یکی از منتقدان تئاتر گفت: هنر تئاتر در ایران با وجود ظرفیت هایش نمی تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. وی علت این موضوع را عدم تبدیل نشانه ها به مفهوم برای مخاطب عنوان کرد.
کد خبر: ۴۱۱۰۸۳
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱ 20 April 2017

به گزارش تابناک : جلسه نقد و بررسی نمایش«بزرگراه» پس از پایان این نمایش  شامگاه دیروز در تماشاخانه سرو  با حضور ابوالفضل حاجی علی خانی (کارگردان)، شقایق فتحی (مشاور کارگردان و بازیگر) و صمد چینی فروشان (منتقد) برگزار شد.

حاجی علی خانی در این نشست علت کم شدن شخصیتها از  26 نفر در متن اولیه به 16 نفر و همچنین کاهش 40 دقیقه ای زمان اجرا را نبود امکانات سالن عنوان کرد. وی همچنین با اشاره به تغییر 70 درصدی دیالوگ ها بر این مسئله تاکید کرد که داستان کلی نمایش بدون تغییر باقی مانده است.

این کارگردان با بیان اینکه سند تاریخی دقیقی برای داستان وجود ندارد، اتفاقات داستان این نمایش را برگرفته از شباهتهایی دانست که در تاریخ ایران وجود دارد.

وی در مورد نوع خاص حضور زنان در این نمایش گفت: «زن ها در این نمایش وقتی اجازه پیدا می کنند وارد جامعه شوند، حراف نمی شوند بلکه حرف هایی را می گویند که از فقرشان نشات گرفته است.»

وی در مورد محتوای کلی نمایش نیز با تاکید بر اینکه به پیام دادن مستقیم اعتقادی ندارد گفت: « من در جامعه ای رشد کردم که مانند تمام جوامع دیگر مشکلاتی دارد. این تاثیر این مشکلات خواه ناخواه در نمایش هایی که می سازم نمود پیدا می کند.»

چینی فروشان از منتقدان تئاتر نیز با اشاره به ریتم، اجرا و طراحی خوب این نمایش و همچنین تمجید از اینکه سعی نشده بود در نمایش تظاهر به تصویر سازی شود، بزرگترن مشکل نمایش را عدم محوریت یک موضوع اصلی برای طرح داستان دانست و گفت: «تئاتر در ایران در یک سردرگمی به سر می برد. با وجود ظرفیتهای دیداری نمیتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. علت اصلی آن هم این است که نشانه ها نمی توانند برای مخاطب به مفهومی واضح تبدیل شوند و نمایش در سطح یک بیانه باقی می ماند.

وی در باره نمایش بزرگراه با تاکید بر اینکه اگر قصد کارگردان نقد اجتماعی بود باید داستان را نوع دیگری روایت می کرد، گفت: «مسئله امروز ما بحث درام است، یک داستان ساده و گویا که بتواند مخاطب را به یک مفهوم برساند. داستان این نمایش سیر تاریخی خود را طی میکند ولی تعریفی بد از واقعیت می دهد.»

فتحی نیز در این نشست با بیان اینکه نام این نمایش ابتدا پایان بزرگ راه بود، علت تغییر آن به بزرگراه را انتقال این پیام که باید راه قهرمانان کشورمان را ادامه دهیم دانست. وی علت طرح خرده روایتها در این نمایش را کمک به شخصیت پردازی کاراکترهای اصلی عنوان کرد. وی هشدار در مورد خارج شدن جامعه از مسیر اصلی خود را پیام اصلی نمایش دانست.

گفتنی است در انتهای نمایش، ابوالفضل حاجی علی خانی این اجرا را به مرحوم حسن جوهرچی و مرحوم عارف لرستانی تقدیم کرد.

نمایش«بزرگراه» تا 15 اردیبهشت در تماشاخانه سرو میزبان مخاطبان خواهد بود.



منبع : باشگاه خبرنگاران پویا 

نمایش بزرگراه
نمایش بزرگراه
نمایش بزرگراه
نمایش بزرگراه
نمایش بزرگراه
نمایش بزرگراه
نمایش بزرگراه
نمایش بزرگراه
نمایش بزرگراه
نمایش بزرگراه
نمایش بزرگراه
نمایش بزرگراه
نمایش بزرگراه
نمایش بزرگراه
نمایش بزرگراه
نمایش بزرگراه
نمایش بزرگراه
تئاتر در ایران در یک سردرگمی به سر می برد + عکس














اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار