معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام با اشاره به برگزاری همایش منطقه ای بزرگداشت زنده یاد علی شاه خان حیدری زادی شاعر کردی گوی ایلامی و از مفاخر فرهنگی این استان گفت: 9مقاله برتر در این همایش تقدیر می شوند.
کد خبر: ۴۰۹۸۳۴
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰ 18 April 2017
 به گزارش تابناک ایلام؛عمران خودآموز افزود: این همایش در ادامه سلسله همایش های بزرگداشت مفاخر فرهنگی استان با مشارکت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران شعبه ایلام، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری ایلام، فرمانداری و اداره فرهنگ و ارشاد ایلامی چرداول چهارشنبه 30 فروردین در شهر سرابله برگزار می شود.
 
وی محورهای این همایش را زندگی، زمانه و فعالیت های اجتماعی این شاعر، جلوه های فرهنگ عامه در شعر حیدری زادی، درون مایه ها و اندیشه های شعری علی شاه خان، توجه وی به شاعران و شخصیت های زمان خود، صناعات ادبی، صور خیال و جنبه های بلاغی، جلوه های هنری، عارفانه ها، شعر آیینی، تاثیر قرآن و حدیث، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، طبیعت و طبیعت سرایی و جایگاه زبان و شعر حیدری زادی در زبان کردی اعلام کرد.
 
خودآموز یادآور شد: در مجموع 52 مقاله و 10 قطعه شعربه دبیرخانه این جشنواره ارسال که 34 اثر به مرحله داوری راه یافتند که بر اساس اعلام نظر هیات علمی جشنواره 9 اثر برگزیده و واجد شرایط ارائه در جشنواره هستند.
 
وی مهمانان این جشنواره را استاندار ایلام، دبیر ستاد عالی کانون های مساجد کشور، معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و مدیر گروه زبان شناسی همگانی دانشگاه تهران برشمرد.
 
به گفته وی، علاقه مندان از استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان، خوزستان و ایلام با ارسال اثر در این همایش شرکت کرده اند.
 
به گزارش تابناک ایلام، زنده یاد علی شاه خان حیدری زادی شاعر مجموعه دار ئاسوو یکی از چهره های نام آشنای شعر کردی ایلامی است که در سال 1320 در روستای زنجیره شهرستان چرداول به دنیا آمد و در 19فروردین سال 82 روی در نقاب خاک کشید.
 
سلامت زبان، سلاست گفتار، تنوع مضمون و صفا و صمیمیت و مهرجویی از شاخصه های شهری این شاعر بود.
 
زنده یاد علی شاه خان حیدری زادی علاوه بر شاعر بودن هنر خطاطی و نقاشی نیز داشته و بین مردم به عنوان فردی مصلح و خیر معروف بوده است.
 
به گزارش تابناک ایلام، برای مفاخر فرهنگی استان ایلام تاکنون پنج همایش برگزار شده که شامل تجلیل از غلامرضا خان ارکوازی سال 74، آیت ‌الله عبدالرحمن حیدری ایلامی سال 89، ولی محمد امیدی سال 92، شاکه و خان منصور سال 93 و محمدرحیم‌ خان کرد سال 95 است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار