مبالغ هنگفت بنام حاشیه شهر؛
یک‌سوم جمعیت مشهد را حاشیه‌نشینان تشکیل داده اند و عموما متولیان امر در بررسی و بهبود شرایط فعالیت های جسته گریخته ای انجام می دهند. در حالی که برخی از فعالیت ها گرچه اعتبارات بسیاری را از آن خوذد می کند اما به بیراهه می رود و دردی از حاشیه نشینان دوا نمی کند. معضلات این دسته از مردم مشهد هر روز عمیق تر می شود.
کد خبر: ۴۰۹۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۶ 17 April 2017
به گزارش تابناک رضوی؛ مسئله حاشیه نشینی در اطراف شهر مشهد معضلی است که به تدریج در حال تبدیل به بحران است و حضور بیش از یک میلیون حاشیه‌ نشین در اطراف شهر مشهد تبدیل به یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان‌ها شده است.
از 66 محله حاشیه شهر مشهد وضعیت 12 محله بحرانی تر است و بر اساس بررسی اعتبارات ساماندهی حاشیه شهر مشهد طی 15 سال گذشته، اعتبارات طی سال های 81 تا 84 بیشترین میزان را داشته که اکنون به کمترین میزان رسیده است.

حاشیه شهر، مناطقی با امکانات حاشیه ای
یک‌سوم جمعیت مشهد حاشیه‌نشینند، این مطلب را رسانه‌ها بارها گفته و نوشته‌اند؛ اما حتی این همه تکرار هم باعث نشده است تا این یک‌سوم جمعیت شهر، در معادلات بودجه‌ای مسئولان جایی پیدا کنند. این در حالی است که متولیان امر شهری بودجه ی زیادی برای بحث مساجد در حاشیه اختصاص داده اند. بودجه ای که می تواند با توسل بدان مقابل بسیاری از معضلات حاشیه ای ایستاد.

استقرار ۱۰۰ روحانی در مساجد حاشیه شهر با کمک ۸ میلیارد ریالی شهرداری مشهد
شهردرای مشهد با کمک هشت میلیارد ریالی خود به سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، زمینه استقرار 100 روحانی در مساجد حاشیه شهر را فراهم کرد.
در این گزارش که به نقل از صبح توس در تیرماه سال گذشته آمده است از یکصد و سی‌امین جلسه علنی شوراری شهر مشهد، روایت دارد. لایحه ای برای  کمک ریالی به استقرار روحانیان در مساجد حاشیه شهر مشهد تصویب شد.  در این جلسه علنی شورای شهر، کمک هشت میلیارد ریالی شهرداری مشهد به سازمان تبلیغات جهت استقرار ۱۰۰ روحانی در مساجد حاشیه شهر با اکثریت آراء به تصویب رسید.   

حاشیه شهر؛ مناطقی با مساجد زیاد اما کم برخوردار
یک سوم مردم مشهد در حاشیه ها مستقر هستند و این دسته از افراد عموما از سطح سواد کم و وضعیت مالی و خانوادگی نابسامانی برخوردارند. این مناطق عموما به مراکز جرم خیز مشهور هستند. مشکلاتی که در حاشیه وجود دارد بسیار عمیق است و طیف وسیعی از مردم مشهد را درگیر کرده است. این در حالی است که اختصاص مبالغ زیاد برای مساجد در حاشیه دردی از مردم حاشیه نشین دوا نمی کند؛ زیرا مشکل اساسی مردم در این مناطق، فقر و برخورداری کم از امکانات شهری است اما ارگان های زیادی سهم بسیاری برای حضور افراد در مساجد در این مناطق اختصاص می دهند. مساجد مراکز بسیار خوبی برای فرهنگ سازی در مراکز حاشیه ای است. مبالغ هنگفتی برای مساجد هزینه می شود بی آنکه کمترین اثری در حاشیه شهر دیده می شود. متولیان امر می توانند به جای پرداخت این گونه مبالغ به اشخاص، فعالیت های فرهنگی در مساجد را توسعه داده و این گونه مبالغ به هیئت امنای مساجد پرداخت کنند. این در حالی است که در گذشته نیز مصوبه ای توسط شورای شهر برای حضور صد روحانی در مناطق حاشیه ای تصویب شده که بنا بوده است از ابتدای فروردین 96 یعنی در یک ماه قبل از انتخابات اجرایی شود. پرداخت این مبالغ در نزدیکی انتخابات امری شائبه برانگیز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار