کد خبر: ۴۰۷۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴ 16 April 2017

به گزارش روزنامه جهان صنعت:دادگاه تجدید نظر هم علیه سیاست مهاجرتی ترامپ رای داد. به این ترتیب لغو فرمان مهاجرتی ترامپ تمدید شد. ترامپ اما حاضر به پذیرش حکم این دادگاه نشده و اعلام کرده که تصمیم به مقابله با آن را دارد.

سیاست مهاجرتی خبرساز و جنجالی دونالد ترامپ با شکست جدیدی روبه‌رو شد. دادگاه تجدید نظر در سانفرانسیسکو پس از دو روز بررسی این فرمان‌، تصمیم دادگاه پیشین مبنی بر لغو آن را تمدید کرد. به این ترتیب، شهروندان هفت کشور مسلمان می‌توانند تا اطلاع ثانوی به آمریکا سفر کنند.
ترامپ علیه حکم دادگاه تجدید نظر سان فرانسیسکو هم اعتراض کرد و آن را مغایر با نیازهای امنیتی آمریکا دانست. او این حکم را یک «تصمیم سیاسی» و خطرناک ارزیابی کرد و با اعتراض خود بار دیگر عملا استقلال قوه قضاییه آمریکا را زیر سوال برد. ترامپ در توییتی که پس از رای دادگاه تجدید‌نظر منتشر کرد، نوشت: امنیت آمریکا در خطر است.
دیدار ما در دادگاه
خبرگزاری‌ها رای دادگاه تجدید نظر را آشکارا شکست جدید دولت ترامپ ارزیابی کرده است. ترامپ اما تهدید کرده است که از پیگیری موضوع صرف نظر نمی‌کند و گفته قرار دیدار ما در دادگاه! در حالی که تیم دونالد ترامپ معتقد است که تصمیم درباره سیاست مهاجرتی در شمار وظایف و اختیارات قوه مجریه و دولت است، حقوق دانان فرمان مهاجرتی ترامپ را عملا دخالت در کار قوه قضاییه ارزیابی می‌کنند.
در توضیح پیرامون رای دادگاه تجدید‌نظر درباره فرمان مهاجرتی ترامپ آمده است که ادعای رییس‌‌جمهور مبنی بر تهدید امنیت ملی به عنوان علت اتخاذ چنین سیاستی پذیرفتنی نیست و حتی اگر چنین ادعایی درست هم باشد، بد مستدل شده است.طرفداران ترامپ اما معتقدند که سیاست دولت در زمینه منع موقت سفر شهروندان هفت کشور مسلمان، یگانه سیاست درست در این زمینه است. طبق خبر منتشر شده طرفداران ترامپ بر این باورند که تنها از طریق پیشبرد این سیاست است که می‌توان با خطرات و تهدیدات امنیتی مقابله کرد. در این بین حتی به این نکته نیز توجه نمی‌شود که اکثر حملات مرگباری که اخیرا در آمریکا روی داده‌اند، توسط شهروندان خود آمریکا صورت گرفته‌اند.
بر اساس خبر منتشر شده از سویCNN، یکی از قاضیان دادگاه تجدید‌نظر توسط طرفداران ترامپ تهدید شده و از این رو تحت حفاظت پلیس آمریکا قرار گرفته است. شبکه خبری فاکس‌نیوز که عملا به منبع خبررسانی تیم ترامپ بدل شده است شامگاه پنجشنبه گذشته اعلام کرد که مردم آمریکا قادر به فهم رای دادگاه تجدید نظر نیستند و این دادگاه با رای خود عملا با زندگی مردم این کشور بازی می‌کند. این در حالی است که بسیاری از موسسات و شرکت‌های آمریکایی علیه فرمان مهاجرتی دولت ترامپ اعتراض کرده و آن را برای اقتصاد و جامعه آمریکا زیانبار دانسته‌اند.
فرمان جنجالی
ترامپ در جمعه هشتم بهمن در فرمانی به طور موقت صدور هرگونه ویزا برای شهروندان هفت کشور ایران، سوریه، عراق، لیبی، یمن، سودان و سومالی به مدت ۹۰ روز تعلیق کرد. یک هفته پس از آن، قاضی فدرال جیمز روبارت در شهر سیاتل واشنگتن به شکایت وکلای ایالت رسیدگی کرد که مدعی بودند فرمان اجرایی موجب ضرر به ایالت واشنگتن می‌شود. ایالت مینه سوتا نیز به این شکایت پیوسته و ادعای مشابهی مطرح کرده است.با رای این قاضی فرمان اجرایی ترامپ لغو شد و به این ترتیب همه محدودیت‌های فرمان اجرایی برداشته شد. این اقدام، واکنش دولت ترامپ را در پی داشت. با شکایت دادگستری دولت ترامپ، دادگاه تجدیدنظر سانفرانسیسکو بررسی را انجام داد و پنجشنبه گذشته تشخیص داد که رای قاضی روبارت درست بوده و این رای به معنی ادامه تعلیق فرمان اجرایی ترامپ است. حال دولت ترامپ می‌تواند به دیوان عالی که بالاترین سطح قضایی ایالات متحده آمریکاست، شکایت کند.
استدلال دولت ترامپ
دولت ترامپ شهادت‌نامه خود در پاسخ به دعوی دادستان‌های کل ایالت‌های واشنگتن و مینسوتا را دوشنبه گذشته به دادگاه ارائه داد. تاکید وزارت دادگستری آمریکا‌ که به نمایندگی از رییس‌جمهور‌ در دادگاه حاضر می‌شود، کماکان روی این است که در چنین موردی، ایالت‌ها اجازه طرح دعوی از دولت را ندارند. دولت معتقد است قاضی یک دادگاه حوزه‌ای نباید تصمیم رییس‌جمهور‌ در امور مربوط به امنیت ملی در چارچوب مهاجرت را زیر سوال ببرد.
اما دولت ترامپ، در شهادت‌نامه خود استدلال دیگری نیز ارائه داده است مبنی بر اینکه اگر دادگاه استیناف با حکم دادگاه فدرال ایالت واشنگتن موافق است، دست‌کم به جای لغو کامل فرمان اجرایی، با نسخه محدودتری از آن موافقت کند که دیگر شامل کسانی که پیشتر اجازه ورود به کشور را دارند، نمی‌شود. دیدگاه دولت در شهادت‌نامه اخیر این است که حق ورود به آمریکا برای اتباع خارجی که تا‌کنون وارد خاک آمریکا نشده‌اند، در قانون اساسی ذکر نشده است.
گام بعدی
پس از انتشار تصمیم نهایی قضات حوزه نهم دادگاه استیناف، طرف بازنده (دولت ترامپ) در دادگاه ۱۴ روز فرصت خواهد داشت با ارائه یک دادخواست خواستار بررسی مجدد پرونده در حضور تمام قضات دادگاه استیناف شود. ارائه پرونده به دیوان‌عالی نیاز به تنظیم چنین دادخواستی ندارد.
دیوان‌عالی ایالت متحده آمریکا متشکل از ۹ کرسی، در حال حاضر تنها هشت قاضی دارد که از چهار قاضی نزدیک به دموکرات‌ها و چهار قاضی منصوب یا نزدیک به جمهوریخواه تشکیل شده است. تا زمانی که قاضی نیل گورساچ‌، گزینه ترامپ برای این سمت، در روند چند ماهه مراحل تایید صلاحیت برای این کرسی را در سنا طی کند، کرسی نهم این دادگاه همچنان خالی خواهد ماند.
در نتیجه‌ در صورتی که آرای قضات ارشد دیوان‌عالی چهار به چهار باشد، یعنی بدون اکثریت غالب، حکم نهایی دادگاه تجدیدنظر همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند. برای همین است که رای دادگاه تجدیدنظر اهمیت زیادی دارد‌ چراکه اگر مساوی باشد، رای لغو فرمان رییس‌جمهور‌ که توسط دادگاه تجدیدنظر صادر شد، به عنوان نظر نهایی انتخاب می‌شود.
اگر قبل از رسیدگی به این شکایت، گزینه ترامپ یعنی گورساچ بتواند رای سنا برای کسب کرسی دیوان‌عالی را کسب کند، آن وقت به نظر می‌رسد دولت دست بالا را در این باره خواهد داشت و احتمالا به نظر ترامپ توجه می‌شود.
کشور دیگری به فهرست اضافه نمی‌شود
وزیر امنیت کشور دولت ترامپ اعلام کرد: این دولت قصد ندارد تعداد کشورهای بیشتری از جمله عربستان و مصر را به فهرست کشورهایی که ورود اتباع‌شان به آمریکا ممنوع شده، اضافه کند.جان کلی تاکید کرد: در حال حاضر هیچ کشور دیگری را (برای ممنوع کردن ورود اتباع‌شان به آمریکا) مدنظر نداریم زیرا با وجود آنکه برخی کشورهای دیگر نیز زیر سوال هستند اما به لحاظ سازمان‌های داخلی و نیروهای پلیس و امنیتی آنها، اطمینان داریم که از پس تهدیدهای تروریستی بر می‌آیند.
وی ادامه داد: کشورهایی که در فهرست این ممنوعیت قرار گرفته‌اند آنهایی هستند که آمریکا اطمینان واقعی از اینکه بتوانند به تحقیق درباره افراد در حال ورود به آمریکا کمک کنند، ندارد. کلی تاکید کرد: آنها به وضوح کشورهایی دچار بی‌نظمی هستند. ما از این رضایت داریم که اکثر کشورهای دیگر می‌توانند اطلاعاتی که ما به دنبالش هستیم را ارائه دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار