هنرمندان خراسان رضوی، شامگاه گذشته، ۳۰ فروردین‌ماه به مناسبت هفته هنر انقلابی و یادواره شهید مرتضی آوینی در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد گرد هم آمدند.
کد خبر: ۴۱۰۷۶۰
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۶ 20 April 2017
به گزارش تابناک رضوی به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، هنرمندان خراسان رضوی، شامگاه گذشته، ۳۰ فروردین‌ماه به مناسبت هفته هنر انقلابی و یادواره شهید مرتضی آوینی در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد گرد هم آمدند و هنرمندان انقلابی برجسته مورد تقدیر قرار گرفتند.
ابتدا مراسم با تلاوت قرآن کریم توسط محمدحمزه موسوی، قاری نوجوان آغاز شد و در ادامه، افشین تحفه‌گر، معاون هنری_سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برای عرض خیرمقدم به حضار روی سن رفت. تحفه‌گر ضمن تبریک سال نو و اعیاد ماه رجب و همچنین تقدیر از برگزارکنندگان این مراسم، با اظهار این مطلب که حضور گرم هنرمندان در عرصه هنر می‌تواند به پایداری هنر کمک کند، بیان کرد: هنرمندان در طول سال فعالیت‌های بسیاری در عرصه‌های هنری و فرهنگی دارند که قرار است به پاس این زحمات، در مراسم از آنان تقدیر شود.
وی با اشاره به ظرفیت سرشار استان خراسان رضوی در حوزه‌های فرهنگ و هنر ادامه داد: این استان در همه رشته‌ها و عرصه‌ها تولیدات بسیاری دارد که قابل ستایش است، در بخش هنر انقلاب نیز همین‌طور بوده همچنان که پنج تولید سینمایی استان در جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرد و دو اثر آن در ژانر دفاع مقدس بود؛ خراسان رضوی در این حوزه بعد از تهران، از استان‌های برجسته کشور است.
تحفه‌گر ضمن تقدیر از همکاری رئیس سازمان بسیج هنرمندان، ابراز کرد: امیدوارم این تقدیرها و همکاری‌ها بیشتر ادامه پیدا کند تا مشکلات هنرمندان برطرف شود و اتفاقات خوبی در سال جدید رقم بخورد.
تجلیل از آثار مرتبط با شعار سال
وی همچنین از تجلیل هنرمندانی که با محوریت شعار سال، «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» تولید اثر داشته باشند به عنوان یکی از برنامه‌های گردهمایی هنرمندان در سال آینده خبر داد.
در ادامه، سید جواد کمالی، رئیس سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی ضمن خیرمقدم و تشکر از برگزارکنندگان این برنامه، اظهار امیدواری کرد تا گردهمایی سال آینده در مکان بزرگ‌تری برگزار شود.
کمالی با اشاره به تشکیل ۲۴ کانون بسیج هنرمندان در استان خراسان رضوی، ادامه داد: از این بین، چهار کانون در مشهد قرار دارد که بیش از دوهزار نفر عضو دارد؛ در همه این دفاتر قصد داریم شعار سال را سرلوحه کار قرار دهیم.
وی همچنین اعلام کرد: با کمک‌های شایسته‌ای که انجام‌گرفته، شاهد برگزاری نمایشگاه در باب‌الجواد(ع) هستیم که قصد داریم در آینده در حوزه بازی‌های رایانه‌ای، انیمیشن و … نیز ورود کنیم که البته استارت کار زده شده است.
سخن رهبر انقلاب درباره یک نمایش
مجتبی غفورپور، جانشین فرمانده سپاه امام رضا(ع) نیز سخنران دیگری بود که پشت تریبون رفت و با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب درباره تأثیر نمایش، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب به مناسب درگذشت فرج‌الله سلحشور فرمودند: «من صدبار زندگی حضرت ایوب(ع) را مطالعه کردم اما چیزهایی که در تئاتر حضرت ایوب(ع) یافتم را در آن صدبار مطالعه نیافتم»؛ یکی از سخنرانان مطرح کشور نیز گفته بودند من اگر ۱۰ هزاربار هم مطالعه می‌کردم نمی‌توانستم مکر عمر و عاص را به خوبی آن‌چه در سریال امام علی(ع) نمایش داده شده بود را به مردم نشان دهم.
وی همچنین اضافه کرد: الحمدلله شما از این ظرفیت هنر استفاده می‌کنید و ما نیز وظیفه داریم که از بسیج هنرمندان و هنرمندان بسیجی حمایت کنیم؛ امیدواریم آثاری که تولید می‌شود تا سال‌ها بلکه قرن‌ها بماند و ما به آن‌ها افتخار کنیم.
سیدسعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ضمن خیرمقدم با اشاره به نام‌گذاری روز هنر انقلاب اسلامی به یاد بود شهید آوینی و بزرگداشت هنر متعهد، بیان کرد: خدا را شاکرم به همت مسئولان هنری استان و سرهنگ کمالی، رىیس سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی، جمعی چنین گرم، پرشور و بانشاط در عرصه هنر انقلاب اسلامی که تشکیل یافته از هنرمندان بزرگ و برجسته استان است گرد هم آمده‌اند؛ من نیز خدا را شاکرم که در استانی خدمت می‌کنم که هنر انقلابی و متعهد جایگاه ویژه‌ای در آن دارد.
هنر مدنظر انقلاب اسلامی
سرابی با ابراز این مطلب که انقلاب اسلامی هنر را به خودی خود اراده نکرده است، عنوان کرد: انقلاب اسلامی هنر را برای خدمت به ارزش‌ها و مفاهیم انقلاب اسلامی و دینی و ایرانی خواسته است گرچه در نظام جمهوری اسلامی برای هنر به ما هو هنر مانع ایجاد نمی‌شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به هنرمندان برجسته و متعهد خراسان رضوی، اضافه کرد: این استان در عرصه ترویج هنر انقلاب پیشتاز بوده است و امیدوارم در آینده این جایگاه را بهتر از قبل داشته باشیم.
دانش و اخلاق شهید آوینی از زبان قزوه
علی‌رضا قزوه، شاعر آیینی و مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور برخورداری از منظومه فکری و تک بعدی نبودن را یکی از ویژگی های شهید آوینی برشمرد و ادامه داد: اگر مقالات شهید آوینی را ببینید، در فلسفه، تئاتر، سینما، به طور عمیق در موضوع ولایت فقیه، فقه و … صاحب نظر بوده است این شهید انسان جامعی بود؛ در بعد اخلاق نیز ویژگی‌های برجسته‌ای داشت یادم هست، من چند بار خواستم زودتر به ایشان سلام کنم اما نتوانستم؛ این همان سنت پیامبر(ص) و اخلاق‌مداری است.
وی همچنین اضافه کرد: هنر انقلاب این است و اوج هنر انقلاب نیز شهادت و شهید، بالاترین مقامی است که یک هنرمند می‌تواند به آن دست یابد.
قزوه در پایان سخنانش شعری برای شهید آوینی و شهدا و همچنین شعری عرفانی از کتاب شهید ماشاءالله صفاری«بندی سیرجانی» خواند و با اشاره به شناخت این شهید در موضوع عرفان، بیان کرد: از همین رهگذر است که هنرمند به شهادت نایل می‌شود.
هنر عطیه خداوندی است برای صعود 
غلام‌رضا منتظری، رئیس سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی نیز که سخنران پایانی این مراسم بود، ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این مراسم، هنر را عطیه خداوند دانست و بیان کرد: خداوند هنر را به دل و اندیشه انسان نازل کرده تا در پرتو کشش و جاذبه آن، دیگران را به کوشش برای گام‌نهادن در پلکان کمال فراخواند چراکه هنر وسیله صعود است نه وسیله تباهی؛ اگر سرجشمه پاک باشد، هنر وسیله صعود خواهد بود اما اگر سر منشأ آن آلوده باشد، آن هنر فرجامی جز سقوط نخواهد داشت.
وی با اشاره به نام‌گذاری شهید آوینی به سید شهدای اهل قلم از سوی رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: هدف رهبر معظم انقلاب این بوده که الگو را معرفی کند تا هر هنرمندی در این مسیر گام نهد؛ اگر ما امروز که نزدیک سه دهه از شهادت شهید آوینی می‌گذرد و نام و یادش باقی است، به دلیل این است که هنر او انسان را تا خدا سوق می‌دهد.
وی در همین راستا اضافه کرد: امیدوارم با همت شما شاهد پیشرفت چشمگیری در عرصه هنر باشیم و با مسئله محوری از ظرفیت هنر در جهت فرهنگ کار و اشتغال بهره گیریم.
منتظری با تأکید بر اینکه هیچ تحولی بدون تحول فرهنگی رخ نخواهد داد، ادامه داد: هنر بخش زیبا و تماشایی فرهنگ است و هنرمندان در ترویج فرهنگ کار، تلاش و کوشش، خودباوری نقش سترگی به عهده دارند؛ امیدوارم در پایان سال، نزد رهبر معظم انقلاب سرمان را بلند کنیم و صادقانه لبیک گوییم نه اینکه شرمسار باشیم.
یادآور می‌شود، اجرای قطعه سربلندان وطن، محصول انجمن موسیقی و سرود سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی، تجلیل از خانواده شهید ماشاءالله صفاری، شهید شاخص سازمان بسیج هنرمندان در سال ۱۳۹۶ و تقدیر از هنرمندان برجسته صورت گرفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار