مروری بر روزنامه های یکشنبه سوم اردیبهشت ماه؛
روزنامه های امروز، موضوع احتمال ائتلاف ها و کناره گیری در انتخابات را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که برخی ردصلاحیت ها در شورای شهر، مورد انتقاد برخی صاحبنظران قرار گرفته و آن را به نوعی مهندسی انتخابات قلمداد کرده اند.
کد خبر: ۴۱۲۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۷ 23 April 2017

روزنامه های امروز، موضوع احتمال ائتلاف ها و کناره گیری در انتخابات را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که برخی ردصلاحیت ها در شورای شهر، مورد انتقاد برخی صاحبنظران قرار گرفته و آن را به نوعی مهندسی انتخابات قلمداد کرده اند.

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه های مخالف و موافق دولت، موضوع اقتصاد را در کانون توجه قرار داده اند.

ادعای رد مهندسي شده نامزدهاي شوراها/ آرزوی آیت الله هاشمی درباره روحانی 

روزنامه ایران در گزارشی با تیتر «30 هزار میلیارد تومان کاهش هزینه واردات» مدعی شده است، این ارقام پس از بررسی آماری «ایران» از پیامد برجام در سال 95 مشخص شده است. در بخشی از این گزارش می خوانیم: « هزار میلیارد تومان کاهش هزینه واردات کشور در سال 95 یعنی سال اول اجرای برجام! این رقمی‌است که که بر اساس کاهش 237 دلاری هزینه واردات هر تن کالا به دست آمده است. 30 هزار میلیارد تومانی که به قول رئیس جمهوری از جیب ملت کاهش یافته است و رقمی است که بیش از بودجه عمرانی سال‌های تحریم است!

سال 91 با اوج‌گیری تحریم‌ها درهای بسیاری از اقتصادهای برتر دنیا به روی ایران بسته شد. به طوری که کشورهای توسعه یافته جهان حتی حاضر نبودند محصولاتشان را به ما بفروشند. چراکه بانک‌های ایران تحریم شدند و امکان نقل و انتقالات پولی وجود نداشت و از طرف دیگر کشورها از هرگونه معامله و برقراری روابط تجاری با ایران پرهیز می‌کردند. این درحالی بود که کشورمان به برخی از این اقلام نظیر دارو، مواد اولیه صنایع غذایی و قطعات مورد استفاده در تولید نیاز مبرم داشت. بسیاری از این کالاها اگر وارد ایران نمی‌شد نه تنها چرخ‌های اقتصاد را کاملاً از کار می‌انداخت، بلکه حتی حیات کشور نیز به خطر می‌افتاد. لذا مسئولان شروع به بی‌اثر کردن تحریم‌ها یا همان «دور زدن تحریم ها» کردند. به این ترتیب که یک کالا چندین دست و در چندین کشور می‌چرخید تا به ایران برسد. پول آن نیز پس از تجربه چندین عملیات ارزی در بانک‌های مختلف جهان به دست فروشنده می‌رسید. در این میان دلالانی نیز بودند که از آب گل آلود ماهی می‌گرفتند! مانند دلالانی که پول دکل‌های نفتی ایران را به بهانه بی‌اثر کردن تحریم‌ها خوردند اما هیچ وقت آن دکل‌های خریده شده به ایران نیامد.»

ادعای رد مهندسي شده نامزدهاي شوراها/ آرزوی آیت الله هاشمی درباره روحانی 

اما روزنامه کیهان با انتقاد شدید از عملکرد اقتصادی دولت در گزارشی با تیتر «دستاوردسازی در فضای مجازی با هزینه‌های نجومی!» نوشت: « این روزها جریان حامی دولت که دستاوردسازی در فضای حقیقی جامعه را به لحاظ عدم توانایی در پاسخگویی دردسرساز دیده است، با تلاش برای اجاره فضای مجازی به دستاوردسازی در فضایی بدور از نظارت و کنترل و بدون نیاز به پاسخگویی روی آورده تا شاید بتواند زنگ حساب انتخابات را پشت‌سر بگذارد.»

طرح از روزنامه شهروند

ادعای رد مهندسي شده نامزدهاي شوراها/ آرزوی آیت الله هاشمی درباره روحانی 

ردصلاحیت در شوراها

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان «رد و تأييد مهندسي شده نامزدهاي شوراها» نوشت: «این دومین دوره است كه دو انتخابات رياست جمهوري و شوراها همزمان برگزار مي‌شود. برخي در اين ميان عقيده داشتند كه اين همزماني موجب تحت‌الشعاع قرار گرفتن انتخابات شوراها در قياس با اهميت انتخابات رياست جمهوري مي‌شود. در اين ميان برخي اعضاي شاخص جناحي كه در حال حاضر كرسي‌هاي كمتري از صحن شورا را در اختيار دارد، معتقد بودند چه بسا انتخابات شوراي شهر از انتخابات رياست جمهوري مهم‌تر باشد. گويا اين اهميت نتيجه خود را در تأييد و رد صلاحيت‌هاي هيئت نظارت بر انتخابات نشان داد، چنانچه با ابلاغ نتايج به كانديداها مشخص شد كه وزارت كشور با تأييد صلاحيت‌ها جناحي و سياسي برخورد كرده است؛ امري كه موضع‌گيري تأييد صلاحيت‌شده‌ها را هم به دنبال داشته است.

ادعای رد مهندسي شده نامزدهاي شوراها/ آرزوی آیت الله هاشمی درباره روحانی 

بنا بر جدول زمان‌بندي انتخابات پنجمين دوره شوراهاي اسلامي از تاريخ ۱۷ الي 23 فروردين ماه صلاحيت داوطلبان در هيئت‌هاي اجرايي بررسي و ۲۵ تا ۳۱ فروردين هم نظر هيئت نظارت اعلام و دوم ارديبهشت ماه نتايج بررسي صلاحيت‌ها رسانه‌اي شد.

ابلاغ نتايج به كانديداها در حالي است كه قبل از اعلام رسمي تأييد صلاحيت‌ها، زمزمه‌هاي رد صلاحيت برخي افراد به گوش مي‌رسيد و جالب اين است كه غالباً گمانه‌زني‌هاي مطرح شده با اعلام نهايي اسامي مورد تأييد واقع شد.

حبيب كاشاني، مرتضي طلايي، الهه راستگو و جمع دیگری از اعضای فعلی شورا که رأی آنها در سبد اصلاح طلبان قرار نمی‌گرفت از جمله افرادي هستند كه اسامي آنها به عنوان رد صلاحيت‌شدگان در رسانه‌ها منتشر شد و در مقابل محسن هاشمي، شهربانو اماني، احمد حكيمي پور، محسن سرخو، افشين حبيب‌زاده، ياشار سلطاني، غلامعلي رجايي، محمدجواد حق‌شناس، مرتضي الويري و محسن مهرعليزاده از جمله افرادي هستند كه صلاحيت آنها براي شركت در پنجمين دوره از انتخابات شوراها مورد تأييد قرار گرفته است. »

 

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «هياهوي رد صلاحيت» با اشاره به اینکه دبیر، راستگو، طلایی، جدیدی، کاشانی، مختاباد و رضا‌زاده ردصلاحيت شدند، نوشت: «صبح شنبه ارسال پیامک احراز صلاحیت از سوی وزارت کشور برای نامزدهای تأیید‌شده آغاز انتشار خبر و گمانه‌زنی‌های گوناگون درباره نامزدهای رد صلاحیت‌شده بود. طرح نام‌هایی مانند حبیب کاشانی، حسین رضازاده، الهه راستگو، مرتضی طلایی، علیرضا دبیر، عباس جدیدی و عبدالحسین مختاباد در فهرست رد صلاحیت‌ها به موج خبری بدل شد و خبرنگاران در پی بررسی صحت و سقم آن بر‌آمدند.

حبیب کاشانی و حسین رضازاده و الهه راستگو با وجود تماس‌های مکرر خبرنگاران حاضر به پاسخ‌گویی نشدند؛ آن‌طور‌که ایسنا گزارش داده تماس با تلفن همراه عباس جدیدی درباره وضعیت تأیید یا رد صلاحیتش نیز به این پاسخ منجر شد: «من عباس نیستم و گوشی او نزد من مانده و اطلاعی هم ندارم». در این پیگیری‌ها علیرضا دبیر نیز گفته: «چهار تا استعلام چهارگانه‌ام از وزارت اطلاعات، ثبت، قوه قضائیه و ناجا مثبت بوده و حتی نظر هیئت اجرائی مثبت بوده؛ ولی نمی‌دانم علت رد صلاحیتم چه بوده است. ضمن اینکه من دوتابعیتی نیستم که بخواهند به این بهانه صلاحیتم را رد کنند».

در بین این چهره‌ها، تنها مرتضی طلایی بود که بعد از رد صلاحیت در انتخابات شورای شهر تهران بیانیه‌ای صادر کرد. در قسمتی از این بیانیه آمده: ‌«در شب و روز گذشته در فضای مجازی اخباری منتشر و اعلام شده که صلاحیت تعدادی از اعضای فعلی شورای اسلامی شهر تهران از‌جمله بنده احراز نشده است. اگرچه براساس اطلاع قبلی، تأیید نهادهای نظارتی و مراجع چهارگانه و همچنین هیئت اجرائی انتخابات درباره این‌جانب صورت گرفته؛ اما ظاهرا هیأت نظارت شهر تهران اقدام به اتخاذ چنین تصمیمی کرده است. موضوع هنوز به صورت رسمی به بنده اطلاع داده نشده؛ اما اینجانب به‌ عنوان یک شهروند از همه حقوق قانونی خود برای پیگیری موضوع از طریق مجاری رسمی استفاده خواهم کرد.»

گفت و گو با وزیر اطلاعات دولت اصلاحات

ادعای رد مهندسي شده نامزدهاي شوراها/ آرزوی آیت الله هاشمی درباره روحانی 

علی یونسی وزیر اطلاعات دولت اصلاحات در گفت و گوو با آفتاب یزد با عنوان  پیروزی روحانی با رای بالا آرزوی آیت الله‌ها‌شمی بود» بیان کرد: «همه باید بپذیریم که پیروزی آقای روحانی با رأی بالا در انتخابات 96 آرزوی آیت‌الله‌ها‌شمی رفسنجانی بود و این ادای دین ملت ایران، به این شخصیت بزرگ و تاریخ‌ساز است.»

طرح از روزنامه قانون

ادعای رد مهندسي شده نامزدهاي شوراها/ آرزوی آیت الله هاشمی درباره روحانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار