به بهانه برپایی سومین جشنواره فرهنگ ملل
صدای آوازهای بهاری پرندگان همگام با قدم های دانشجویان به گوش می رسید. هوایی بهاری و فضایی پرنشاط که نشأت گرفته از برگ های سبز و شکوفه های سفید درختان بود. هر یک از دانشجویان دانشگاه فردوسی که از درب شمالی وارد دانشگاه می شدند و یا از میدان علوم به سمت درب خروجی در حرکت بودند، با دیدن چترهای رنگارنگی که در حوالی ساختمان مرکزی دانشگاه قرار داشت، یا اندکی تأمل می کردند و یا مسیرشان را به سمت سومین جشنواره فرهنگ ملل که در ورودی نمایشگاه نوشته شده بود، کج می کردند..
کد خبر: ۴۱۱۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲ 21 April 2017
به گزارش تابناک رضوی، آنچه بیشتر نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب می کرد، زیبایی و تنوع غرفه هایی بود که درونشان آدم هایی متفاوت حضور داشتند. کسانی که علاوه بر زبان مادریشان به زبان فارسی هم صحبت می کردند. آن ها دانشجویانی بودند که از شهرها و کشورهای مختلف برای تحصیل به مشهد و دانشگاه فردوسی آمده بودند. امیرعلی که به همراه دوستش برای دیدن از نمایشگاه آمده، مهمترین جاذبه جشنواره را غرفه داران آن میداند و می گوید: "تا به حال این همه خارجی یک جا ندیده بودم". 
 
برگردیم مشهد را معرفی می کنیم 
 
اما تقارن انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 و برگزاری این جشنواره در دانشگاه فردوسی فرصتی بی نظیر برای آشنایی دانشجویان خارجی دانشگاه فردوسی مشهد بود تا بتوانند به عنوان سفیران فرهنگی، فرهنگ و آداب و رسوم این شهر را به کشورهای خود ببرند و گستراننده آن باشند. فرهنگی غنی که در نهاد مردم مشهد ریشه دوانده و در زندگی آن ها جاری است. 
 
برگردیم، مشهد را معرفی می کنیم
علی سلیم که اهل لبنان است و دانشجوی سال اول عمران است می گوید وقتی برگردم مشهد را به همه معرفی می کنم. او که انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را به خاطر برکت وجود امام رضا (ع) می داند معتقد است حالت معنوی خاصی در مشهد حاکم است که هر کسی برای دست یافتن به آن به مشهد سفر می کند.
کمی جلوتر از غرفه کشور لبنان، به همراه دوستانش در غرفه کشور سوریه ایستاده تا دانشجویانی که مایل هستند و تعدادشان هم کم نیست، با آن ها عکس یادگاری بگیرند. آنقدر خوش رو و خوش بیان است که صحبت هایش به دل می نشیند. او هم معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را به سبب وجود امام هشتم (ع) می داند و می گوید: «مشهد یک شهر دینی شناخته شده در اسلام است که هر ساله زائران بسیاری برای زیارت به آن سفر می کنند.» او هم که ارتباط نزدیکی با مردم مشهد برقرار کرده و دوستان زیادی هم دارد، حاضر است از مردم شهر و کشورش برای سفر به مشهد و استفاده از ظرفیت های زیارتی و گردشگری آن دعوت کند.
 
برای جذب زائر و توریست باید بیشتر تلاش کرد
اما عبدالنیاز حیدری معتقد است مشهد برای اینکه بتواند در سال 2017 از فرصت پایتختی جهان اسلام استفاده کند، باید در حوزه هایی که به جذب زائر و توریست منجر می شود فعالیت بیشتری داشته باشد. او می گوید: « باید سایر کشورها ضمن آشنایی با مشهد، از ظرفیت های مختلف آن مطلع شوند.» او به همراه دیگر هموطنش برای تک تک غرفه ها سوهان افغانستانی می برد. سوهانی که مخصوص شهر هرات است. می گوید: «رسم داریم در افغانستان وقتی غذای خاصی باشد که همسایه ای متوجه آن شود، برایش می بریم. ما با این غرفه ها همسایه هستیم و بخاطر همین برای همه آن ها این سوهان های مخصوص افغانستان را بردیم تا هم دهانشان شیرین شود و هم به نوعی ارائه فرهنگ مهمان نوازی و همسایه دوستی و معرفی خوراکی های کشورمان باشد.» 
 
برگردیم مشهد را معرفی می کنیم 
 
سال 2017 فرصتی برای معرفی مشهد است
نصیر احمد نور سفیر افغانستان نیز که برای دیدن از جشنواره و غرفه این کشور به دانشگاه فردوسی آمده بود معتقد است رویداد مشهد 2017 فرصتی برای معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام است. او شناخت و ارتباط فرهنگی بین کشورهای اسلامی را زمینه ساز تحکیم روابط و همکاری دو جانبه و چند جانبه بین کشورها در سطوح و ابعاد مختلف بیان می کند و ادامه می دهد: «کشورهای جهان اسلام فرهنگ مشترکی دارند که اساس آن دین مشترک آن هاست و از این جهت ارتباط فرهنگی می تواند بر رشد شخصیت آن ها اثرگذار باشد.»
 
مشهد می تواند صادر کننده فرهنگ اسلامی باشد
کنسول و رایزن پاکستان در مشهد و شمال شرق کشور نیز در حاشیه بازدید از این جشنواره گفت: مشهد در جهان اسلام شهری شناخته شده است که به جهت زیارتی بودن آن، می تواند فرهنگ اسلامی را به طور شایسته به کشورهای اسلامی صادر نماید.
اشتیاق احمد که برای بازدید از جشنواره فرهنگ ملل در دانشگاه فردوسی مشهد حضور یافته بود، برگزاری جشنواره ها و نشست های مختلف با حضور کشورهای اسلامی در زمینه تعالیم اسلامی، فرهنگ و اقتصاد را باعث آشنایی مردم دانست و افزود: اگر این آشنایی بین مردم کشورهای اسلامی به وجود بیاید، ارتباط و تعامل و همبستگی بیشتری بین ملت های اسلامی به وجود خواهد آمد.
برگزاری چنین جشنواره هایی که با استقبال مردم هم مواجه می شوند می تواند بر آشنایی مردم مشهد با ظرفیت های به وجود آمده در پایتخت فرهنگی جهان اسلام، موثر باشد؛ اما آنچه اهمیت بیشتری دارد برگزاری مستمر برنامه های مشابه برای زائران و مسافران خارجی مشهد در سال 2017 است تا بتوانند نقش یک مبلغ را در انعکاس مشهد 2017 در جهان اسلام ایفا نمایند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار