رییس اتحادیه آهن:
رییس اتحادیه صنف آهن و فولاد و فلزات تهران، گفت: با کاهش 60 درصدی ساخت و سازها بازار آهن همچنان در شرایط رکودی به سر می برد.
کد خبر: ۴۱۲۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳ 23 April 2017

به گزارش تابناک سمنان به نقل از جام جم آنلاین، محمد آزاد افزود: از سال 93 به بعد که بازار داخلی دچار رکود شد در سالهای 93و 94 نیز تحولی در بازار آهن صورت نگرفت، اما این به معنی متوقف شدن فعالیت کارخانه‌ها نیست، چرا که بیشتر تولید کنندگان به دنبال صادرات محصولاتشان هستند تا کارخانه‌ها تعطیل نشود.

تصویر ساخت و سازها 60 درصد کاهش یافته/ تعطیلی 15 کارخانه نورد

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با برداشته شدن تحریم صادرات محصولات فلزی به کشورهای اروپایی بیشتر شده است، گفت: برداشته شدن تحریم ها به این قضیه کمک کرده است که بدون واسطه محصول به این کشورها صادر شود، اما دردوران تحریم محصولات با واسطه صادر می شد.

وی افزود: هم اینک انواع محصولات فولادی،‌ شمش و ورق‌های فولادی به کشورهای مختلف از جمله عراق، اندونزی و مالزی و برخی کشورهای اروپایی صادر می شود.

آزاد در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات شمش بدون ایجاد ارزش افزوده اقتصادی است؟ گفت: در حال حاضر وقتی از چینی ها می پرسید قیمت شمش چند است؟ آنها می گویند اگر از ما آهن خریداری کنید با همان قیمت شمش حساب می کنیم، برای آنکه آنها می خواهند برای کارگران خود اشتغال ایجاد کنند،‌ اما ما به دنبال آن هستیم که ببینیم چه می خرند آن را بفروشیم.

در حال حاضر درآمدی که از صادرات سنگ آهن حاصل می شود فقط هزینه حمل و نقل و استخراج آن را کفاف می دهد و به صرفه نیست، بر این باورم دولت باید از صادرات سنگ آهن جلوگیری کند تا با فراوری و ارزش افزوده بیشتر صادر شود، اما وقتی شمش صادر می شود حداقل یک مقدار ارزش افزوده برای کارخانه ها ایجاد شده است و کشورهای وارد کننده شمش با دستگاههای نوردی که دارند شمش را به محصولات دیگر تبدیل می کنند، متاسفانه به دلیلی رکودی که در کشور ایجاد شد سال گذشته حدود 15 کارخانه نورد در کشور تعطیل شد و کارگران آن باز خرید شدند.

وی در باره ارزیابی خود ازبازار آهن در سال 96 گفت: استفاده از محصولات فولادی و آهن بستگی به انجام طرح ها و پروژه ها دارد در سال 94 و 95 شاهد آن بودیم که بخشی از بودجه پروژه های عمرانی صرف هزینه های جاری شد، معتقدم اگر همان ارقامی که در بودجه 96 برای انجام پروژه های عمرانی دیده شده است، صرف شود، ساخت و ساز در کشور و طرح های عمرانی رونق می گیرد و بربازار محصولات آهنی و میلگرد نیز تاثیر می گذارد، همچنین اگر قدرت خرید مردم افزایش یابد و بخش مسکن و ساخت و سازهایش رونق گیرد بازار آهن را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار