رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از راه‌اندازی انجمن اولیای کودکان استثنایی خبر داد و گفت: بودجه این سازمان از حدود 24 میلیارد تومان در سال 93 به حدود 90 میلیارد تومان در سال 96 رسید.
کد خبر: ۴۰۸۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰ 16 April 2017
مجید قدمی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در خصوص اقدامات انجام شده در این سازمان، اظهار داشت: از روزی که ریاست این سازمان را تحویل گرفتیم، نزدیک سه سالی می‌گذرد؛ در دوره جدید، اولین کاری که انجام شد مسائل و مشکلات سازمان را با نظر خبرگان و کارشناسان احصاء کرده و استرات‍ژی مدیریت سازمان را جهت حل مشکلات تدوین کردیم.

وی ادامه داد: در بررسی مشکلات، بحث مواردی چون سرویس ایاب و ذهاب، کتاب‌های درسی، حمایت از دانش‌آموزانی که نیازهای دارویی و توانبخشی دارند، مطرح شد.

قدمی با بیان اینکه در آن زمان، دیر رسیدن کتاب‌های درسی به دست دانش‌آموزان مشاهده می‌شد و بعضاً برخی از کتب درسی فروردین ماه به دست دانش‌آموزان می‌رسید، گفت: این مشکل با برنامه‌ریزی برطرف شد و در حال حاضر دو سال است که اول مهر کنترل می‌کنیم که کتاب‌ها روی میز دانش‌آموزان باشد یعنی هم به موقع چاپ شده و توزیع شود و هم به دست دانش‌آموزان برسد.

وی افزود: بحث دوره‌های تخصصی فرهنگیان و به‌روز کردن آنها نیز نکته‌ای بود که باید رویش سرمایه‌گذاری می‌کردیم ضمن اینکه در حوزه فعالیت‌های تربیت‌بدنی و فرهنگی، با محدود شدن فعالیت‌ها روبه‌رو شده بودیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: امروز که سه سال از آغاز دوره مدیریت جدید سازمان گذشته است وقتی به پشت سر نگاه می کنیم مدعی این نیستیم که همه مشکلات حل شده است اما اعتقاد داریم علی‌رغم تنگناهای مالی، خوب پیش رفته‌ایم؛ الان نیمه راه است و با پولی که در اختیار داشتیم، خیلی راه آمدیم اما به قله که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم هنوز خیلی راه را باید برویم.

قدمی با بیان اینکه معتقدم معلولیت مشکل فرد نیست بلکه مشکل جامعه است، گفت: با این نگاه، به اولیا باید آموزش و خدمات مشاوره‌ای ارائه دهیم؛ باید سرویس ایاب و ذهاب فرزندانشان را تأمین کرده و خدمات توانبخشی به آنها ارائه کنیم و همه اینها باید با کیفیت باشد.

وی در خصوص سرویس ایاب و ذهاب گفت: زمانی که به سازمان آموزش و پرورش استثنایی آمدیم بودجه دولت در این خصوص 3 میلیارد بود که به 18 میلیارد رسیده است و اگر تخصیص پیدا کند، می‌توانیم بخش اعظمی از هزینه‌های مربوطه را پرداخت کنیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اضافه کرد: در گذشته پرداخت سرویس ایاب و ذهاب به صورت 80 درصد والدین و 20 درصد دولت بود که تلاش کردیم این تناسب را بر عکس کنیم که در برخی از استان‌ها توانستیم موفق باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: بزرگترین معضل ما، موضوع سرویس ایاب و ذهاب است که نیاز سال تحصیلی‌جاری ما 34 میلیارد تومان بود و اگر همه بودجه تخصیص یابد بین 60، 70 درصد تأمین دولتی داریم و 30 درصد در مناطق برخوردار و نیمه برخوردار، اولیا کمک می‌کنند؛ البته در مناطق محروم سعی می‌کنیم بخش اعظم اعتبار را خودمان تأمین کردیم.

قدمی در خصوص بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: با اعتباری که برای سال 96 پیش‌بینی کردیم، بودجه سازمان از حدود 24 میلیارد تومان در سال 93 به حدود 90 میلیارد تومان در سال 96 می‌رسد.

وی با بیان اینکه تقریباً می توانیم بگوییم بین 25 تا 30 درصد افزایش بودجه داشتیم که این نشان از حمایت عملی و همه جانبه دولت و  سازمان مدیریت از مدارس استثنایی است، افزود: دولت علی‌رغم تنگناهای مالی از ما حمایت کرده است که جای تقدیر و تشکر ویژه دارد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تأکید بر اینکه در بحث خدمات حمایتی کولاک شده است، اظهار داشت: هزینه‌های تمام پرونده‌های مدارس اعم از سمعک، واکر، ویلچر و کاشت حلزون را پرداخت کردیم.

وی از راه‌اندازی انجمن اولیای کودکان استثنایی خبر داد و گفت: رئیس این انجمن، یکی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف است که فرزندش کم توان ذهنی است؛ در این انجمن کمک کردیم که دوره‌های آموزشی برای والدین در تهران طراحی شود که در حال انجام است.

* اجرای طرح سنجش از دستی به الکترونیکی

قدمی در خصوص طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان نیز اظهار داشت: طرح سنجش را از اجرای دستی به الکترونیکی تبدیل کردیم که این کار صرفه جویی اقتصادی نیز به همراه داشت.

وی ادامه داد: بر این اساس، اطلاعاتی که به دست آوردیم به روز بود؛  اینکه هر استان چه وضعیتی دارد، همه را به دست آوردیم و ابلاغ کردیم؛ ضمن اینکه تعداد نوآموزانی که شرایط خاص دارند و نوآموزانی که نیاز به خدمات توانبخشی قبل از ورود به مدرسه دارند را محاسبه کردیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی چند برابر شده است، گفت: وقتی به عملکردمان نگاه می‌کنیم به خودمان نمره قبولی می‌دهیم؛ البته دیگران باید قضاوت کنند ولی وقتی به عملکرد خودمان که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم توانسته‌ایم مشکلاتی را حل کنیم.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار