مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: خطر نابودی برخی گونه‌های گیاهی این استان در اثر برداشت بی‌رویه احساس می‌شود.
کد خبر: ۴۱۲۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲ 23 April 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،مراد شیخ‌ویسی ، با بیان اینکه دو هزار گونه گیاهی بومی در سطح رویشگاه‌های استان می‌روید، اظهار کرد: 180 گونه گیاهی دارویی خوراکی در رویشگاه‌های استان کرمانشاه می‌روید که البته شاید این تعداد بیشتر هم باشد، اما تاکنون این تعداد شناسایی شده‌اند.

 شیخ ویسی با یادآوری اینکه بهره‌برداری بی‌رویه از رویشگاه‌های طبیعی باعث نابودی و انقراض گونه‌های مختلف گیاهی می‌شود، تصریح کرد: برداشت بی رویه گیاهان بهاری در رویشگاه‌های طبیعی آنها زمینه از بین رفتن این گونه‎های گیاهی را بوجود می‌آورد و این مسئله لزوم توجه مردم در استفاده از گیاهان خودروی بهاری را نشان می‌دهد

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به فصل رویش گیاهان خودروی بهاری، از مردم خواست تا از بهره‌برداری بی‌رویه از این گیاهان که می‌تواند منجر به نابودی آنها شود، خودداری کنند.

شیخ ویسی تاکید کرد: رویشگاه‌ها از نظر ذخایر ژنتیکی غنی بوده و هرگونه بهره‌برداری از گیاهان خوراکی در رویشگاه‌های طبیعی آن‌ها باید در قالب اجرای طرح‌ها و برنامه‌های کارشناسی باشد، تا از به خطر افتادن حیات این گونه‌های گیاهی جلوگیری شود. 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه افزود: منابع طبیعی نقش مهمی در تولید آب و حفاظت از منابع آب و خاک دارند، همچنین نقش منابع طبیعی در تعدیل آب و هوا انکار ناپذیر است. 

حفاظت از اراضی کشاورزی، تعدیل دمای هوا، تولید اکسیژن، کاهش میزان دی اکسیدکربن، جلوگیری از گرم شدن هوا ، جلوگیری از بروز پدیده ریزگردها و دیگر آلودگی‌های زیست محیطی از دیگر نقش‌های منابع طبیعی بود که شیخ‌ویسی از آنها یاد کرد.

وی ادامه داد: مردم باید در کنار مسئولین و با همراهی و همکاری آن‌ها از منابع طبیعی حراست کرده و از نابودی آنها جلوگیری کنند.
 
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه خیلی از گونه‌های گیاهی در معرض انقراض هستند، گفت: بعنوان نمونه گیاه دارویی خوراکی مثل "زو" که بیشتر در شهرستان دالاهو در استان کرمانشاه رویش پیدا می‌کرد، هم اکنون دیگر این گونه را در این منطقه کمتر می‌بینیم .

شیخ‌ویسی تاکید کرد: کَندَن گیاهانی مثل "لاله واژگون" با ریشه و پیاز سبب خواهد شد تا این گونه‌های گیاهی در معرض نابودی قرار بگیرند و لذا توصیه می‌شود مردم هنگام برداشت چنین گیاهانی حداقل فقط گل‌ها را بِکَنند و ریشه و پیاز گیاه را از زمین خارج نکنند، چراکه با این کار رویشگاه های این گونه‌ها از بین می‌رود.

وی ادامه داد: "سورانه" و "موسیر" نیز در حال از بین رفتن هستند و "ثعلب" نیز به ندرت در رویشگاه‌های استان دیده می‌ شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار