"پاریس کوچک" و جیب دلالان زمین؛
تابناک: در حالی مردم خوزستان از مشکل گرد و غبار به این شهر پناه می آورند که نزدیکی شاهین شهر به پالایشگاه اصفهان و مشکلات زیست محیطی آن برای ساکنان، سال هاست به یکی از مناقشات اصلی بین شهرداری این شهر و مدیران پالایشگاه تبدیل شده است.
کد خبر: ۴۱۱۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹ 21 April 2017
به گزارش تابناک اصفهان، شاهین شهر یکی از شهرهای مهاجرپذیر اصفهان است که به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و نیز تبلیغاتی که برای جذب مردم خوزستان در سه دهه گذشته برای سکونت در این شهر صورت گرفته سبب شده تا وضعیت فرهنگی و نیز بافت اجتماعی شاهین شهر، بسیار متفاوت از شهر اصفهان و حتی شهرهای همجوار آن همون برخوار، میمه و گز باشد.

تیتر شهر در ادامه نوشت: نیمی از جمعیت شاهین شهر را مهاجران خوزستانی که از بعد از جنگ تحمیلی به این سو سوق داده شدند و نیز مردم اهواز که به دلیل وقوع ریزگردها دیگر توان ادامه زندگی در این شهر را نداشتند، تشکیل می دهد و به همین سبب هم شاهین شهر به شهر بازنشسته های خوزستانی که اغلب نیز از کارمندان شرکت نفت هستند، شهره شده است.

موقعیت فرهنگی شاهین شهر به دلیل تفاوت هایی که با شهر اصفهان دارد سبب شده تا مخاطب قشر خاصی از مردم به ویژه از ناحیه جنوب ایران باشد و مردم اصفهان کمتر میل مهاجرت به این شهر را در دهه های گذشته داشته اند. بیشتر هزینه هایی هم که از سوی شهرداری یا ارگان های دولتی برای توسعه شاهین شهر شده است، برای جذب مردم خوستان برای سکونت در شاهین شهر است.

تبلیغات زیاد از سوی مسئولان دولتی و شهرداری ها هم جواب داده و بسیاری از مردم خوزستان که از حل معضل ریزگردها ناامید شده اند و توان تحمل شرایط بد آب و هوایی را ندارند، ساکن شاهین شهر می شوند.

مهاجرت روز افزون به این شهر که به عنوان نخستین شهر مدرن ایران هم شناخته می شود، سبب شده تا نرخ زمین و خانه در این شهر حتی در سخت ترین شرایط اقتصادی و رکود هم بالا باشد و بورس بازی زمین به عنوان یکی از معضلات این شهر توان خرید خانه از سوی مهاجران را کاهش دهد.

اکثر زمین های شاهین شهر در دست ارگان های دولتی یا شبه دولتی است و با توجه به اینکه این منطقه تا قبل از انقلاب، در دست امریکایی‌ها بود، بعد از انقلاب بسیاری از خانه ها و زمین ها به نفع دولت صادر شد و اکنون بسیاری از معاملات در حوزه زمین و مسکن در شاهین شهر بیش از آنکه به سود بخش خصوصی باشد، انتفاع مالی برای شبه دولتی هایی دارد که توانسته اند با جذب بودجه های دولتی و مهاجران، ارزش افزوده زمین ها را افزایش داده و از آب گل آلود زندگی سخت مردم خوزستان، ماهی بگیرند.

جذب بودجه های دولتی به شاهین شهر زمانی به نفع توسعه منطقه خواهد بود که شهرهای اطراف مانند گز، برخوار و میمه نیز به همان اندازه بهره مند شوند اما این در حالی است که طی هشت سال اخیر نمایندگانی که در این شهرستان بر سر کار آمده اند به جای تمرکز تلاش خود برای بهبود وضعیت منطقه به ویژه رفع معضل بیکاری در قشر معدن دار این شهرستان، تنها به جذب بودجه برای شاهین شهر اقدام کرده اند و غیرمستقیم به افزایش تورم در معاملات زمین و مسکن در این منطقه دامن زده اند.

این روزها مزرعه آقا محمد خان برومند که حالا خیلی ها آن را به نام "پاریس کوچک"، می شناسند به یکی از مناطق لوکس برای پاساژسازها و دلال ها تبدیل شده و بهترین فرصت ها را برای سودجویی فراهم کرده و این در حالی است که مردم خوزستان در رنج و غبار ریزگردها تنها راه پیش روی خود را ترک خانه و زندگی خود و راهی شدن به سوی شاهین شهر اصفهان می بینند!.

سود فروش زمین و خانه به مردم خوزستان تا جایی بالا است که بسیاری از بساز و بفروش های شاهین شهری، تبلیغات فروش خانه های خود را به جای اصفهان در خوزستان و اهواز منتشر می کنند و در اغلب موارد نیز تبلیغات برای ترک خوزستان از سوی مردم و سکونت در شاهین شهر جواب داده است .

حال سوال اینجاست چرا مسئولان به ویژه نمایندگانی که قدرت چانه زنی فراوان برای جذب بودجه به منظور حل معضل اصلی خوزستان را دارند، لقمه را دور سر خود پیچانده و با توسعه نامتوازن شاهین شهر، مهاجرت را تنها گزینه پیش روی مردم خوزستان گذاشته اند؟!.

روی محرومیت نه تنها در خوزستان بلکه در شهرهای اطراف شاهین شهر نیز روز به روز پرنگ تر می شود اما در شرایط کنونی و با دست هایی که قصد آباد کردن منافع خود در ازای آواره کردن مردم دیگر استان ها را دارند، شاهین شهر با تبدیل شدن به بورس دلالان مسکن و زمین، خود نیز قربانی زیاده خواهی شده است و به نام توسعه و پیشرفت، باری را متحمل می شود که در آینده حیات اجتماعی آن را به خطر خواهد انداخت.

شهر 120 هزار نفری شاهین شهر در مقایسه با شهرهای جدید اصفهان بیش از ظرفیت واقعی خود تجاری سازی را در دل خود جای داده است به گونه ای که مراکز خرید شاهین شهر به یکی از مراکز تفریحی آخرهفته برای شهروندان اصفهانی تبدیل شده است حال آنکه اشتغال زایی در آن تنها به حوزه ساخت و ساز منحصر شده و هیچ فرصت شغلی پایدار برای مردمی که از خود اصفهان ساکن این شهر می شوند، وجود ندارد.

اما مسئله مهم این است که در حالی مردم خوزستان از مشکل گرد و غبار به این شهر پناه می آورند که نزدیکی شاهین شهر به پالایشگاه اصفهان و مشکلات زیست محیطی آن برای ساکنان، سال هاست به یکی از مناقشات اصلی بین شهرداری این شهر و مدیران پالایشگاه تبدیل شده است.

شهر کنونی شاهین شهر که روی متروکه پادگان های قدیمی بنا شده است، نه تنها نتوانسته دردی از مردم خوستان را دوا کند بلکه با اضافه کردن بار مهاجرت به استان اصفهان، توازن در توسعه را هم بر هم زده است و در غفلت مسئولان، در این میان تنها جیب عده ای منفعت طلب با پول بازنشستگان خوزستانی پر شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار