مدیر کل بررسی قیمت سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان تغییر قیمت توسط کارخانه ها را غیر قانونی عنوان کرد و افزود: در سال جدید هیچگونه مجوز تغییر قیمت به صنایع لبنی داده نشده و برخی از شرکت ها به صورت خودسرانه این اقدام را انجام داده اند.
کد خبر: ۴۱۲۸۷۴
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵ 24 April 2017

به گزارش تابناک : اسماعیلی عضو انجمن صنایع لبنی در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص وضعیت قیمت لبنیات در بازار اظهار داشت:هزینه های تولید افزایش یافته اما محصولات ما افزایش قیمت نداشته است.

وی ادامه داد: البته تنها دو شرکت این افزایش قیمت را در محصول نهایی خود اعمال کرده اند که به دلیل افزایش هزینه های تولید و سربار است.
اسماعیلی افزود: این شرکتها قیمت هایشان را با سازمان حمایت هماهنگ می کنند، بر اساس قانون تجارت شرکت هایی که هیئت مدیره مستقل و آزاد دارند می توانند قیمت ها را خودشان تعیین کنند و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان تنها نمی گذارد که قیمت ها از یک سقفی بالاتر رود.
 عضو انجمن صنایع لبنی همچنین افزایش هزینه های تولید مثل کرایه حمل و نقل، افزایش دستمزدها، قیمت برق و گاز و … را علت افزایش قیمت محصولات لبنی عنوان کرد.
وی گفت: انتقاد ما از تولیدکنندگان محلی است چراکه روی قیمت و سلامت محصول آنها هیچ نظارتی وجود ندارد به هر حال بخشی از مردم از بازار سنتی خرید می کنند و نظارت ها باید جدی تر صورت گیرد.
این مقام مسئول با اشاره به افزایش قیمت توسط دو شرکت لبنیات افزود: من جوابگوی این دو شرکت نیستم، ما ۶۰۰ شرکت تولیدکننده محصولات لبنی داریم، این دو شرکت باید ادله خود را به سازمان حمایت از مصرف کنندگان ارائه دهند اگرچه به آنها توصیه شده که افزایش قیمت درحال حاضر و با مشکلات اقتصادی ای که مردم دارند اقدام درستی نیست.
اسماعیلی گفت: در حال حاضر باید راهکاری در نظر گرفته شود تا میزان مصرف لبنیات در کشور بیشتر شود و در مقابل جلوی ورشکستگی سایر کارخانجات و شرکت ها نیز گرفته شود.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با فرهنگ سازی سرانه مصرف لبنیات در کشور بالا رود.
بر اساس این گزارش داوود موسوی مدیرکل بررسی قیمت سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: برخی از کالاها مشمول قیمت گذاری و تثبیت قیمت می شوند که در بحث لبنیات، ماست، پنیر و شیر سه قلم کالایی هستند که کارخانه ها نمی توانند بدون اجازه قیمت آنها را تغییر دهند.
وی افزود: بر اساس قوانین این سه قلم کالا مشمول قیمت گذاری تثبیتی اند و مابقی محصولات لبنی هم مشمول نظارت هستند و اگر کارخانه ای بخواهد قیمت را افزایش دهد باید اسناد و مدارکش را برای سازمان حمایت ارسال کند تا بعد از بررسی ادله در کارگروه تنظیم بازار این کار انجام شود.
مدیر کل بررسی قیمت سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان تغییر قیمت توسط کارخانه ها را غیر قانونی عنوان کرد و افزود: در سال جدید هیچگونه مجوز تغییر قیمت به کارخانه ها داده نشده و برخی از شرکت ها به صورت خودسرانه این اقدام را انجام داده اند که پرونده ها به مراکز ذیصلاح قانونی برای پیگیری ارسال شده است.
رئیس هیئت مدیره انجمن گاوداران دیگر میهمان تلفنی برنامه در ادامه گفت: متاسفانه ۳ سال از مصوبه افزایش قیمت شیر به ۱۴۴۰ تومان می گذرد و در سال ۹۵ نه تنها قیمت شیر – که ماده اولیه محصولات لبنی است- افزایشی نداشته بلکه ارزان تر هم از دامداران خریداری شده است.
مقدسی با اشاره به افزایش گاه و بی گاه قیمت لبنیات در کشور افزود: کارخانه ها در بحث تغییر قیمت ها هر زمان که بخواهند می توانند قیمت نهایی محصول خود را افزایش دهند و در جامعه هم شاهد این افزایش قیمت ها هستیم ولی برای خرید شیر از دامداران این موضوع عملی نمی شود و شاهد هیچ افزایشی نیستیم.
وی گفت: اگر شیر، ماست و پنیر در گروه یک قرار دارند باید مطابق قیمت اعلام شده توسط دولت عمل شود و این مصوبات اجرایی شوند.
صالحی رئیس مرکز امور دام نیز گفت: در کنار موضوع افزایش قیمت لبنیات و کاهش قیمت شیر، موضوع مهم تر کاهش مصرف سرانه شیر و لبنیات در کشور است و بهانه مردم هم قیمت لبنیات است در صورتی که قیمت شیر در طول سه سال گذشته هیچ افزایش قیمتی نداشته است.
وی  افزود: زمانی که شیر که ۷۰ درصد مواد اولیه لبنیات در کارخانه های لبنی را تشکیل می دهد هیچگونه افزایش قیمتی ندارد چرا باید لبنیات گران شود که منجر به کاهش مصرف لبنیات در جامعه شود.
صالحی افزایش قیمت های اخیر در لبنیات را بدون منطق دانست و گفت: افزایش قیمت ها هم به ضرر تولید کنندگان است هم باعث کاهش مصرف لبنیات می شود.
وی با بیان این که افزایش قیمت در بسیاری از اقلام های لبنیات وجود دارد و سازمان حمایت فقط بر سه قلم کالایی که در دستور کار دارد نظارت می کند که این موضوع باعث افزایش لجام گسیخته قیمت برخی از محصولات لبنی شده است.



منبع : آسیا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار