حجت الاسلام رئیسی:
تولیت آستان قدس رضوی اعتکاف را بستری مناسب برای ظرفیت سازی اسلامی و مصون سازی اجتماعی دانست.
کد خبر: ۴۰۶۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۷ 12 April 2017
به گزارش تابناک رضوی،حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی شامگاه سه شنبه 
22 فروردین ماه، همزمان با میلاد خجسته امیرالمومنین امام علی(علیه السلام) و در اولین روز از ایام اعتکاف ماه رجب در جمع معتکفین مسجد جامع گوهرشاد حرم مطهر رضوی حضور یافت و با معتکفین دیدار و گفت‌وگو کرد.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در حاشیه این دیدار، اعتکاف را به جان خریدن سختی همراه با شوق و اشتیاق برای ارتقای معنویت دانست و بیان کرد: پیش از انقلاب اسلامی چنین اجتماعات باشکوهی در اعتکاف به هیچ عنوان مشاهده نمی‌شد، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بویژه در دو دهه اخیر اقبال بسیار زیاد مردم و بویژه جوانان به اعتکاف در مساجد سراسر کشور نمود دارد که خود فرصتی مغتنم برای معرفت افزایی و افزودن ظرفیت دینی است.
وی اشتیاق عمومی برای حضور در مراسم اعتکاف را از جمله برکات انقلاب اسلامی معرفی و بیان کرد: اعتکاف عبادتی برای تهذیب نفس، تقرب پروردگار، ظرفیت سازی و خودسازی است که ریشه در فرهنگ دینی و سنت نبوی دارد.
تعمیق معنویت، راه برون رفت از گره‌های اجتماعی
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی یکی از برکات مهم اعتکاف را مصون سازی جامعه در برابر تهدیدات فرهنگی و اعتقادی خواند و عنوان کرد: اعتکاف اساس فراهم آوردن شرایطی برای توجه به خداوند و به دنبال آن مصون سازی است؛ امروز جامعه ما برای گشودن بسیاری از مشکلات و گره‌های اجتماعی نیازمند تعمیق معنویت و مصون سازی دینی است.
تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه عبودیت و بندگی خداوند برای یک انسان عبد، عین حریت است، افزود: معکتفین در مسجد به نوعی خود را در حصن حصین و محصوریت قرار می‌دهند و با این حصار در واقع افکار، اخلاق و اعمال خود را از بند هرچه غیر خداست آزاد می‌کنند.
وی اعتکاف را یکی از راه‌های خودسازی و جامعه سازی قرآنی برشمرد و تصریح کرد: اعتکاف بر خودسازی و جامعه سازی قرآنی و به دنبال آن درک مشکلات اجتماعی، تصمیم گیری و آینده سازی برای امت اسلامی تاثیرگذار است؛ زیرا خودسازی فردی در اعتکاف باعث خودسازی اجتماعی می‌شود.
لزوم ظرفیت‌سازی دینی برای جامعه سازی قرآنی
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در ادامه به جایگاه ظرفیت سازی اسلامی اشاره و بیان کرد: افراد با ظرفیت کسانی هستند که در فراز و نشیب‌های زندگی، عرصه عبودیت را از دست نمی‌دهند. این افراد در غنا و فقر، سلامت و مریضی و بطورکلی در تمام حالات زندگی، بنده و شکرگزار پروردگار هستند؛ چنین افرادی در عرصه‌های مختلف و در برابر تهدیدات اجتماعی خود و جامعه‌شان را حفظ می‌کنند.
تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه ظرفیت دینی جز در پرتو عبودیت و بندگی خداوند متعال حاصل نمی‌شود، اظهار کرد: عباداتی همچون اعتکاف و زیارت مضجع منور ائمه اطهار (علیهم‌السلام)، یکی از نمودهای عینی حفظ ارتباط با خاندان عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) و ظرفیت سازی دینی در انسان و این ظرفیت سازی یکی از ملزومات برای جامعه سازی قرآنی است.
وی با اشاره به اینکه امیرالمومنین علی بن ابی‌طالب(علیه‌السلام) در نهج البلاغه خطاب به کمیل بن زیاد می‌فرمایند: «قلب‏ها مانند ظرف‏هایند، پس بهترین آن‌ها باظرفیت‏ترین آن‌هاست»، تصریح کرد: یکی از بهترین مناسک برای افزایش ظرفیت قلوب، اعتکاف است.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در پایان به برخی ویژگی‌های افراد با ظرفیت اشاره کرد و گفت: انسان‌های باظرفیت آنهایی هستند که با تهدید، میدان دفاع از ارزش‌های اسلامی را خالی نمی‌کنند؛ با تطمیع از عرصه عبودیت خارج نمی‌شوند و با داشتن خشیت از خداوند در برابر مشکلات ایستادگی می‌کنند.
شایان ذکر است، حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در جریان این بازدید، ضمن گفت و گوی صمیمانه با معتکفان، نحوه ارائه خدمات فرهنگی و رفاهی به معتکفین را نیز از نزدیک مشاهده و ارزیابی کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار