پیش از ظهر امروز؛
به همت روابط عمومی و امور پژوهش و فناوری شرکت گاز خراسان رضوی کتاب "تحقیق پر ماجرا" و ماکت پویایی ساختمان و انرژی در مشهد رونمایی شد.
کد خبر: ۴۱۳۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۹ 24 April 2017
به گزارش تابناک رضوی،سید حمید فانی در این مراسم که پیش از ظهر امروز در محل سالن اجتماعات اداره مرکزی این شرکت برگزار شد ضمن تبریک عید مبعث و خیر مقدم به معلمان و دانش آموزان حاضر در این برنامه اظهار کرد: امروز شاهد نزدیکی مبارک صنعت و آموزش از سنین پایه خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت گاز استان افزود: مجموعه گاز خراسان رضوی یک مجموعه صنعتی است. از دیرباز امیدوار بودیم بتوانیم با نزدیکی هر چه بیشتر این مجموعه با آموزش و پرورش زمینه رشد و تعالی فرهنگ صحیح مصرف انرژی را در خانواده ها گسترش دهیم.
وی با اشاره به رشد روز افزون ضریب بهره مندی گاز در شهرها و روستاهای استان گفت: این مهم نیازمند افزایش اطلاع رسانی و آموزش به جهت مواجهه صحیح با این نعمت الهی است.
فانی با تاکید بر لزوم آموزش صحیح کودکان در حوزه مصرف گاز طبیعی افزود: کتاب "تحقیق پرماجرا" که امروز شاهد رونمایی از این کتاب در مقطع دوم ابتدایی هستیم تا رده ششم تالیف خواهد شد. چراکه معتقدیم به هر میزان فرهنگ سازی از سطوح سنی پایین انجام شود تاثیر بهتری بر جای خواهد گذاشت.
مدیرعامل گاز خراسان رضوی یکی از معایب رشد روز افزون مصرف گاز در بخش خانگی را کاهش عرضه این نعمت الهی در چرخه اقتصاد و صنعت کشور عنوان کرد و یادآور شد: در زمستان سال 95، قریب 60 روز مصرف گاز در بخش خانگی به متوسط روزانه 52 میلیون مترمکعب در روز رسید که این امر موجب قطع گازرسانی به صنایع و بخش نیروگاهی شد.
وی افزود: وقتی صنایع نتواند از انرژی پاک استفاده کند لاجرم به سمت مصرف سوخت مایع متمایل می شود که این مهم آلودگی و نابودی محیط زیست پیرامونی شهرهای ما را در پی خواهد داشت.
وی با بیان این مطلب که متاسفانه گاز را ایمن و درست استفاده  نمی کنیم افزود: گاز باید مایه آسایش و آرامش خانواده باشد و این درحالی که است که گاهی عدم آگاهی از شرایط استفاده صحیح از این نعمت الهی موجب نابودی یک خانواده می شود.  
فانی تاکید کرد: اگر بتوانیم با اجرای این گونه طرح ها تنها جان یک نفر را نجات بدهیم برایمان کافی است. امیدواریم با کمک شما مدیران و معلمان ابتدایی شاهد بهینه سازی مصرف انرژی و لزوم پایبندی به فرهنگ استفاده ایمن از گاز در سطح جامعه باشیم.
وی در پایان گفت: شرکت گاز خراسان رضوی آمادگی دارد تا با همکاری شهرداری و پارک علم و فناوری نسبت به ترویج و توسعه فرهنگ مصرف انرژی قدم  بردارد.
هدف گذاری صحیح کارشناسان شرکت گاز  برای اصلاح الگوی مصرف 
حسین شادکام معاون هماهنگی و امور اجرایی آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این مراسم با تشکر از زحمات انجام شده در زمینه تدوین و نگارش این کتاب گفت: آموزش و پرورش ظرفیت خوبی برای رشد و تعالی کشور دارد. چرا که تمام کارشناسان علوم تربیتی دنیا معتقد هستند اگر موضوعی از کودکی مورد بحث و بررسی قرار گیرد در بزرگسالی نیز تاثیرات مثبت و سازنده ای در سطح جامعه از خود به یادگار خواهد گذاشت.
وی افزود: کارشناسان روابط عمومی شرکت گاز خراسان رضوی با انتخاب مقطع ابتدایی هدف گذاری خوبی در راستای اصلاح الگوی مصرف و نهادینه کردن فرهنگ بهینه و ایمن از گاز طبیعی نموده اند که جای تقدیر دارد.
شادکام درباره ماکت پویایی ساختمان و انرژی نیز گفت: از تماشای این توانمندی لذت بردم. امیدواریم بتوانیم با همکاری کارشناسان دو مجموعه گاز و آموزش و پرورش شاهد افزایش همکاری ها در حوزه انرژی علی الخصوص گاز طبیعی باشیم.
وی ادامه داد: اردوگاهها و نمایشگاههای فناورانه آموزش و پرورش ظرفیت بسیار خوبی برای تعلیم و آموزش مسائل مرتبط با گاز طبیعی است. حتی می توان با استقرار دوره ای این ماکت در سطح مدارس زمینه بازدید دانش آموزان و معلمان را فراهم کرد. 
فلسفه وجودی تحقیق پرماجرا حفظ سرمایه ملی گاز است
محمد ایمانی فر صاحب ایده و تئوریسین تدوین و نگارش کتاب تحقیق پرماجرا در ادامه اظهار کرد: فلسفه وجودی تالیف این کتاب جلوگیری از نابودی انرژی پاک گاز و حفظ آن برای آیندگان بود.
وی با اشاره به تالیفات گسترده شرکت ملی گاز ایران در حوزه آموزش و فرهنگ سازی گفت: شرکت گاز خراسان رضوی در سایه حمایت خوب مدیرعامل و مدیران ارشد طی چند سال اخیر قدم های بلندی در بحث تولید مستقیم آثار فرهنگی برداشته است.
ایمانی فر گفت: یکی از دغدغه های همیشگی سازمان اثربخشی فعایتهای انجام شده در حوزه های گونان بوده است. معتقدیم ورود به بحث آموزش از سنین پایین موضوعی است که بی شک اثرات مطلوبی را بر جای خواهد گذاشت.

آریانی۲, [۲۴.۰۴.۱۷ ۱۸:۲۵]
وی درباره روند تولید این کتاب نیز گفت: کتاب فعلی در مقطع دوم ابتدایی تدریس می شود و در آغاز سال جدید نیز کتاب دیگری در مقطع سوم به رشته نگارش در خواهد آمد.
یدالهی نویسنده کتاب نیز ایده این کتاب را برگرفته شده از کتب درسی خود کودکان عنوان کرد و گفت: در این کتاب قهرمان داستان خود کودکان هستند که با پیگیری داستان به شخصیت خود می رسند.
وی افزود: تلاش کردیم تا ساختار کتاب به گونه ای باشد که کودکان با تعقل و تفکر فرهنگ صحیح و ایمن مصرف گاز را در خود نهادینه کنند. در این کتاب شخصیت داستان از زبان اول شخص نقل می شود که این مهم منجر به اعتماد نفس بخشی به کودکان خواهد شد.

انتقاد از شدت بالای مصرف انرژی در ایران
سید ایمان پیش بین رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت گاز خراسان رضوی نیز در آیین رونمایی از ماکت پویایی ساختمان و انرژی(مپسا) با انتقاد از شدت بالای مصرف انرژی در ایران اظهار کرد: متاسفانه بیش از ۴۹ درصد انرژی ایران در بخش خانگی مصرف می شود. 
وی افزود: برای اینکه الگوی مصرف اصلاح شود باید برنامه ریزی و سیاست گذاری صحیحی در کشور صورت پذیرد. 
وی پیرامون ماکت پویای ساختمان و انرژی گفت: این ماکت یک بازی فناورانه جذاب است که می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن تاثیر بکارگیری انواع تجهیزات ساختمانی را در بحث شدت مصرف انرژی آموزش دهد. بخشی از قطعات این ماکت همانند دیواره، پنجره، بخاری و .... بصورت کارتابل تعبیه شده که با اتصال این تجهیزات به یک کیت الکترونیکی میزان مصرف انرژی را در مدل های مختلف در نمایشگر دیجیتالی نشان می دهد.
وی اظهار امیدواری کرد: با استفاده از این ماکت بتوان زمینه آموزش و نهادینه کردن فرهنگ مقررات ملی ساختمان و  استاندارهای جدید برچسب انرژی را آموزش داد.
پیش بین در پایان پیشنهاد احداث پارکهای موضوعی انرژی با قابلیت بازی برای کودکان را ارئه کرد. 
در خاتمه این مراسم نیز از ایده پرداز، مولف و کارشناس کتاب تحقیق پرماجرا و اعضای کمیته اصلاح الگوی مصرف انرژی آموزش و پرورش و مخترع و ایده پرداز ماکت مپسا با اهدا لوح تقدیر مزین به امضای مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی و مدیرکل آموزش و پرورش استان تقدیر شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار