پزشکی قانونی کشور اعلام کرد:
چرخه‌ای تاریک که روز به روز بر شمار قربانیان و ابعاد شوم آن افزوده می‌شود و هیچ تدبیری برای مقابله با آن اتخاذ نمی‌شود، جز روش هایی قدیمی که شاید روزگاری موثر بودند اما سالهاست حتی توان محدود کردن این چرخه سیاه را هم ندارند!
کد خبر: ۴۱۲۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۸ 23 April 2017
مرگ نه تن در روز بر اثر سوءمصرف مواد مخدر به خودی خود آماری هولناک به حساب می‌آید اما ماجرا زمانی هراس برانگیز تر به نظر می‌رسد که بدانیم تنها شمار بسیار اندکی از معتادان و مصرف کنندگان مواد مخدر بر اثر سوءمصرف می‌میرند!

به گزارش «تابناک»، به رغم آنکه کشورمان در صف نخست کشورهای جهان در مبارزه با مواد مخدر قرار دارد و در این راه، هزینه‌های فراوانی جانی و مالی پرداخته، متاسفانه اوضاع جامعه ایرانی در خصوص مصرف مواد مخدر و آفات‌های فراوان سنجاق شده به آن، اصلا مناسب نیست. این را آمارهایی نشان می‌دهند که حکایت از افزایش گرایش هموطنانمان به مصرف مواد مخدر دارند و به دنبالشان، انبوه مشکلات دیگر بروز و ظهور می‌یابند.

اعداد و ارقامی ناخوش که متاسفانه هر ساله افزایش می‌یابند و گاه آنقدر نگران کننده هستند که می‌توان بحرانی خواندشان اما اغلب نادیده گرفته شده و کمتر به اتخاذ تدابیری همه جانبه برای مقابله با آنها یا حتی تغییر شیوه مبارزه با این آفت زندگی مدرن منجر می‌شوند.

مثل آماری که امروز سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد و بر مبنای آن، شمار افراد جان باخته بر اثر سوءمصرف مواد مخدر افزایش یافته و به سه هزار و 190 نفر در سال رسیده است. یعنی مرگ روزانه حدود 9 تن از هموطنانمان بر اثر سوءمصرف مواد مخدر که در سال 95، سرنوشت دو هزار و 847 مرد و 343 زن ایرانی شد.

آماری که به نسبت سال قبل تر، افزایش نشان می‌دهد و بر مبنای آن، استان های تهران با 775،‌ فارس با 254 و خراسان رضوی با 241 نفر بیشترین و استان ‌های خراسان جنوبی با نه، ایلام با 10 و بوشهر با 17 نفر کمترین آمار تلفات اعتیاد را داشته‌اند. با افزودن این نکته که در سال 1395 بیشترین آمار تلفات سوء مصرف مواد مخدر با 318 فوتی در اسفند ماه و کمترین آن با 215 نفر در فروردین ماه گزارش شده است.

البته این آمار حتی قادر به نشان دادن بخش کوچکی از بلایی که اعتیاد بر سر جامعه ایرانی می‌آورد نیز نیست چراکه می‌دانیم تنها شمار بسیار اندکی از معتادان بر اثر سوءمصرف مواد مخدر می‌میرند و مابقی، به واسطه اعتیاد و بسته به شرایطی که بدان مبتلا هستند، در رنجی مدام گرفتارند و روند تدریجی نابود سازی خودشان و نزدیکانشان را پی می‌گیرند.

وضعیتی که گاه حاد و بحرانی هم می‌شود و بر آسیب های اعتیاد می‌افزاید. این را انبوه پرونده های قضایی با موضوعات مختلف نشان می‌دهد که به واسطه افعال مختلف افراد معتاد گشوده شده و می‌شوند. از ضرب و شتم خانواده و کودکان گرفته تا سرقت، نزاع، قاچاق، دزدی و حتی قتل. پرونده هایی که شمارشان قابل قیاس با آمار تلفات سوءمصرف مواد مخدر نیست و به قدری زیادند که دستگاه قضا را برای رسیدگی دچار مشکلات فراوان نموده‌اند.

این در حالی است که اگر به روند رشد آمار ارائه شده توسط پزشکی قانونی دقت کرده و این آمار را مشتی نمونه خروار بدانیم، پی به رشد معضل اعتیاد در سال گذشته به نسبت سال قبل از آن خواهیم برد که مهر تاییدی بر دیگر آمارهای ارائه شده در خصوص اعتیاد در کشورمان خواهد بود. از کاهش سن اعتیاد و افزایش گرایش زنان به مواد مخدر گرفته تا افزایش شمار بی خانمان و بزه کاران و دیگر نتایج شوم اعتیاد در جامعه.

حقیقتی تلخ که حکایت از پیوستن روزانه چند ده ایرانی -با میانگین سنی کاهش یافته- به جرگه معتادان، دود شدن و مصرف روزانه حدود 2 تن مواد مخدر در کشور، قدرتمندتر شدن باندهای قاچاق مخدر و تولیدکنندگان مخدرهای صنعتی، افزایش دشواری های نیروهای انتظامی برای مقابله با این چرخه، از هم پاشیدن خانواده های بیشتر، افزایش جرایم و به دنبال آن، پرونده های قضایی، اتلاف عمر مردم و سرمایه های کشور و دست آخر، ختم شدن زندگی روزانه 9 ایرانی به گورستان بر اثر سوءمصرف مواد مخدر دارد.

چرخه‌ای تاریک که روز به روز بر شمار قربانیان و ابعاد شوم آن افزوده می‌شود و هیچ تدبیری برای مقابله با آن اتخاذ نمی‌شود، جز روش هایی قدیمی که شاید روزگاری موثر بودند اما سالهاست حتی توان محدود کردن این چرخه سیاه را هم ندارند!


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار