اساساً دموکراسی بدون برگزاری انتخابات سالم فاقد هویت واقعی هست و یک پوشه خالی و تهی به نظر می رسد و رای مردم یگانه شیوه اظهار نظر شان درباره سرنوشت شان خواهد بود. بر این اساس همیشه بحث انتخابات از جمله مباحثی است اهمیت به سزایی برای همه ی گروهها و احزاب سیاسی دارد. جابه جایی قدرت از این طریق صورت می گیرد و نقش انتخابات در جابه جایی قدرت غیر قابل انکار است.
کد خبر: ۴۰۹۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۸ 17 April 2017
به گزارش تابناک رضوی؛ اساساً دموکراسی بدون برگزاری انتخابات سالم فاقد هویت واقعی هست و یک پوشه خالی و تهی به نظر می رسد و رای مردم یگانه شیوه اظهار نظر شان درباره سرنوشت شان خواهد بود. بر این اساس همیشه بحث انتخابات از جمله مباحثی است اهمیت به سزایی برای همه ی گروهها و احزاب سیاسی دارد. جابه جایی قدرت از این طریق صورت می گیرد و نقش انتخابات در جابه جایی قدرت غیر قابل انکار است. 

نقش پر رنگ فرمانداری ها در انتخابات سالم
در این راستا برگزاری انتخابات سالم برای همه ی طرفین اعم از اصلاح طلب و اصولگرا حیاتی است و همه ی گروهها سعی در برگزاری هر چه سالم تر انتخابات دارند. انتخاباتی بی هیچ شبهه و خلل. بر این اساس نقش فرمانداران به عنوان مقامات دولتی که ریاست هیات اجرایی انتخابات را بر عهده دارند، در انتخابات بسیار پررنگ‌ است. هرچند که از قانون اینگونه معنا می‌یابد که نقش اصلی در انتخابات را وزارت کشور برعهده دارد اما پیاده ‌کننده قانون انتخابات، فرمانداران هستند که ریاست هیات اجرایی انتخابات را بر عهده دارند. وظیفه‌ای که نقش فرمانداران در انتخابات را بسیار کلیدی بیان می‌کند. اما همین مسوولان امر اجرایی در صورتی‌که قوانین مربوط به انتخابات را به‌درستی رعایت کنند می‌توان امیدوار به برگزاری انتخاباتی سالم بود

صندوق رای و انتخابات مقدس است
در این خصوص رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی اظهار نظر کرده است.  او تحقق مشارکت حداکثری را امری مهم توصیف و بیان کرد: بطور متوسط مشارکت شهروندان در خراسان رضوی طی 36 دوره انتخابات گذشته 64 درصد بوده و نقش دستگاه‌های اجرایی در جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات بسیار مهم است.   
 دکتر سیدجواد حسینی در نشست کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات خراسان رضوی، انتخابات را عام‌ترین سطح مشارکت عمومی توصیف و بیان کرد: انتخابات هر چند نخستین سطح مشارکت سیاسی اما فراگیرترین آن، عالی‌ترین مظهر حضور مردم در عرصه سیاسی و مهمترین مجرای تحقق حاکمیت مردم است.

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران مردم‌سالار، نظام حاکمیت بر سرنوشت خویش و برخاسته از مردم و پاسخگو در برابر آنان است.

رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی ادامه داد: به همین خاطر انتخابات بهترین امکان برای بیان موافقت، نارضایتی و حرکت به سوی بهبود و تکامل تدریجی است، از این رو صندوق رای و انتخابات را باید مقدس شمرد زیرا به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی موجب فخر جمهوری اسلامی ایران است.

حسینی افزود: انتخابات در جمهوری اسلامی ایران کارکردهای بسیاری دارد که از جمله آنها مجرای تحقق حاکمیت مردم، چرخش نخبگان و دگرگونی، افزایش احساس مسئولیت نظام در مقابل خواست جامعه، افزایش آگاهیهای سیاسی و اجتماعی مردم، رقابت تشکلهای موجود و خنثی سازی توطئه ها و تهدیدهای دشمنان است.

وی با اشاره به اینکه قانون‌گرایی و حرکت بر مدار قانون باید مبنای عمل مجریان، ناظران و دست اندرکاران انتخابات قرار گیرد، اضافه کرد: ضرورت این امر علاوه بر اعتقاد به موضوع، شناخت و آگاهی نسبت به آن است تا علاوه اینکه خود مجریان بر مبنای قانون عمل کنند سایر دست اندرکاران را نیز بیش از پیش به این امر ترغیب کنند.

معاون استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: برای برگزاری مطلوب انتخابات باید اصولی از جمله قانون‌گرایی محور قرار گیرد. فرمانداران و بخشداران در برگزاری انتخابات وظیفه مستقیم دارند و باید این اصول را مبنای عمل قرار دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار