مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران :
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: مراحل ایجاد خطو ط ریلی حومه ای درکنارشهرهای بزرگ در کشور آغاز شده است .
کد خبر: ۴۱۱۱۸۸
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۲ 20 April 2017
به گزارش تابناک رضوی،سعید محمدزاده در نشست خبری صبح امروز ، در حاشیه همایش روسای مراکز راه آهن کشور که با حضور 75 نفر در مشهد در حال برگزاریست، افزود: هم اینک سهم قطار حومه ای به نسبت سال 1392 به میزان زیادی افزایش یافته است.
وی با اشاره به  برنامه ششم راه آهن جمهوری اسلامی ایران خبر از راه اندازی یک شرکت حمل و نقل حومه ای داد و گفت :از طریق  راه اندازی شرکت حمل و نقل حومه ای ، مشکلات اداری و مدیریتی موجود میان شهرهای محل تردد این قطارها برطرف می شود.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در این راستا چندین خط آهن حومه ای بین شهرهای تهران - گرمسار، تهران - کرج ،کرج - قزوین و تهران - پرند ساخته شده و یا در حال ساخت است.
وی به برنامه ریزی برای راه اندازی قطار حومه ای مشهد - نیشابور هم اشاره و افزود : راه آهن در حال ساخت 2 هزارکیلومتر خطوط دوم، سوم و چهارم در مسیرهای حومه ای و سراسری در سطح کشور است.
وی در ادامه با اشاره به هزینه پروژه برقی کردن راه آهن مشهد- تهران افزود:این پروژه دو میلیارد دلار هزینه دارد که این مبلغ طی تفاهم نامه  با شرکت چینی در قالب یک وام دولتی از چین تامین خواهد شد .
 محمدزاده با اظهار امیدواری از اینکه  وام این شرکت زودتر محقق شود ، گفت : در صورت تحقق اعتبار این وام ، این پروژه اردیبهشت امسال محقق خواهد شد. 
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: در این طرح 50 درصد تعهدات قرارداد توسط شرکتهای ایرانی انجام می شود و تامین کننده ناوگان آن شرکت زیمنس است و در این چارچوب شرکت مپنا با انتقال فناوری ساخت لکوموتیو برقی از زیمنس این نوع لکوموتیو را در ایران تولید می کند.
وی  با اشاره به اقتصاد مقاومتی در حمل و نقل ریلی گفت: بر اساس بررسیها، مصرف سوخت در پیمایش ریلی به میزان یک هفتم پیمایش جاده ای است و حمل یک تن بار توسط راه آهن در مقایسه با بخش جاده ای 35 سی.سی صرفه جویی در مصرف گازوئیل دارد.
محمدزاده درباره رکوردشکنی از سهم ناوگان ریلی کشوردر حوزه حمل بار در ایران گفت :سال 94 سهم ناوگان ریلی در حوزه حمل بار 36 میلیون تن بود و  این رقم در سال 1385 از کل جا به جایی بار در ایران به  12 درصد  رسید که بر اساس برنامه ریزی باید تا سال 1390 به 30 درصد می رسید اما این هدف نه تنها محقق نشد بلکه در سال 1392 تا10 درصد کاهش یافت.
محمدزاده با اشاره به اهمیت ترانزیت کالا در چارچوب سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کرد: در سالهای گذشته سهم ترانزیت ریلی به کل ترانزیت در ایران به حدود چهار درصد رسیده بود در حالی که امروز این سهم به میزان قابل توجه 12 درصد افزایش یافته است.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران  گفت: سال 1392 سهم راه آهن از تعرفه حمل بار 58 درصد بود اما این میزان نیز هم اکنون به حدود 23 درصد رسیده که اقدامی در جهت تقویت اقتصاد مقاومتی و در راستای تغییر انتقال بار از جاده به روی ریل است.
محمدزاده افزود: همچنین در چارچوب تلاشهای دولت تدبیر و امید 160 دستگاه لکوموتیو، دو هزار دستگاه واگن باری و 300 دستگاه واگن مسافری به ناوگان ریلی کشور اضافه شده است.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در چارچوب فعالیتهای دولت تدبیر و امید جا به جایی 40.3 میلیون تن کالا در سال 1395 توسط ناوگان راه آهن رکورد حمل ریلی بار را در تاریخ راه آهن ایران برای اولین بارشکست.
وی در ادامه به مشکل تامین مالی شرکتهای خصوصی خریدار این واگنها اشاره کرد و افزود: با سازو کار مالی جدید قرار است 6هزار دستگاه واگن باری به شکل  مشترک توسط سازندگان ایران و روسیه تولید می شود و  بخش خصوصی با 100 درصد تامین مالی توسط روسیه این تعداد واگن باری را خریداری می کند.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: برای نخستین بار اسناد قرارداد راه اندازی راه آهن کرمان - سیرجان به عنوان نخستین خط راه آهن خصوصی در ایران توسط  بخش خصوصی مبادله شده است.
محمدزاده از فعال شدن نخستین قطار گردشگری در خوزستان خبر داد و گفت : در این حوزه باید چندین دستگاه قطار گردشگری در ایران افزایش پیدا کند.
محمدزاده در ادامه همچنین افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه یک درصد از محل فروش نفت و گاز به توسعه حمل و نقل ریلی اختصاص می یابد و سرمایه گذاری در این بخش  مانند سرمایه گذاری در مناطق توسعه نیافته در نظر گرفته می شود.
وی به تغییر رویکرد راه آهن در حوزه مسافر هم اشاره  کرد و گفت:در چارچوب فعالیت دولت یازدهم افزون بر 60 هزار میلیارد ریال فقط در حوزه ریل گذاری سرمایه گذاری شده و تا پایان کار دولت چند مرکز استان شامل همدان، رشت، کرمانشاه و ارومیه به شبکه ریلی متصل می شوند و تبریز هم از طریق یک مسیر کوتاهتر به این شبکه وصل می شوند.
محمدزاده در ادامه حمل و نقل ریلی را نماد اقتصاد مقاومتی خواند و بیان کرد: در سالهای اخیر با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه ریلی، در سیاستهای هشتادگانه برنامه ششم توسعه دو بند 24 و 25 مختص راه آهن ذکر شده است، لذا توسعه ریلی یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار