دبیر علمی کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایا گفت: به دلیل تغییرات جوی ناگهانی همچون سرما و گرمای شدید و بارندگی‌های سیل‌آسا که در کشور در حال وقوع است پیش‌بینی می‌کنیم در 5 سال آینده سیل‌های عظیمی را خواهیم داشت.
کد خبر: ۴۰۹۱۰۴
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹ 17 April 2017
حمیدرضا خانکه دبیر علمی کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایا و مسئول کانون بسیج پزشکی دانشگاه علوم بهزیستی در نشست خبری هشتمین کنگره سلامت در حوادث و بلایا که توسط بسیج جامعه پزشکی کشور برگزار شد،‌گفت: از سال 2002 که سازمان بسیج پزشکی برگزاری این کنگره را شروع کرد اولویت خود را شناخت خطر قرار داد متأسفانه مردم ما ادراک خوبی از خطر ندارند و سازمان مدیریت بحران کشور نتوانسته در این امور مشارکت مردمی را جلب کند.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایا گفت: بسیج حرکات سیاسی ندارد به همین دلیل بهتر می‌توانیم در بحث حوادث و بلایا وارد شود. متأسفانه واکنش کشور ما در هنگام خطر در سطح مردم و مدیریتی بسیار نامناسب است مسئولان ما بسته مدیریت خطر ندارند و  بسیاری از شهرهای ما بر روی گسل ساخته شده است. 

خانکه گفت: سیل آذربایجان آخرین سیل کشور نخواهد بود هم اکنون تغییرات جو ناگهانی همچون سرما و گرمای شدید و بارندگی‌های سیل‌آسیا در کشور در حال رخ دادن است سیل‌های عظیم در 5 سال آینده زیاد خواهد شد.هم اکنون گرد و غبار پنجمین علت مرگ و میر در دنیا است و کشور ما به شدت درگیر این مسئله است.

وی گفت: زلزله یکی از نجیب‌ترین حوادث است ولی پدیده‌های جوی نجیب نیستند ما سال‌های متمادی در کشور خشکسالی داشتیم و سیستم‌های نظارتی کشور کار خود را به درستی انجام ندادند هم اکنون اکثر مسئولین کشور مانند خبرنگاران در هنگام رخ دادن حوادث فقط به ارائه گزارش اکتفا می‌کنند. 

دبیر علمی کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایا افزود: بزرگ‌ترین مشکل بحران کشور رانت است سازمان مدیریت بحران کشور باید در حد معاونت رئیس‌جمهوری باشد. باید فرهنگ‌سازی در زمینه حوادث را از سنین پایین شروع کرد زیرا در سنین بالا نمی‌توان به راحتی تغییر داد حتی روحانیون باید به میدان بیایند و نگرش مردم را عوض کنند ما در ادبیات علمی عقب‌افتاده دنیا نیستیم اما در اجرای استانداردها مشکل داریم.

خانکه اضافه کرد: این کنگره توسط کشورهای متعدد استقبال شده و از کشورهایی همچون لهستان، ژاپن و آمریکا میهمان داریم 380 برنامه علمی در این کنگره تدوین و 270 مقاله پذیرفته شده است. در کنگره  اول بیشتر مقالات جنبه روایی داشت اما اکنون 95 درصد مقالات بر تحقیق اصیل استوار است و یک کار بی‌نظیر است.25 مقاله به افراد برجسته در سطح کشور سفارش داده‌ایم، 165 پوستر و 33 مقاله شفاهی ارائه می‌شود در این کنگره بیشترین تأکید بر روی پنل‌ها بود و هدف چالش حوادث طبیعی و شناخت راهکارها است.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایا گفت: توصیه ما در  حادثه پلاسکو این بود که این حادثه ملی نشود زیرا اندازه آن یک حادثه محلی بود اما متأسفانه بیش از حد روی آن متمرکز شدیم و زمانی که حادثه‌ای زیاد پررنگ شود منابع به سمت آن خواهد رفت و جامعه فلج و متقاطع می‌شود.

کنگره بین‌ المللی سلامت در حوادث و بلایا از 2 تا 4 اردبیهشت ماه با شعار شناخت خطر در حوادث و بلایا توسط سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار