گزارش تحلیلی تابناک یزد؛
در دوره پیشین یک شهروند زرتشتی با رای مردم عضو شورای اسلامی شهر یزد شد، در این دوره پنج زرتشتی خواهان عضویت در شورا شده اند و چالش بر سر تایید و یا رد این افراد یک بحث حقوقی جدی در استان یزد شده است.
کد خبر: ۴۰۹۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰ 18 April 2017
به گزارش تابناک یزد، در استان یزد، از گذشته و از زمانی تروجی مذهب تشیع در این سرزمین، زرتشتی ها به عنوان یکی از ادیان ب هصورت رسمی مشغول زندگی و فعالیت های جاری خود بوده اند.
زرتشتیان ایران یک اقلیت مذهبی در ایران هستند که به دین زرتشتی معتقند. بیشتر آنها در استان‌های یزد و کرمان زندگی می کنند. البته به دنبال مهاجرت‌های گسترده این اقلیت در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان و اهواز نیز زندگی می کنند. بیشتر زرتشتیان به گویش بهدینی که از زبان‌های ایران مرکزی بشمار می‌رود تکلم دارند. پس از انقلاب مشروطه، با تشکیل مجلس شورای ملی، در قانون اساسی مشروطه برای اقلیت‌های دینی هم نمایندگانی درنظر گرفته شد. از جمله، یک نماینده برای زرتشتیان. این موضوع پس از انقلاب اسلامي در سال ۱۳۵۷ هم در قانون اساسی باقی ماند. امروز زرتشتيان همانند ساير شهروندان ايراني آزادانه و با بهره مندی از حقوق شهروندی یکسان با دیگر هموطنان ایرانی خود زندگي مي كنند. نكته قابل توجه اين است كه زرتشتيان مقيم ايران حتي دفتر ازدواج و طلاق متناسب با قوانين كشور و دين زرتشتي دارند.

برای اولین بار، یک زرتشتی در شورای شهر یزد
گفته می شود حدود دو میلیون در سرتاسر دنیا زندگی می کنند ولی طبق سرشماری 1390 جمعیت حدود 25 هزار نفر در ایران هستند. تعداد زرتشتیان در استان یزد حدود 5 هزار نفر برآورد می شود.
هرچند زرتشتیان در مجلس یک کرسی دارند اما با این همه در هیچ انتخاباتی همچون شورای شهر عضویت و فعالیتی نداشتند. تا اینکه در دوره پیشین انتخابات شورای شهر در شهر یزد یک شهروند زرتشتی داوطلب عضویت در شورا شد و برای نخستین بار این نام نویسی را انجام داد.
 
بعد از اعلام اسامی تایید صلاحیت شدگان، نام این شهروند زرتشتی نیز در بین آنها بود و برای اولین بار یک شهروند زرتشتی پوستر کاندیداتوری اش را در سطح شهر منتشر کرد و البته در تبلیغاتش نوشته بود که او یک " زرتشتی " است.
بعد از اعلام نتایج انتخابات، در میان بهت همه ناظران و کارشناسان در حالی که نفر اول منتخبین مردم 32 هزار رای کسب کرده بود، سپنتا نیکنام، کارشناسی اقتصاد، بازرس انجمن زرتشتیان یزد با  20هزار رای نفر پنجم برگزیدگان شهر دارلعباده یزد شد و اولین زرتشتی شد که در شورای اسلامی شهر یزد حضور دارد.
 
چالش بر سر عضویت زرتشتی ها در شورای اسلامی شهر یزد 
عضو زرتشتی شورای شهر یزد در بین هم کیشان خود

 
قانون چه می گوید؟
در این دوره اما خبر رسیده تعداد زرتشتیان داوطلب افزایش یافته است اما زمزمه هایی مبنی بر ردصلاحیت افراد به گوش وی رسد.
طبق نص صریح قانون  اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه شرط کاندیداتوری است اما در تبصره این قانون آمده است تبصره ۱ – اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.

 
نامه جدید شورای نگهبان چیست؟
یک نامه با سربرگ شورای نگهبان در شبکه های اجتماعی به تاریخ 26 فروردین 96  خطاب به روزنامه رسمی منتشر شده که در آن آمده است: در اجرای اصل چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و طبیق مواد (۱۹) و (۲۱) آئیننامه داخلی شورای نگهبان، نظریه فقهای محترم شورا راجع به تبصره ۱ ماده ۲۹ قانون تشکیلات، وظایف و انتحابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ که در جلسه مورخ 23/1/96  مورد بحث و بررسی واقع شده جهت ابلاغ به مراجع ذیربط تقدیم میگردد:
با عنایت به اطلاعات واصله از برخی مناطق کشور که اکثریت مردم آنها مسلمان و پیرو مذهب رسمی کشور هستند و افراد غیر مسلمان در این مناطق خود را دارطلب عضوپت در شوراهای اسلامی شهر و روستا نموده اند و با توجه به اینکه تصمیمات اپن شوراها در خصوص مسلمین بدون لزوم رسیدگی به آن در شورای نگهبان لازم الاتباع خواهد بود، تبصره ۱ ماده ۲۹ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ نسبت به چنین مناطقی با نص فرمایشات بنیانگذار اسلامی ایران حضرت امام خمینی علیه الرحمه در تاریخ ۱۳۵۸/۷/۱۳ مذکور در صحبقه نور (جلد ۹ چاپ ۱۳۷۱، صفحه ۳۱ مغایر است و لذا خلاف موازین شروع شناخته شد.
 
امضا: احمد جنتی دبیر شورای نگهبان
 
چالش بر سر عضویت زرتشتی ها در شورای اسلامی شهر یزد 

مخالفان حضور زرتشتی ها چه می گویند؟
برخی از مخالفین حضور زرتشتی ها با اشاره به سخنرانی امام خمینی که فرموده اند: افراد ( اعضای شورای شهر) باید اولا مسلمان باشند، و ثانیا معتقد به نهضت باشند، امین باشند در کارهایشان، ایمان حقیقی داشته باشند، متعهد باشند نسبت به احکام اسلام، سوابق خلاف و سو نداشته باشند. از روحانیون هم باید تعیین بشود. از اهل بازار هم باید باشد. از آن صنفهای دیگر هم باید باشد.
البته با توجه به فاصله چند ساله دیدگاه امام و تصویب قانون شوراها به نظر می رسد قانونگذار و شورای نگهبان این مسئله را در نظر گرفته اند که خود جای بحث دارد.
برخی هم معقتند حضور اقلیت ها دینی در شورای شهر باید مثل مجلس ضوابطی داشته باشد از جمله اینکه کرسی ثابت در نظر گرفته شود، فقط اقلیت ها به هم کیشان خود رای دهند، صندوق رای مشخصی داشته باشند و موارد دیگر که قانون پیش بینی کرده است.
این عده معتقند قانون پرابهام رای به اقلیت ها در شورای شهر به شکل فعلی معایبی دارد و باید رسیدگی شود.
به هرحال در دوره جدید شورای شهر یزد چالش بر سر حضور اقلیت زرتشتی ایجاد شده است که باید تعیین تکلیف شود.

استنفتا از مراجع
کانال تلگرامی دیده بانی اخبار یزد از آیت الله مکارم شیرازی در یک استفتا پرسیده است: سوال در خصوص حکم حضرتعالی درباره عضویت یک فرد زرتشتی در شورای اسلامی شهر است. در استان یزد جمعی از همشهریان، زرتشتی هستند. در دوره قبل انتخابات شوراها یکی از زرتشتیان کاندیدا شد و بعد از تایید صلاحیت با رای مردم به شورای اسلامی شهر یزد رفت و فعالیت داشت. برای بنده این سوال پیش آمده است که با توجه به حاکمیتی بودن تصمیمات شورای شهر در یک شهر، آیا یک فرد زرتشتی می تواند در آن عضویت داشته و تصمیم گیری های گروهی شورا مشارکت کند؟
 
معظم له در پاسخ نوشته اند:
در اين زمينه بايد طبق مقررات حکومت اسلامي عمل شود
 
در یک استفتا جدید یکی از رسانه های دیگر استان  از معظم له حضرت ایت الله مکارم شیرازی پرسیده است با توجه به سوء استفاده احتمالی از پاسخ فوق، نظر معظم له چیست؟
ایشان در پاسخ نوشته اند:
برای اینکه سوء استفاده ای صورت نگیرد لازم است کسانی که ثبت نام می کنند مذهب خود را اعلام عمومی  کنند تا کسانی که مایل هستند به آن رای دهند.
 
چالش بر سر عضویت زرتشتی ها در شورای اسلامی شهر یزد 



اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۱
بسیار رتشتیان ادمهای شریف وپاک دستی هستند و به کردار نیک وگفتار نیک .پندار نیک پای بند هستند چرا نباید باشند در شوراهها .خوب است یکی مسلمان دزد باشد اما زرتشی پاک دست نباشد ان هم فقط به این خاطر
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۱
هزاران نفر در شورا ها و سایر نهادهای انتخابی عضو میشن حالا چندتا هم غیر مسلمون باشن، دوستان باید احساس خطر کنن؟ نه عزیز من از هم وطن های غیر مسلمون خودمون نباید بترسیم (خیلی از اقلیت ها تو جنگ نسبت به جمعیتشون بیشتر از ما مسلمون ها شهید دادن) . بلکه باید حواسمون به بعضی همسایه های مسلمون منطقه باشه.
طلبه نو اندیش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۱
به نظرم اشکالی نداره که یک زرتشی در شورا باشد ما در کشور ازادی زندگی میکنیم و این ازادی در قانون باید , نمود عینی هم پیدا کند که در ان دوره شکل گرفت. و برای این دوره هم بد نیست که باشند اگر قانون ما و رهبر ما و باورهای ما رو قبول داشته باشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۱
اگه اکثرمردم یزد زردتشتی بودن درست بود اما پنج هزارنفر وپنج تا کاندیدا برای یه شهری که دههاهزار مسلمون داره اصلا باعقل جوردرنمیاد چه خبره اخه ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
دیگه رای نخواهم دادچون به رای احترام نیست
بابک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
سری بعداز تبریزمیام بهش رای میدم اگه ردصلاحیتش کردند کلا رای نخواهم داد
اسفندیار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
سپنتا شورای کل یزد نشده کل شورا یازده نفر هستند یکی نفر سپنتا زرتشتی چه جوری میگین غیرمسلمان نباید رومسلمان باشد سپنتا رو مردم تعین کردند به رای مردم بقول امام احترام بگذاریم کاری نکینم مردم دین زده بشن مثل کردستان عراق که بعداز خودمختاری مذهب آزاد شده اکثرا رفتنن زرتشتی شدن دراینترنت هست میتوانیدببینید
ساناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
در هر کشوری که آزادی مذهب عقیده وبیان باشد ان کشور رو به ترقی خواهد رفت والا خفقان جواب نداده چه بسا کشورهای خاورمیانه رو میبینیم درچه وضعی هستند اروپا امریکا چین هند رو هم ببینید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار