دکتر سلمان زاده؛
ختتامیه اولین جشنواره استانی سفیران سلامت دانش آموزی خوزستان با حضور دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکتر شکراله دکتر سلمان زادهبرگزار شد .
کد خبر: ۴۱۲۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲ 23 April 2017
اختتامیه اولین جشنواره استانی سفیران سلامت دانش آموزی خوزستان با حضور دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکتر شکراله دکتر سلمان زاده:  امیدواریم در آینده نزدیک، هر دانش آموز یک سفیر سلامت باشدسلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه، دکتر معزی معاون اداره کل آموزش و پرورش استان، کیامرث حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران خوزستان، دکتر اقتصاد مدیر گروه آموزش سلامت معاونت بهداشت دانشگاه و جمعی از مدیران آموزش و پرورش و دانش آموزان در مجتمع فجر اهواز برگزار شد.

دکتر سلمان زاده در این مراسم اظهار داشت: با افزایش زندگی شهر نشینی، سیمای بیماریها نیز دچار دگرگونی شد و از بیماریهای واگیر به بیماریهای غیرواگیر تغییر پیدا کرد. در گذشته بیشتر ابتلا مردم به بیماریهایی مانند سرخک، فلج اطفال و بیماریهای ریوی ناشی از بیماریهای واگیر بود ولی در حال حاضر سیمای بیماریها تغییر پیدا کرده و به بیماریهای غیرواگیر مانند مصدومیت های ناشی از حوادث و سوانح، سکته های قلبی و فشار خون و انواع سرطان ها تغییر پیدا کرده است.

سلمان زاده افزود: اتفاق دیگری که در سالهای اخیر باعث افزایش بیماریهای غیرواگیر شده است، تغییر سبک زندگی مردم، کمبود تحرک بدنی، تغذیه نامناسب مانند ترویج مصرف فست فود و نوشیدنی های صنعتی و گازدار، مصرف انواع سوسیس و کالباس و افزایش مصرف نمک و مصرف قند و چربی های غیر سالم بوده است که باعث شیوع بیماریهای قلبی و عروقی و دیابت شده است.

معاون بهداشت دانشگاه تصریح کرد: یکی از وظایف وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم و وزارت آموزش پروش به عنوان متولی آموزش مردم این است که جلوی این تغییر سبک زندگی گرفته و سبک زندگی مردم به سمت زندگی سالم سوق داده شود.

رئیس مرکز بهداشت استان افزود: سبک زندگی سالم با تحرک بدنی همراه است و به حداقل رساندن مصرف قند، نمک و چربی های غیرمجاز باید در دستور کار قرار گیرد. میزان استاندارد مصرف قند در روز 22 گرم است در حالی که این میزان در کشور ما روزانه 60 گرم، یعنی سه برابر حد مجاز است در حالی که قند مورد نیاز بدن از طریق نان و سبزی و میوه جات تامین می شود.

سلمان زاده گفت: مقدار مجاز مصرف نمک 5 گرم در روز است که با مصرف نان تامین میشود و هر نمک اضافه ای که به غذا اضافه میشود غیرمجاز و مضر است است و این فرهنگ باید در بین مردم رواج پیدا کند که نمکدان ها باید از سفره های غذایی برداشته شوند.

معاون بهداشت دانشگاه تصریح کرد: سفیران سلامت یکی از کارآمدرین ترین روشها برای تغییر رفتار مردم به سمت سبک زندگی سالم هستند و ضمن اینکه خود آموزشهای لازم را فرا می گیرند، این دانش و آگاهی را به خانواده و دوستان و آشنایان منتقل می کنند و انتظار می رود برنامه سفیران سلامت به جدیت ادامه داشته باشد تا بتوان سبک زندگی مردم را به سمت زندگی سالم و رعایت خودمراقبتی تغییر داد.

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان در پایان گفت: در استان خوزستان 14هزار سفیر سلامت در مقطع متوسطه دوم هستند و 2700 معلم نیز به این کمپین پیوسته اند تا بتوانند آموزشهای لازم را به دانش آموزان انتقال دهند و امیدواریم در آینده نزدیک هر دانش آموز یک سفیر سلامت باشد.

لازم به ذکر است در پایان این مراسم از سفیران سلامت برتر در حوزه های مختلف با اهدا لوح و هدیه از سوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تقدیر به عمل آمد.
منبع: تابناک
برچسب ها: دکتر سلمان زاده
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار