شعارها و تبلیغات انتخاباتی از جمله راه های نامزدها برای معرفی و اعلام برنامه های خود به مردم است و از هیچ کس نمی توان نسبت به انجام چنین عملی خرده گرفت.
کد خبر: ۴۱۳۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰ 24 April 2017
به گزارش تابناک : همه نامزدها برای خود شعارهایی انتخاب می کنند و تمایل دارند با این شعارها و تبلیغات در میان مردم شناخته شوند و رای دهندگان نیز بر اساس آن جذب برنامه های او شوند و به وی رای دهند.
تا اینجای کار نمی توان ایراد و اشکالی به کار نامزدها وارد کرد و اقدام آنان مطابق با مقررات و عرف جامعه است اما وقتی شعارها و تبلیغات جنبه افراطی، غیر واقعی و تخریب نامزدهای دیگر را به خود می گیرد، ممکن است خیلی حقایق وارونه جلوه داده و اصل واقعیت نیز ذبح شود.
خیلی از مردم امکان دارد که نامزدهای خود را به خاطر نوع شعارهایی که می دهند انتخاب کنند و به او رای دهند، بنابراین نامزدها در تبلیغات انتخاباتی و مناظره ها در عین اینکه باید شعارها و برنامه های قابل اجرا را بیان کنند باید از هرگونه اعمالی که تداعی کننده شائبه غیرعملی بودن شعارها است، خودداری کنند.
شعارها باید مدون، کارشناسی شده و براساس واقعیت های موجود جامعه بیان شود تا نامزدی که احتمالا انتخاب می شود، بتواند به این شعارها عمل کند. به بیان دیگر شعارها باید براساس ظرفیت ها و امکانات موجود یک جامعه تعیین شود و برای جذب آرا نباید وعده های غیر عملی به رای دهندگان بدهیم.
خیلی از مواقع نامزدی برای کسب آرای بیشتر، وعده و قول هایی خارج از توان خود و ظرفیت های جامعه بیان می کند که پس از انتخاب خیلی زود در می یابد که هرگز نمی تواند آن را اجرا کند. این اقدام، دستکم دو اشکال عمده به همراه دارد: نخست اینکه اعتماد رای دهنده نسبت به نامزدی که چنین شعاری داده از بین می رود و دوم اینکه رای دهنده ممکن است نسبت به انتخابات بعدی نیز بدبین شود و از مشارکت در آن سر باز زند که این به معنی اهمیت قائل نشدن به سرنوشت خود و جامعه است.
در واقع وقتی ما به عنوان نامزد، شعار و برنامه ای از تریبون های رسمی کشور اعلام می کنیم، رای دهنده به خاطر اعتماد به آن رسانه و نامزد مورد نظر، چنین نقطه نظراتی را می پذیرد و با اعتماد به آن، نسبت به اعلام نظر خود در پای صندوق های رای عمل می کند.
شعارهای کاذب و غیرواقعی آثار نامطلوبی در جامعه به همراه دارد که بی اعتمادی، ناامیدی و یاس از جمله این پیامدها است. صادق بودن و صادق نبودن شعارها خیلی زود مشخص می شود و معمولا پس از روشن شدن آن، صداقت، درستی و پاکدامنی یک فرد نزد مردم آشکار می شود و چنانچه این نظرات با افترا و تهمت همراه باشد، آثار سوئی در کودکان، نوجوانان و جوانان خواهد داشت.
وقتی شعارها جنبه غیر واقعی به خود می گیرد و رای دهنده بدون علم به انگیزه آن به نامزد مورد نظر رای می دهد، در حقیقت تجاوز آشکار به اعتماد او صورت گرفته و این امر عوارض زیانباری به جامعه تحمیل خواهد کرد. 
در تعیین شعارها و برنامه ها باید مرزها مشخص شود و نباید برای کسب آراء هرگونه شعاری سر داد زیرا پس از انتخاب، باید به وعده ها عمل کنیم و اگر نسبت به آن بی اعتنایی کنیم، در حقیقت حق الناس را زیر پا گذاشته ایم و این قطعا زیبنده جامعه نخواهد بود.
در تبلیغات و شعارها باید مرزها مشخص شود و این مرز باید با صداقت و واقعیت توام شود تا به اعتماد رای دهنده خدشه وارد نشود، که خدشه به آن به معنی بی اعتمادی به دموکراسی، مردم سالای و انتخابات خواهد بود.
اشتغال و تولید 2 موضوع مهم مطرح در شعار سال 96 است که کانون توجه جامعه قرار دارد و نامزدهای انتخابات باید با برنامه های مدون و قابل اجرا به آن بپردازند. اظهارات و نظرات غیرکارشناسی شاید بدترین نوع تبلیغ در این زمینه محسوب شود زیرا این شعارها می تواند سطح توقعات بیکاران را افزون کند در حالی که بضاعت و ظرفیت جامعه فعلا این مقدار جذب بیکاران نیست.
غیر عملی بودن این شعارها پس از انتخابات می تواند موجب یاس و ناامیدی خیل عظیمی از جوانان شود در حالی که می توان در تبلیغات انتخاباتی با ارائه راهکارهای عملی و برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت؛ زمینه های کارآفرینی و اشتغال جوانان را فراهم کرد.
در چند دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری، مناظره های زنده با حضور نامزدهای این انتخابات از صدا و سیما پخش شده که به شناسایی توانمندی نامزدها برای تصدی این پست به مردم و رای دهندگان کمک کرده است.
برنامه‌های نامزدهای ریاست جمهوری در صدا و سیما فرصت مغتنمی است که آنان در معرفی برنامه های خود به مردم و رای دهندگان تلاش کنند. 
آنچه بیش از هر چیز باید در مناظره ها و سایر برنامه های انتخاباتی نامزدها مورد توجه قرار گیرد، ارائه مستدل برنامه های خود و نقد منصفانه، سازنده و منطقی وضعیت جاری کشور است.
نامزدها باید از تخریب یکدیگر خودداری کنند و به ارائه برنامه های خود برای رفع مشکلات کشور اقدام کنند که در این صورت است که رای دهندگان می توانند از میان نامزدها یکی را به عنوان ریاست جمهوری آینده انتخاب کنند.
پرسش و پاسخ هایی که دراین مناظره ها رد و بدل می شود می تواند به روشن شدن دیدگاه های مردم کمک کند از این رو نامزدها باید تلاش کنند که بیشتر به اقناع مخاطب برآیند و از ارائه وعده های غیر عملی خودداری کنند.



منبع : ایرنا
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار