انتخاب اعضای شورای شهر هر چند که با ساز و کار سیاسی و برگزاری انتخابات همراه است،اما در هدف و تعریف اولیه شورا یک نهاد اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود تا یک سازمان سیاسی،اما معمولا بر اساس سابقه کار اجرایی و سیاسی اعضای انتخاب شده آن در کلان شهرها ،رنگ و بوی سیاسی می گیرد.
کد خبر: ۴۰۶۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴ 12 April 2017
به گزارش تابناک رضوی؛ بر اساس اصل ششم قانون اساسی،  شورا ها یکی از مصادیق اداره امور کشور به اتکاء آراء عمومی است که از طریق انتخابات محقق می شود. شورای شهر و روستا یکی از مراکز قدرت است که از طریق آراء مستقیم مردم تشکیل می شود، این شورا مسولیت وضع مقررات، نصب و عزل مقامات حوزه انتخابیه، تصویب برنامه و بودجه و نظارت بر اجراء برنامه، بودجه و مقررات موضوعه در حیطه اختیارات خویش را دارد.

انتخاب اعضای شورای شهر هر چند که با ساز و کار سیاسی و برگزاری انتخابات همراه است،اما در هدف و تعریف اولیه شورا یک نهاد اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود تا یک سازمان سیاسی،اما معمولا بر اساس سابقه کار اجرایی و سیاسی اعضای انتخاب شده آن در کلان شهرها ،رنگ و بوی سیاسی می گیرد.

شورا و شهرداری سیاسی محلی از اعراب ندارد
ارگان های مختلفی در حوزه ی شهری باید به کارهای مختلف که مربوط به خدمات شهری است بپردازند و به عبارت دیگر شهری درخور پایتخت معنوی جهان اسلام را بسازند اما اساسا در مشهد چنین اتفاقی رخ نمی دهد؛ اکثر متخصصان اعتقاد دارند که شورا و شهرداری سیاسی محلی از اعراب ندارد اما متاسفانه خلاف این رویه را در سال های اخیر پیش گرفته شده است. امروزه مشهد متشکل از شهرداری و شورای شهر یکپارچه سیاسی و نسبتا موافق تشکیل شده است. تا جایی که شهردار سیاسی مشهد در روزهای گذشته به جای آن که به مدیریت بحران در خصوص زلزله بپردازد در مجمع سیاسی شرکت می کند و فعالیت سیاسی را در اولویت کارهای خود قرار می دهد. در این راستا نیز شهردارهای مختلف در ایران  با رفتارهای سیاسی موافق نبوده و صحبت های صریحی در این ارتباط انجام می دهند.

دیدگاه سیاسی، آفت مدیریت شهری
در این خصوص شهردار تهران معتقد است که شهرداری ها باید غیر سیاسی باقی بمانند و حزبی نشوند و جز خدمت و رفاه مردم به چیز دیگری نیندیشند.  دیدگاه سیاسی را آفت مدیریت شهری است ، نگاه غیر سیاسی اعضای شورای اسلامی شهر تهران از مهمترین دلایل توفیق شهرداری تهران می باشد.

مشهد؛ نیازمند نگاه غیر سیاسی
اگر بخواهیم برآیند فعالیت های شورای شهر مشهد و تهران را با یکدیگر مقایسه کنیم به تفاوت فاحشی از منظر عملکرد مثبت در خصوص مدیریت شهری می رسیم. فعالیت شوراها در مشهد به کارهای حزبی و جناح بندی های سیاسی ختم شده است و این مسئله در هر انتخاباتی نمود ویژه ای پیدا می کند به طوریکه بعد از فرآیندهای انتخاباتی برخی رفتارها کاهش می یابد؛ در این خصوص وقت آن است که مشهد با توجه به پتانسیل های عظیم خود به شهری غیر سیاسی مبدل شود تا مردم بتوانند از خدمات بیشتری استفاده کنند و خدمات شهری منحصرا در دست عده ای خاص تجمیع نشود. حزبی گری در امور شهری سبب حذف برخی شهروندان و روی کار آمدن افراد فاقد تخصص خواهد شد در صورتی که ماهیت شهرداری و شورای شهر با این دیدگاه متفاوت است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
مگر الان سیاسی روی کار نیستن!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار