حذف تدریجی گونه‌های زیستی و جانوری، خشک شدن تالاب‌ها، شکار غیرمجاز، عبور راه‌آهن از دل جنگل و پسماند و مدیریت پساب همه دغدغه‌های زمین در نگارستان ایران‌زمین و طبیعت بهشتی مازندران است.
کد خبر: ۴۱۳۴۲۰
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵ 25 April 2017
دیگر زمین مازندران، این مادر مهربان، آسوده نیست و با دغدغه‌های فراوانی روبه‌رو است، دغدغه‌هایی که آرامش طبیعت و زیست‌مندانش را برهم زده است. از نفوذ سیل‌آسای شیرابه‌ها و پسماندهای بیمارستانی و عفونی گرفته تا حذف تدریجی گونه‌های زیستی و جانوری از دغدغه‌هایی است که دل طبیعت و دوستدارانش را در مازندران به درد آورده است. هجمه‌ها و فعالیت‌های مخرب و زیست‌محیطی سبب شده تا وضعیت محیط‌زیست در استان مازندران شکننده شود و در این شرایط فعالان و تشکل‌های زیست‌محیطی خواستار برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات هستند. بهرام فغانی، رئیس محیط‌زیست شهرستان ساری، در این زمینه به مهر می‌گوید: به مناسبت روز زمین پاک همه‌ساله مردم سراسر جهان جشن می‌گیرند و به همه تذکر می‌دهند که زمین تنها کره‌ای است که برای زندگی ما مناسب است.  
 
 
وی بابیان این که دانش‌آموزان گروه هدف سازمان محیط‌زیست هستند، افزود: اگر آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان داده شود آن‌ها می‌توانند این آموزش را به خانواده‌ها منتقل کنند.  
ایاز، نماینده انجمن سمن‌های استان مازندران، نیز بابیان این که حفاظت از محیط‌زیست یک وظیفه عمومی است، اظهار کرد: اگر امروز سازمان‌های مردم‌نهاد مختلفی در سطح استان شکل گرفته به‌دلیل عشق به محیط طبیعی و حفظ آن برای نسل‌های آینده است. آلودگی که به محیط‌زیست تحمیل می‌شود و عواقب و پیامدهایی که از طریق مصرف بیش‌ از حد مواد و منابع با آن‌ها روبه‌رو می‌شویم، نتیجه حرص و یا نبود آگاهی افراد است
این فعال محیط‌زیست تصریح کرد: طیف گسترده جامعه آن‌هایی هستند که محیط‌زیست زیبا و به‌دور از آلودگی را دوست دارند؛ چراکه سلامت افراد جامعه درگرو آن است.  
نماینده انجمن سمن‌های استان مازندران ادامه داد: امروز شاهد افزایش بیماری‌هایی همچون سرطان در مازندران هستیم که یکی از دلایل اصلی آن مصرف کودهای شیمیایی است. دیگر احتیاج به تیز کردن گوش‌هایت نیست، همین‌که در منطقه باشی صدای شلیک‌های دور و نزدیک شنیده می‌شود، صدایی که در همه فصل‌ها یکی از آواهایی است که صدای پرندگان مهاجر در لابه‌لای آن گم می‌شود. هرساله تعداد زیادی شکارچی در استان به‌صورت مجاز و غیرمجاز به شکار پرندگان مشغول می‌شوند. شکاری که نه‌تنها زخمی برای پرندگان به ارمغان می‌آورد؛ بلکه حیات‌وحش استان را هم دچار زخمه کهنه‌ای می‌کند.  
هرچند محیط‌زیست تلاش می‌کند تا شکار کمترین آسیب را به محیط‌زیست و تنوع زیستی مازندران وارد کند تا اکوسیستم به خطر نیفتد؛ اما صدور پروانه شکار برای شکارچیان ما را یاد آن داستان می‌اندازد که پدر و مادری به بچه خود یک طبل با دو چوب دادند و گفتند این هم عیدی تو ولی سروصدا نکن.  
 
تالاب‌های مازندران دغدغه‌ای دیگر برای زمین
تالاب بین‌المللی فریدون‌کنار با بیش از پنج‌هزار هکتار وسعت یکی از تالاب‌های مهم ایران محسوب می‌شود که پنج سال قبل در فهرست تالاب‌های بین‌المللی جهان در سایت رامسر به ثبت رسیده و موردپذیرش مجامع جهانی واقع شد. فریدون‌کنار هرساله پذیرای هزاران پرنده مهاجر از نوع چنگر، انواع مرغابی، حواصیل، کشیم و قو و... است.  
علاوه‌بر درنا، چنگر، خوتکا، اردک سرسفید، اردک بلوطی، قو، غاز، باکلان، کشیم‌ها، حواصیل‌ها، اگرت‌ها، پرستوهای دریایی، سلیم‌ها و کاکایی‌ها با طی هزاران کیلومتر از نواحی سردسیر شمالی به تالاب‌های استان مهاجرت کرده و نیمی از سال را در این مکان می‌گذارنند؛ اما این تالاب در معرض خشکی قرار دارد.  
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران می‌گوید: محیط‌زیست استان ضمن توجه به فعالیت‌های تولیدی و صنعتی و فراهم کردن شرایط تولید و بهره‌برداری اقتصادی به پیامدهای زیست‌محیطی این اقدامات توجه داشته تا آسیبی به محیط‌زیست شکننده استان وارد نشود.  
 
عدم‌مدیریت پسماند مهم‌ترین مشکل استان مازندران  
حسین‌علی بابایی‌کارنامی اظهار داشت: براین اساس در فرآیند اجرا یا طرح توسعه واحدهای مختلف صنعتی ارزیابی زیست‌محیطی با توجه به ویژگی‌های آن طرح درخواست می‌شود و عدم مدیریت پسماند هنوز مهم‌ترین مشکل استان مازندران در حوزه زیست‌محیطی است.  
ابراهیمی با اشاره به این نکته که مسائل محیط‌زیست باید به یک خواست اجتماعی تبدیل شود، تصریح کرد: در نیم‌قرن اخیر شاهد کاهش جنگل‌های مازندران از 3/5 میلیون هکتار به 2 میلیون هکتار بوده‌ایم. اگر دغدغه بیکاری وجود دارد، محیط‌زیست نیز همین نگاه را دارد، اما نگاه خردمندانه باید صورت بگیرد؛ لذا نباید کاری کنیم که این منابع محدود تجدید شده یا مورد خسارت واقع نشوند.  
ابراهیمی بیان کرد: در ساری و نوشهر احداث کارخانه زباله‌سوز شروع‌شده و تجهیزات خریداری‌شده و حدود 35 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. در بحث کمپوست نیز در چند شهر اقداماتی صورت دادیم، در چالوس برای تولید برق از بیوگاز نیز سرمایه‌گذار مربوطه مشخص‌شده و به‌زودی کلنگ‌زنی خواهد شد.  
وی در پایان درباره تالاب میانکاله گفت: این مکان باید با کمک جوامع بومی و محلی ساماندهی شود و مساله گردشگری در اولویت است و این‌که در میانکاله یک مرکز تحققی و علمی برای گوشت‌خواران و همچنین پایش الکترونیک و توسعه و تجهیز شبکه اطفای حریق داشته باشیم. شکار بی‌رویه و تخریب زیستگاه‌ها، عبور راه‌آهن از دل جنگل و مرگ حیات‌وحش براثر تصادف و برخورد با قطار، گسترش مصرف سم و کود، آلودگی‌های نوری و تغییر زادولد از دیگر دغدغه‌های محیط‌زیست در مازندران به‌شمار می‌رود.
 
 
 
 
 
منبع: روزنامه سبزینه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار