انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام این انتظار را ایجاد کرد تا چهره‌ای الگو از شعائر و ارزش‌های اسلامی از پایتخت معنوی ایران اسلامی به جهانیان مخابره و متجلی شود اما تصاویر نامناسب منتشر شده از رقابت‌های منطقه‌ای تنیس بانوان کشور در مجموعه ورزشی سجاد مشهد در هفته پایانی فروردین‌ 96 و انعکاس آن در رسانه ملی و خبرگزاری دولت، نشان داد که با وضع مطلوب فاصله بسیار داریم!
کد خبر: ۴۱۱۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 22 April 2017
به گزارش تابناک رضوی، گاهی تغییرات محیط آنقدر به آرامی در ما اثر می گذارند که خودمان هم متوجه نمی شویم که چگونه تحت تاثر محیط اطرافمان قرار گرفته ایم و چطور یک مساله ای که تا دیروز برای‌مان ارزش تلقی می شد، امروز نسبت به آن بی‌تفاوت شده ایم و یا بالعکس!
 
«استراتژی قورباغه» در انعکاس تصاویر مبتذل از تنیس بانوان در مشهد 
گاهی این تغییرات به سرعت است و گاه آنقدر کُند و نامحسوس که حتی خودمان هم از اینکه چگونه در آن تغییرات هضم شده ایم، متحیر می شویم .  
یکی از عرصه هایی که تغییرات ملموس و البته گام به گام آن را می شود به روشنی مشاهده نمود، عرصه انتشار اخبار مربوط به ورزش بانوان کشور است .  
زمانی را به خاطر دارم که تنها کادری در صفحه رسانه ها با نام ورزش بانوان جلوه می نمود، آرام آرام، عکس های محوی از ورزشگاه، بعد از آن، فیلم های کوتاه و بسیار دور از صحنه های ورزشی، بعدا قدری نزدیک و نزدیک تر شد و سپس در رسانه های برون مرزی سیما قدری قاب تصاویر بازتر گردید تا جایی که امروزه شاهد نمایش تصاویر واضح و روشنی از بانوان ورزشکار به صورتی بدن نما و با تبرج و منجر به جلب توجه خاص در رسانه های تصویری، مکتوب و مجازی بوده ایم.  
در این میان، نگاهی به حاشیه‌های مسابقات منطقه ای تنیس بانوان کشور که در روزهای اخیر در مجموعه ورزشی سجاد مشهد به صورت انفرادی آزاد با شرکت 23 تنیسور از مشهد و 14 نفر از شهرهای قـم، بیرجند، بجنورد، قزوین، کرج و تهران برگزار شد، مؤیّد این معناست که گرچه اصل اهمیت ورزش برای بانوان همواره مورد تاکید اسلام و علمای دین بوده است و داشتن میزبانی نیز برای هر شهر و استانی به فراخور موضوع می‌تواند افتخارآمیز باشد اما غفلت از نحوه پوشش تصویری این رقابتها توسط متولیان محیط‌بانی و برگزاری مسابقات و نیز برخی رسانه‌های عمومی، جای تامل دارد.
از جمله حواشی این مسابقات، عکس‌های بسیار غیر متعارفی‌ست که از شرکت کنندگان آن توسط یک عکاس «مرد» گرفته شده و در خروجی خبرگزاری دولت -ایرنا - در معرض نگاه عموم قرار گرفته است.   
ژست‌ها، نوع، و میزان پوشش‌ها – شرعی یا غیر شرعی بودن میزان پوشش بانوان - از یک سو و ثبت این تصاویر در آن موقعیت و شرایط، توسط عکاس مرد از سوی دیگر و قرار گرفتن این تصاویر با آن وضعیت نامتعارف در خبرگزاری رسمی دولت نظام اسلامی از دیگر سو ،شاید مناقشه اصلی ما در این نوشتار نباشد؛ اما آنچه حقیقتا تأسف بار و بسیار تأمل برانگیز است، انتشار این تصاویر از پایتخت فرهنگی ایران و جهان اسلام است که با جایگاه خاص مشهد در ایران و جوامع اسلامی و نیز هشدارهای همواره نماینده محترم ولی فقیه در خراسان رضوی ناسازگار است .  
شهری که در داخل و خارج کشور با حرم مطهر و نورانی ثامن الحجج(ع) شناخته می شود و برای همه دوستداران اهلبیت(علیهم السلام) مورد توجه و حساسیت ویژه است را با انتشار چنین تصاویر ناشایستی به ابتذال کشیدن، انصافا و شرعا به حق نیست .  
ورزش کردن و برگزاری مسابقات ورزشی نیز همانند هر فعالیت مفید دیگری در صورتی که به شکلی صحیح و در محیطی متناسب انجام نشود می تواند مضر (برای جامعه) باشد. اگر قرار است ورزش کردن را به عنوان جزئی از  فرهنگ در جامعه نهادینه کنیم، پس باید فرهنگ ورزش و آداب رسوم آن را در کشور اسلامی رعایت نماییم. آداب و رسومی که برگرفته از فرهنگ ایرانی – اسلامی باشد.   
دیدن این تصاویر نامتعارف در یک خبرگزاری رسمی آن هم از پایتخت معنوی ایران اسلامی و سرزمینی که قطعه ای از بهشت است و البته انعکاس مستقیم بازی‌ها در سیمای جمهوری اسلامی ما را ناخودآگاه به یاد یک قانون معروف می اندازد که از آن به "استراتژی قورباغه” تعبیر می شود و ولو ناخواسته و گاهی با تساهل و تسامح در آن راستا قرار می‌گیریم. 
در برخی کشورهای غیر اسلامی مانند فرانسه، نوعی غذا از گوشت قورباغه درست می شود که برای تلخ نشدن گوشت آن، این حیوان را متاسفانه به طور زنده، آب‌پز می کنند.    
اما چگونه این اتفاق می افتد؟ وقتی که فرانسوی ها قورباغه را درون قابلمه روی اجاق گاز قرار می دهند، آب داخل قابلمه آرام آرام گرم می شود، بدن قورباغه سعی می کند خود را با دما انطباق دهد. هر قدر دما بالاتر می رود، قورباغه باز سعی می کند که انطباق حاصل کند و از این تغییر آهسته دمای اطرافش احساس خطر نمی کند. این کار ادامه پیدا می کند تا جایی که  دیگر اعصاب بدن قورباغه تحمل گرما را ندارد و حیوان در حال پخته شدن بدون این که بفهمد، می میرد.  
از این روش طبخ قورباغه، غربی‌ها "استراتژی قورباغه” را طرح می کنند؛ بدین صورت که نه به دشمن و نه به استراتژی وی حمله می شود، بلکه محیط اطرافش را مورد هجوم قرار می‌دهند. در توضیح بیشتر دو نوع اول باید گفت که در حالت اول خود جامعه هدف را مورد حمله قرار می‌دهند و از بین می برند و در حالت دوم استراتژی غالب آنها را خنثی می کنند، یعنی تصمیمات و باورهای آنها را ناکارآمد می کنند و وقتی تصمیم آنها از اثر بیفتد، گویی به خود آنها حمله شده است.(به طور مثال، شیطان به خود آدم و حوا حمله نکرد، شیطان به استراتژی خدا حمله کرد. استراتژی خدا این بود که آن دو در آن باغ زیست کنند، از همه میوه ها بخورند، حیات مناسبی داشته باشند، فقط به آن درخت نزدیک نشوند.)
اما در تشریح نوع سوم حمله، یعنی استراتژی قورباغه، و در نتیجه نابود کردن جامعه هدف، محیط را برای آنها نامناسب و نا مساعد می کنند تا ناآگاهانه و به تدریج از بین بروند! 
برگزاری چنین مسابقاتی در مشهد با چنین شیوه‌ای و عدم ممانعت و مراقبت از انتشار تصاویر آن از سوی اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی و نیز انعکاس نامتناسب تصاویر آن در رسانه رسمی دولت شاید مانوری باشد از کارناوال شعارهای فریبنده برخی دولت‌مردان برای جمع آوری رای بیشتر در میان اقشار خاص یا عوام، آن هم در آستانه انتخابات!   
آیا براستی انتشار این تصاویر، آن هم از شهر مقدس مشهد از ورزش بانوان در رسانه ها با فرهنگ و مکتب ام القرای جهان اسلام سازگاری و همخوانی دارد؟!
بعید نیست همان جریانی که از در سالیان متمادی به صورتی آرام و نامحسوس در پی پیاده‌سازی پروژه استحاله فرهنگ اسلامی-ایرانی به فرهنگ منحط غربی‌ بوده و همچنان فعال است ،اینک تغییر را به گونه ای کاملا حساب شده و نامحسوس در حیطه انتشار تصاویر غیربرازنده از ورزش بانوان دنبال می‌کند تا با ایجاد یک دگردیسی نامیمون، باعث شکستن قبح منکرات و عادی سازی بسیاری از ناهنجاری ها در فکر و ذائقه جامعه شود که نمی‌شود ان‌شاالله که فالله خیر حافظا و لاحول ولاقوه الابالله
مهدی خراسانی / تابناک خراسان رضوی
 
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
جمع کن بابا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
والا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۳
برو بابا دلت خوش تابناک
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۳
هنوز هم اگه دختر به دنیا میاد ، زنده به گورش میکنید؟

این حرفها چیه؟!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
چون دختر گل است و محترم و ریحانه ... پس باید حرمت و حریمش رعایت بشه ... ممنون از مطلب خوب و دغدغه مندانه شما ...
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
فکر کنم از فردا ریش مردها رو متر کنیم بد نباشه !....
جامعه مردسالار همینه دیگه . یکی از زنها پرسید نظرتون در مورد انتشار این تصاویر چیست؟
با همین فرمون بریم جلو به جاهایی می رسیم که از پیامبران هم خداشناس تر می شیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار