اين روزها كه رفته‌رفته فضاي انتخاباتي داغ‌تر مي‌شود اقشار و اصناف مختلف هم در اين راستا فعال‌تر مي‌شوند و هركس حول محور جريان يا احزاب و اشخاص مورد نظر خود به كنشگري سياسي مي‌پردازد.
کد خبر: ۴۱۱۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴ 21 April 2017
به گزارش تابناک رضوی،به نقل از اعتماد،لايه‌اي از جامعه به عنوان كنشگران سياسي در قالب نوشتار يا سخنراني تلاش دارند تا مخاطبان خود را به سمت جريان مورد نظر و شخص مورد اعتماد خود سوق دهند و رضايت آنها را جلب كنند تا به نامزد موردنظرشان راي دهند.
پس از لايه نخست نويسندگان و سخنوران، لايه دوم فعال مي‌شوند كه به استناد دلايل و تحليل‌ها و تفسيرهاي نويسندگان و سخنوران مورد اعتماد و همسو با جريان موردنظرشان به تبيين اين دلايل و تعبير و تفسيرها براي لايه سوم مي‌پردازند و با زبان ساده‌تري در واقع ترجمان مطالب ارايه شده توسط لايه نخست است.
اين گروه كه حلقه واسط بين نخبگان سياسي و بدنه جامعه هستند در سمت و سوي فضاي سياسي حاكم بر جامعه و نتايج انتخابات تاثير تعيين‌كننده‌اي دارند و در واقع لايه چهارم كه بقيه افراد جامعه هستند، متاثر از فضاي ايجاد شده در لايه سوم به وسيله فعالان لايه دوم، تصميم مي‌گيرند به چه جريان يا ليست و فردي راي بدهند.
در اين ميان، اقشار مختلف به نسبت در لايه‌هاي متفاوتي قرار مي‌گيرند به عنوان مثال كشاورزان و دامداران و روستاييان بيشتر جزو لايه چهارم هستند و در عوض دانشگاهيان و فرهنگيان و روزنامه‌نگاران و نويسندگان و هنرمندان جزو لايه‌هاي اول و دوم هستند يا طبقه متوسط شهرهاي بزرگ و متوسط با مشاغل آزاد بيشتر در لايه سوم قرار مي‌گيرند.
فرهنگيان كه متشكل از دانشجو معلمان دانشگاه‌هاي فرهنگيان و شهيد رجايي با بيش از 100 واحد دانشگاهي و نزديك به 100هزار دانشجوي دختر و پسر در نقاط مختلف كشور مشغول تحصيل هستند و بيش از 2هزار استاد مسووليت تدريس در اين واحدها را برعهده دارند در كنار حدود يك ميليون فرهنگي شاغل و بيش از 700 هزار فرهنگي بازنشسته قشر وسيع و تاثيرگذاري را تشكيل مي‌دهند كه معادلات سياسي و فضاي انتخاباتي را با كنشگري خود تغيير و جهت مي‌دهند، لذا به دليل اهميت جايگاه و نقش اين قشرگسترده و تاثيرگذار بر آن شديم در اين شماره از صفحه مدرسه به بررسي اجمالي اين مهم بپردازيم و گزارشي را در اين زمينه در معرض نقد و نظر مخاطبان اين صفحه قرار دهيم.
فرهنگيان گروه مرجعي كه همچنان اعتبارشان حفظ شده است و در راس گروه‌هاي مرجع قرار دارند.
يكي از شخصيت‌هاي برجسته كشوري كه ارتباط نزديكي با مراكز رسمي نظرسنجي دارد در جايي گفته بود آخرين نظرسنجي كه در مورد مرجمعيت گروه‌هاي مختلف انجام گرفته بود اما به دلايلي محرمانه تلقي شد و آمار آن منتشر نگرديد، نشان مي‌دهد كه پس از انقلاب تاكنون با وجود مسائل و مشكلاتي كه فرهنگيان با آن دست به گربيان هستند همچنان اعتبار و جايگاه‌شان در جامعه حفظ شده است و در كنار اساتيد دانشگاه معتبرترين گروه مرجع هستند و مردم به آنها بيشترين اعتماد را دارند.
اين مقام آگاه گفته بود، اين در حالي است كه برخي از گروه‌ها كه قبل از انقلاب داراي مرجعيت بالايي بودند و اعتبار و ارزش‌شان نزد جامعه بالاتر از فرهنگيان هم بود حالا به‌شدت نزول كردند در حالي كه متوهمانه فكر مي‌كنند
همچنان گروه مرجع برتر هستند.
گسترده‌ترين گروه با بيشترين پراكندگي
يك ميليون فرهنگي شاغل در 107 هزار واحد آموزشي در حال خدمت هستند اين عده كه از نظر تحصيلي جزو اقشار تحصيلكرده جامعه هستند و در سال‌هاي اخير هم ميزان برخورداري آنها از تحصيلات عالي افزايش يافته است در دورترين نقاط كشور و حتي روستاهاي دور افتاده و محروم كه دولت هيچ نهاد و نماينده‌اي هم ندارد حضور دارند و در ارتباط مستقيم بيش از 13 ميليون دانش‌آموز به طور مستقيم و غيرمستقيم با بيش از 26 ميليون از اوليا در سراسر كشور قرار دارند و از اين جهت با هيچ قشر و صنفي قابل مقايسه نيستند البته نيروهاي انتظامي از جهت پراكندگي و گستردگي در درجه بعد از فرهنگيان قرار دارند اما ارتباط آنها از جنس امنيتي است در حالي كه ارتباط معلمان از جنسي فرهنگي است.
بالاترين آمار در ميان مجريان و ناظران انتخاباتي
بيش از نيمي از صندوق‌هاي راي در مدارس قرار دارند و سپس مساجد در رده بعدي هستند و بيش از نيمي از دست‌اندركاران انتخابات در قالب هيات‌هاي اجرايي و نظارتي را فرهنگيان تشكيل مي‌دهند و صندوقي را نمي‌توان در كشور يافت كه حداقل يك يا چند فرهنگي جزو عوامل آن نباشند. اين حجم گسترده در اجرا و نظارت در ميان ساير اقشار وجود ندارد و اين حضور و نقش پر رنگ آنها موجب شده است تا هم جزو افراد باتجربه در اجرا و نظارت باشند و هم در عميق‌ترين سطح از واقعيت‌هاي اجرايي و نظارتي انتخابات اطلاع داشته باشند و جالب اينكه اين قشر در همه انتخابات همين حضور و نقش گسترده را دارند و از اين جهت نيز هم مورد توجه دست‌اندركاران برگزاري دولت هستند و هم مورد توجه نامزدهاي انتخاباتي.
بيشترين سهم در ستادهاي انتخاباتي و تبليغاتي نامزدها
گذشته از اينكه نخبگان فرهنگيان خود در انتخابات مجلس و شوراها و بعضا رياست‌جمهوري نامزد هستند بخشي از اين نخبگان فرهنگي در راس ستادهاي انتخاباتي و گرداننده اصلي فضاي تبليغاتي هستند. در استان‌ها و به ويژه شهرستان‌ها تعداد زيادي روساي ستادهاي انتخاباتي فرهنگي هستند و هر كس نامزد انتخابات مي‌شود نخست سراغ اين فعالان مي‌رود تا از تجربه و مهارت آنها براي مديرت انتخابات و تبليغات بهره‌مند شود. فرهنگيان به دليل همان مرجع بودن براي مردم از منظر نامزدهاي انتخاباتي بهترين حلقه واسط هستند و به همين دليل نيز هرجا اين گروه به طور منسجم و گسترده از كسي يا ليستي حمايت كرده پيروزي را رقم زده است.
محبوب خانواده‌ها ومقبول اقوام
به طور معمول آسيب‌هاي اجتماعي در خانواده‌هاي فرهنگيان كمتر است و آنها در تربيت فرزندان خود موفق‌تر هستند. بيشتر فرزندان آنها تحصيلات دانشگاهي دارند و استحكام كانون خانواده در اين قشر به نسبت بيشتر است؛ لذا فرهنگيان در ميان خانواده خود محبوب هستند و از طرفي محل رجوع ساير اقوام نيز هستند. به تعبيري در غيبت خان‌هاي دوره فئودالي و ريش سفيدهاي دوره سنتي حالا اين فرهنگيان هستند كه محور مراجعات اقوام و اطرافيان هستند لذا از اين جهت نيز تاثير مستقيم و گسترده‌اي دارند. حال 2 ميليون دانشجو معلم و فرهنگي شاغل و بازنشسته را با ميانگين خانواده 4 نفره هم كه در نظر بگيريم جمعيت بزرگ 8 ميليوني را تشكيل مي‌دهند.
انتخابات از مشاركت محدود تا مشاركت گسترده
مساله بررسي مشاركت يا عدم مشاركت سياسي افراد يك جامعه، الگوهاي راي دادن و انگيزه‌هاي حاكم بر راي‌دهندگان از مسائل مورد توجه در جامعه‌شناسي سياسي است. امروزه حكومت‌ها، حداقل از دو جنبه به موضوع انتخابات توجه ويژه دارند يكي از نظر داخلي كه براي بقا، مشروعيت و مقبوليت به انتخابات و نتايج آن توجه دارند و ديگر اينكه از نظر جهاني عملكرد هر حكومتي در چگونگي برگزاري انتخابات، معيار اعتبارشان را در عرصه بين‌المللي نشان مي‌دهد. مشروعيت و مقبوليت عام و داخلي يك حكومت (حداقل در جوامعي مثل ايران) رابطه مستقيم با ميزان شركت مردم در انتخابات دارد به همين لحاظ مسوولان و رسانه‌هاي ارتباط جمعي به طرق و شيوه‌هاي مختلف اعلام مي‌كنند كه نفس حضور حداكثري مردم از نتيجه انتخابات بااهميت‌تر است البته اين حضور حداكثري نيازمند يكسري شرايط است به عنوان مثال شركت گسترده مردم در پاي صندوق‌هاي راي زماني تحقق پيدا مي‌كند كه بحث عدالت و آزادي همه گرايشات و سليقه‌ها در انتخابات از سوي مركز قدرت به رسميت شناخته شود در ضمن بي‌طرفي و عدم جانبداري حكومت از گروه، حزب و جناح خاصي نزد مردم به اثبات برسد خلاصه اينكه مردم بپذيرند حاكميت از راي آنها بدون جانبداري از گروهي خاص صيانت مي‌كند. در اين شرايط و با فراهم شدن آن زمينه، نكته مهم «نفس حضور مردم» تحقق پيدا مي‌كند و راي‌دهنده به عنوان يك مصرف‌كننده عاقل و در شرايط مناسب بهترين گزينه را جهت تحقق خواسته‌هاي خود بر مي‌گزيند، لازم به اشاره است كه روند انتخابات با چشمپوشي از بعضي لغزش‌هاي بين‌راهي همواره در 37 سال گذشته روندي رو به رشد داشته است.
در نگاه جهاني برگزاري يك انتخابات سالم و منطبق با معيارها و استاندارد‌هاي جهاني، فرصت جديدي براي كشورمان در راستاي تعامل بيشتر در زمينه‌هاي اقتصادي، فرهنگي و سياسي در عرصه بين‌المللي ايجاد مي‌كند در صورتي كه عكس اين حالت رخ بدهد يعني مردم كشور احساس كنند چيزي به نام انتخابات معني‌دار وجود ندارد يا منتخب آنها توانايي و اختيارات پاسخگويي به مطالبات و خواسته‌هاي موكلين خود را ندارد روز به روز فاصله و شكاف بين مردم و نظام سياسي وسيع‌تر مي‌شود متعاقب آن بي‌اعتمادي و سرخوردگي جامعه را فرا مي‌گيرد و افراد جامعه به شهرونداني بي‌تفاوت تبديل مي‌شوند و روحيه تقدير گرايي در كشور حكمفرما مي‌شود. اينك در آستانه ورود به انتخابات دوازدهم رياست‌جمهوري، با توجه به شرايطي كه پيش خواهد آمد مردم نشان خواهند داد كه از ميان گزينه‌هاي مشاركت گسترده يا محدود يا ديگر گزينه‌ها كدام را انتخاب خواهند كرد.
منبع: سايت سازمان معلمان ايران (سخن معلم)

فرهنگيان نسبت به ظرفيت شورا و شهرداري بي‌توجه نباشند
شوراي شهر تهران از يك طرف با وزارت كشور روبه رو است و از طرف ديگر با شهرداري، شهرداري تهران فراتر از مجموع 10 وزارتخانه، امكانات مالي و ميدان مانور و توان تاثيرگذاري بر نامعادلات قدرت را داراست چرا مجلس با تحقيق و تفحص در شهرداري و موضوع مهم بدهي‌هاي شهرداري مخالفت كرده است در حالي كه 14هزار ميليارد تومان به پيمانكاران، 12هزار ميلياردتومان به بانك‌ها و45هزار ميليارد تومان به پروژه‌هاي عمراني بدهكار است. آموزش و پرورشي‌ها چرا از ظرفيت شوراها استفاده نمي‌كنند تا در اين زمينه همكاري لازم را با جامعه بزرگ فرهنگيان داشته باشند.
محمدمهدي تندگويان، عضو شوراي اسلامي شهر تهران و كارشناس ارشد مديريت شهري و سخنگوي فراكسيون اصلاح‌طلبان شوراي شهر در نشستي با اعضاي شوراي مركزي سازمان معلمان ايران ضمن بيان مطالب فوق با اشاره به اهميت جايگاه شورا و انتخاب شهردار، انتخابات شورا در اين دوره را داراي جايگاه مهم‌تري نسبت به رياست‌جمهوري دانست و افزود: با توجه به كاهش اعضاي شوراي شهر از 31 به 21 نفر بابد بر تكرار راي دادن به تمام ليست اصلاح‌طلبان تاكيد ورزيد و كسب اكثريت شورا را هدفي دانست كه بايد برايش تلاش شود.
سايت سازمان معلمان ايران در ادامه مي‌آورد: وي مهم‌ترين كميسيون شوراي شهر را كميسيون فرهنگي و اجتماعي عنوان كرد كه هم داراي بودجه قابل توجهي بوده و هم زيرمجموعه‌هاي زيادي من‌جمله زيباسازي، فرهنگي، هنري و ورزشي را شامل مي‌شود. وي در پاسخ به سوالي مبني بر عدم پرداخت سهم آموزش و پرورش از عوارض شهرداري به اين نكته اشاره كرد كه سازمان آموزش و پرورش خود بايد براي استيفاي حق خويش تلاش كند و حركت بايد از آنجا آغاز شده و اعضاي شورا همراهي كنند كه متاسفانه آموزش و پرورش در اين زمينه كم‌كار است.
تندگويان استفاده بهتر از مدارسي كه امكان تغيير كاربري دارند را پيشنهاد دادكه يكي ديگر از پيشنهادهاي او چه در شهرداري چه در ساير اصناف برخورد تخصصي با مسائل و مشكلات بود. ايشان بر استفاده از افراد متخصص در حوزه كار خويش تاكيد داشته و معتقد است كه بدون در نظر گرفتن احزاب سياسي يا گروه و جناح خاص بايد اين حق مطالبه شود.
تندگويان كه فرزند شهيد محمدجواد تندگويان است دغدغه رسيدگي به فرزندان شهيد و خانواده شهدا را نيزدر حوزه كاري خويش عنوان كرده و به شناسايي و رفع مشكل حدود چهارصد فرزند شهيد و هفت هزار ايثارگر كارتن‌خواب در سطح كشور اشاره كرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار