مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی :
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی گفت: اختتامیه جشنواره انجمن‌های ادبی، افتتاحیه حمایت‌ها و همراهی‌های بنیاد با این انجمن‌هاست.
کد خبر: ۴۱۱۱۹۷
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۳ 20 April 2017
به گزارش تابناک رضوی، کارگاه آموزشی نخستین جشنواره انجمن‌های ادبی، بعدازظهر امروز پنجشنبه 31 فروردین، با حضور بیش از 200 نفر از اعضای انجمن‌های ادبی از 31 استان کشور در مجتمع آدینه تهران آغاز شد.
مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی با معرفی بنیاد به عنوان مؤسسه‌ای در کنار معاونت فرهنگی وزارت ارشاد گفت: بنیاد شعر و ادبیات داستانی بازوی توانمند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه ادبیات خلاقه است و مسئولیت برگزاری جایزه ادبی جلال آل‌احمد، جشنواره شعر فجر و جایزه ادبی پروین، به عنوان مهم‌ترین، بزرگ‌ترین و فراگیرترین جوایز ادبی کشور را به عهده دارد که در هر یک از آنها شاهد نوآوری‌های شایسته‌ای بوده‌ایم.
قزلی در ادامه با بیان اینکه این بنیاد 11 دوره آموزشی در حوزه ادبیات خلاقه را در نقاط مختلف کشور برگزار کرده است، افزود: ما تلاش کرده‌ایم تا برنامه‌های خود را از مرکزیت تهران خارج و در دیگر استان‌ها و شهرستان‌های کشور نیز برگزار کنیم.
وی ادامه داد: برگزاری دوره‌های آموزشی، نتایج سودمندی را به همره داشت و ما توانستیم با شناسایی افراد مستعد در حوزه ادبیات خلاقه، دوره‌های تخصصی را با حضور افراد بااستعداد شرکت‌کننده در دوره‌های عمومی برگزار کنیم. این دوره‎ها با تدریس داوود غفارزادگان و احمد دهقان، در دو حوزه داستان‌نویسی و رمان برگزار شد. حاصل این دو دوره، انتشار مجموعه داستان دوره‌هاست که به‌زودی رونمایی خواهد شد؛ ضمن اینکه 12 تن از 20 ادب‌جویان شرکت‌کننده در کلاس رمان در حال نگارش اثر خود هستند.
قزلی در بخش دیگری از سخنانش با تشریح روند برگزاری جشنواره انجمن‌های ادبی افزود: انجام مطالعات و ورود به برگزاری این جشنواره به حدود 10 ماه قبل برمی‌گردد و عملیات اجرایی آن حدود 6 ماه قبل شروع شد. در این دوره به این نتیجه رسیدیم که دستیابی به توسعه ادبیات خلاقه، منوط به سامان‌یافتن و سرحال بودن انجمن‌های ادبی است.
وی تأکید کرد: نسبت انجمن‎های ادبی با خودشان، نسبت آنها با مردم و همچنین با بنیاد شعر و ادبیات داستانی به عنوان نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید روشن باشد تا از این رهگذر، ادبیات خلاقه کشور شکوفا شود.
قزلی همچنین گفت: حوزه فرهنگ و به ویژه ادبیات در کشور ما به دلیل کمبود منابع مالی در مظلومیت به سر می‌برد؛ اما در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان هیچگاه اجازه ندادیم این تنگنای مالی سبب شود که برنامه‌های بنیاد دچار عدم شادی و نشاط باشد. بر همین اساس، برنامه‌های جشنواره انجمن‌های ادبی را با قدرت و طبق برنامه‌ریزی‌های اولیه پیش بردیم و حتی در این بین و به خواست هیأت داوران، تعداد تقدیری‌ها و میزان مبالغ حمایتی جشنواره را افزایش دادیم.
وی ادامه داد: برنامه‌های بخش پایانی جشنواره انجمن‌های ادبی با برگزاری کارگاه آموزشی و تدریس اساتید مطرح ادبیات آغاز شده است که به برگزاری تریبون آزاد برای شنیدن مسایل انجمن‌های ادبی توسط مسئولان وزارت فرهنگ منتهی خواهد شد. در ادامه هم شاهد برگزاری آیین اختتامیه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهیم بود که با رونمایی از پایگاه تخصصی نقد شعر همراه است.
قزلی سپس با بیان اینکه 182 انجمن ادبی از سراسر کشور طرح‌های پیشنهادی خود را به جشنواره ارسال کرده‌اند، گفت: از نظر بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، انجمن‌های ادبی دارای 3 خصلت و ویژگی گروهی بودن، ادبی بودن و غیرانتفاعی بودن هستند. این 3 خصلت، نسبت بنیاد با انجمن‌های ادبی را شکل می‌دهد و معتقدیم که این خصائص، با توسعه نسبت دارند.
وی ادامه داد: از میان طرح‌های دریافتی، هیأت داوران متشکل از علی‌اصغر سیدآبادی، احسان رضایی و بهمن ساکی، 51 طرح را نامزد کردند و در انتها، 27 طرح به عنوان طرح‌های برگزیده و تقدیری معرفی شد که یکی از طرح‌ها، طرح برگزیده ویژه خواهد بود.
قزلی با بیان اینکه اختتامیه جشنواره انجمن‌های ادبی، افتتاحیه همراهی‌های بنیاد با این انجمن‌هاست گفت: کار بنیاد از فردای اختتامیه تازه آغاز می‌شود.
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی در ادامه اظهار کرد: بومی بودن، قابلیت ملی و فراگیر شدن و وجود خلاقیت در طرح، 3 ملاک اصلی داوران برای انتخاب طرح‌های برتر بود که با توجه به اینکه انجمن در کدام شهر تشکیل شده و فعالیت می‌کند، در نظر گرفته شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار