وزیر بهداشت تاکید کرد؛
وزیر بهداشت در پیامی به همایش نظام سلامت در اسلام با تاکید بر آموزه‌های رضوی بر توجه به تعالیم دینی در علوم پزشکی تاکید کرد.
کد خبر: ۴۱۰۴۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶ 19 April 2017
به گزارش تابناک رضوی به نقل از مهر، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در پیامی به همایش نظام سلامت در اسلام باتاکید بر آموزه‌های رضوی که صبح امروز در مشهد آغاز شد بر لزوم توجه به تعالیم دینی در علوم پزشکی تاکید کرد.

متن این پیام به شرح زیر است: 

سال‌های طولانی است که در محافل علمی و به ویژه علوم انسانی، مباحثی همچون رابطه عقل و دین، رابطه علم و دین، اسلامی کردن علوم، تعارض طبیعیات و الهیات، علم دینی و مسائلی از این دست مطرح است. در سال‌های اخیر اما موضوع طب اسلامی، طب معصومین، طب سنتی اسلامی، طب سنتی ایرانی اسلامی، با کلید واژه‌های طب و اسلام، به ویژه در افواه عمومی رواج داده شده و این درحالی است که متاسفانه در این حوزه قرائتی واحد از متد، قالب و محتوا مشاهده نمی‌شود. بنابراین بیم آن می‌رود که در صورت عدم ورود و مداخله موثر محافل دانشگاهی و حوزوی، لطمات جبران‌ناپذیری به بینش طبی، معرفت دینی و باور و اعتماد مردم وارد شود. 

همچنین باید توجه داشت همانگونه که نمی‌توان با وارد کردن مظاهر اسلامی به محیط‌های دانشگاهی، علم دینی تولید کرد، با دوری جستن از روش‌های مبتنی بر عقل و تجربه نیز نمی‌توان طب دینی را بنیان نهاد؛ به بیان دیگر برای علومی همچون طب، همانگونه که دست برداشتن از تجربه و پژوهش نه مطلوب است و نه ممکن؛ جدا شدن آن‌ از دامان معارف الهی نیز نه مطلوب است و نه  ممکن؛ چرا که با فهم اجتهادی از کتاب و سنت، افق‌های جدیدی از زوایای وجودی اشرف مخلوقات به روی محققان گشوده خواهد شد که منشأ برکات فراوان در حیطه سلامت انسان خواهد بود. 

اگر بپذیریم که علم، نوعی کشف و قرائت از جهان هستی است و در غایت خود، نوعی تفسیر و تبیین از فعل خداوند برای بشر به ارمغان می‌آورد، آنگاه خواهیم پذیرفت که ایدئولوژی و جهان‌بینی هر مکتب معرفتی، رنگ و بویی خاص به علوم تولید شده توسط پیروان آن مکتب خواهد داد. از این منظر، همه شقوق دانش بشری، علم دینی محسوب می‌شوند چرا که عقل و سایر مجاری ادراکی بشر، همه از مخلوقات و مواهب الهی‌اند؛ اما این بدان مفهوم نیست که درب علوم طبیعی صرفا بر پاشنه عقل می‌چرخد و تمسک به کتاب و سنت منحصرا در علومی چون الهیات، فلسفه، فقه، تفسیر، اخلاق و ... کاربرد دارد؛ چنین باوری زمینه سکولاریسم را در علوم طبیعی و از جمله طب فراهم می‌کند.

مطالعات و نشست های بین‌رشته‌ای به ویژه بین دانشمندان علوم انسانی و علوم اسلامی گره‌گشای بسیاری از شبهه‌افکنی‌ها، سوء تفاهمات، برداشت‌ها و القائات ناصوابی است که می‌کوشد بین علم و دین تعارض ایجاد کند و جامعه دانشگاهی را از جامعه دینی جدا جلوه دهد؛ یکی از رسالت‌های اصلی این نشست‌ها، تبیین جایگاه عقل و تجربه در ادراکات دینی و معرفتی و ترسیم نگاهی جامع به مقوله علم و دین است؛ دو مقوله‌ای که مکمل یکدیگرند. 

همایش نظام سلامت در اسلام یا تاکید بر آموزه‌های رضوی اقدامی است مبارک در این راستا که می‌کوشد علاوه بر تبیین مبانی و روش‌شناسی استخراج مبانی طبی از منابع روایی، نگاهی به آسیب‌های ناشی از ورود بی‌نظام و بی‌قاعده به مقوله طب دینی داشته باشد. 

اینجانب مراتب سپاس و قدرشناسی خودر ا از دفتر طب سنتی ایرانی اسلامی، بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) همچنین دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه فردوسی و دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی که نسبت به برگزاری این همایش اهتمام ورزیدند، ابراز می‌نمایم؛ امیدوارم نتایج این نشست کمکی شایان در ارتقاء و اعتلای سلامت ملت شریف ایران باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار