وزیر امور خارجه مطرح کرد:
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز فرهنگ غنی مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام یاری رسان مسلمانان است.
کد خبر: ۴۰۷۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴ 15 April 2017
به گزارش تابناک رضویدکتر محمدجواد ظریف در یادداشتی که در ویژه نامه مشهد، فرهنگ‌ شهر اسلامی که از سوی دبیرخانه پایتخت فرهنگی جهان اسلام منتشر شد، اینگونه نوشت: اینجانب و مجموعه ای که افتخار خدمت گزاری آن را دارم، برگزیدن مشهد مقدس توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی وابسته به سازمان همکاری اسلامی (آیسسکو) را فرصتی مغتنم می دانیم تا برای شناساندن و بزرگ داشتن تاریخ و فرهنگ خراسان و مشهد، به عنوان قلب تپنده ایران اسلامی، گامی دیگر برداریم.
ظریف خاطرنشان کرد: با در نظر داشت تحولات جاری در جهان اسلام چنین گزینش 
فرخنده ای می بایست اندیشمندان و دست اندرکاران را بدین اندیشه فراخواند که فرهنگ غنی خراسان و مشهد چگونه می تواند مسلمانان را یاری رساند تا در چنین شب های تاریک جهل و خشونت و بیم موج ها و گرداب های هائلی که هر روزه از جانب اجانب و یا مسلمان نمایان متحجر پیش روی جهان اسلام در می افتد، راه به ساحل امن سلم و سلام برند. به گمانم امروز مشهد مقدس از دو منظر می تواند چراغی پیش راه پرچالش جهان اسلام بر افروزد.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: یکی آن که خراسان بزرگ زمانی مهد تضارب اندیشه هایی بود که از بدخشان و هرات و طوس تا ری و بغداد و مصر در سیلان بود. آن زمان که هر سخنی را پاسخی بود و هر ندایی را دعایی در خور و چنین بود که شاکله فرهنگ غنی ایرانی اسلامی پدیدار گشت. آن گونه که شاهکار حکیم طوس و تاریخی بیهقی از جمله گواهان آن اند.
وی ادامه داد: از دیگر منظر، موج عاشقانی است که با هر رنگ و نژاد و زبان و ملیتی رو سوی بارگاه آسمانی آن امام رئوف می نهند و همدلی، همرنگی و فرهنگی بردباری و همزیستی را میان مشتاقان آن حضرت تعمیق می بخشند. اینجانب بر این باورم که امروز جهان اسلام پیش از هر زمان به تضارب اندیشه و همزیستی و بردباری میان مسلمانان نیاز دارد تا ریشه جهل و خشونت که چنین بی مهابا برجان، ناموس و اقتصاد مسلمانان آتش می زند، خشکیده و زبان طعن جاهلان و دست مداخله بیگانگان بریده شود.
ظریف گفت: اطمینان دارم که تعمیق و تامل بر ظرفیت های تاریخی و فرهنگی خراسان و مشهد بیش از هر چیز می تواند بر این ضرورت پاسخی در خور دهد. از این روی شایسته است گزینش مشهد مقدس را به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام پاس داریم و در بزرگداشت آن به ویژه در این سال بیش از همیشه بکوشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار