه منعقد خواهد شد، گفت: نشست‌های تخصصی دانشنامه ادامه دارد، از رئیس بنیاد دانشنامه‌نویسی دعوت می‌شود تا مدخل‌ها و چکونگی استخراج مدخل‌ها را فرابگیریم تا موضوع با آنچه در کشور اتفاق می‌افتد، یکدست شود.

رئیس حوزه هنری استان همدان اضافه کرد: برای جلوگیری از موازی‌کاری به ویژه در تاریخ دفاع مقدس و تاریخ جنگ، بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس تاریخ مکتوبی را ارائه کرده است، ما نیز برای جلوگیری از تکرار، شیوه‌های جدیدی به نام روزشمار «انقلاب اسلامی و تاریخ دفاع مقدس» را ارائه کردیم.

وی با بیان اینکه آقای شیرعلی به خاطر تجربه تولید آثاری در قالب روزشمار، به عنوان ناظر این بخش از تألیف به همدان دعوت شده است، گفت: گردنه اصلی چاپ دانشنامه را پشت سر گذاشتیم و بودجه آن ابلاغ شد، هرچند مهم تخصیص بودجه است.

حسینی‌سیر با تأکید بر اینکه 60 میلیون تومان از اعتبار عمرانی برای هزینه در دانشنامه به حوزه هنری اختصاص یافت، اظهار کرد: برای 48 اثر قرارداد منعقد شده است، یک اثر چاپ شده و فقط صحافی باقیمانده که این وضعیت نشان می‌دهد کارها روی روال افتاده و فروردین‌ماه به دست ما می‌رسد.

وی در خصوص کارگاه‌های آموزشی حوزه هنری در زمینه داستان‌نویسی تصریح کرد: در کارگاه‌های امسال با همکاری آموزش و پرورش افراد حائز رتبه‌های برتر در سطح استان و کشور را جذب کرده و افراد صاحب اثر را تقویت می‌کنیم.

رئیس حوزه هنری استان همدان در پایان اضافه کرد: بهره‌مندی از اساتید و کارشناسان کشوری نیز در دوره‌های آموزشی مدنظر است تا دوره پیوسته و متداوم شود، ضمن اینکه ایجاد تغییراتی در کارگاه‌ها و خانه فیلم نیز مدنظر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار