بیش از ۶۷ هزار اثر فرهنگی شا‌مل جزوات قرآنی و نسخ خطی، منابع لاتین، جلدهای چرمی، آثار موزه‌ای، نشریات، دفاتر و پایان‌نامه‌های دانشجویی، روزنامه‌های دیواری دست‌نویس و... در اداره مرمت آستان قدس رضوی انجام گرفته است.
کد خبر: ۴۰۸۹۹۵
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰ 17 April 2017
به گزارش تابناک رضوی به نقل از گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ، علی‌اصغر ثابت جازاری رئیس اداره حفاظت و مرمت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان اینکه برخی از این آثار قدمت بیش از ۴۰۰ سال دارد گفت: در همین راستا حدود یک هزار و ۵۰۰ برگ از اسناد خطی مرمت شده که شامل اسناد در قطع‌های مختلف و طوماری نفیس است. 
مرمت بیش از ۶۷ هزار مورد اثر فرهنگی در آستان قدس رضوی
وی افزود: بیش از ۷۰۰ نسخۀ خطی، جزوات قرآنی و قرآن‌های خطی مرمت شده که شامل بیش از ۶۰ جزوۀ نفیس قرآنی، ۲۶ قرآن نفیس خطی، و افزون بر ۶۰۰ نسخۀ خطی می‌شود که تن‌ها ۵۱ نسخۀ آن مربوط به کتابخانۀ وزیری یزد است.
رئیس اداره حفاظت و مرمت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان اینکه اقدامات حفاظتی و مرمتی شامل صحافی و جلدسازی، مرمت، آفت‌زدایی، گردگیری و پاک‌سازی، استحکام‌بخشی، بررسی و تثبیت و مانند آن است، گفت: از مهم‌ترین موارد مرمتی سال گذشته، صحافی و جلدسازی ۴۵۷ جلد منبع لاتین است که هفت جلد فوق‌العاده نفیس و قدیمی در میان آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار بوده و قدمتی بین ۱۰۰ تا ۴۲۰ سال دارد و در میان این منابع، یک نسخه نفیس مرمت شده که دارای تاریخ چاپ ۱۵۹۵ میلادی است.
علی‌اصغر ثابت جازاری افزود: همچنین، ۱۶۲ برگ روزنامه دیواری دست‌نویس قدیمی که جزو نشریات دانشجویی دوره پهلوی دوم بوده و از ارزش بالایی برخوردار است، مرمت گردیده است.
وی تصریح کرد: در سال ۹۵، بالغ بر ۸ هزار و ۳۰۰ جلد کتاب چاپی صحافی و جلدسازی شده و افزون بر ۳ هزار دوره صحافی و جلدسازی نشریات، بیش از ۱۰ هزار و ۷۰۰ عنوان نیز از نشریات و عناوین کتب چاپی، طلاکوب شده است.
علی‌اصغر ثابت جازاری با بیان اینکه اقدامات حفاظت، مرمت، بررسی و تثبیت، به طور مستمر بر روی اشیای موزه‌ای انجام می‌گیرد، به برخی از این موارد اشاره کرد و گفت: بیش از ۹۰۰ مورد پاک‌سازی و مرمت در بخش فلز، یک هزار مورد بررسی سکه، تمیزکاری کامل ویترین سفال موزه مرکزی، و ۱۴ مورد مرمت منسوجات شامل پرده مخمل کتیبه‌دار و پرده قلاب‌دوزی، و پرده ماهوت، از دیگر اقدامات است.
گفتنی است که اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی، تخصصی‌ترین اداره مرمت در شرق کشور بوده و در حال حاضر حفاظت و مرمت اشیای تاریخی و هنری موجود در مخازن سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از کتب و اسناد خطی گرفته تا آثار فلزی، چوبی، سفالی، فرش و منسوجات، نقاشی و... به دست کارشناسان و مرمت‌کاران متخصص این اداره انجام می‌گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار