معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی خبر داد؛
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی تبیین و تعالی هویت زن مسلمان انقلابی را محور فعالیتهای رواق حضرت زهرا(س) معرفی و اظهار کرد: با افتتاح این رواق ظرفیتهای جدیدی به فرصتهای تبلیغی و خدماتی ویژه بانوان افزوده شده است.
کد خبر: ۴۱۳۶۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۴ 25 April 2017
به گزارش تابناک رضوی،حجت الاسلام والمسلمین سید جلال حسینی درباره فعالیتهای رواق حضرت زهرا(س) و دیگر رواقهای خواهران اظهار کرد: از آنجا که اسلام برای زنان و مقام بانوان اهمیت خاصی قائل شده است و تحقق یک خانواده بهشتی و صالح، به ‌وجود یک زن و مادر مؤمن و صالحه بستگی دارد و با توجه به اینکه بیش از نیمی از جمعیت زائران را بانوان تشکیل میدهند، آستان قدس رضوی از سالها قبل خدمات تبلیغی ویژه بانوان را در حرم مطهر آغاز کرده است.
وی افزود: بر حسب اهمیت کار تبلیغی- فرهنگی برای بانوان گرامی، با ارشادات و توصیه های تولیت معزز آستان قدس رضوی رواق جدیدی با نام حضرت زهرا(س) ویژه امور فرهنگی بانوان اختصاص داده شده است که در این رواق تمامی فعالیتها، مختص خواهران گرامی خواهد بود.
حسینی درباره هدف از تأسیس و اختصاص رواق حضرت زهرا(س) به خواهران گفت: تبیین و تعالی هویت زن مسلمان انقلابی در عرصه های فردی، خانوادگی و اجتماعی با محوریت سیره رفتاری حضرت زهرا(س) یکی از مهمترین اهداف تاسیس این رواق به شمار می رود که برنامه های فرهنگی نیز بر همین اساس تدارک دیده میشود.
وی در ادامه «افزایش مشارکت و ارتقای کمی و کیفی برنامه های فرهنگی ویژه بانوان»، «تعمیق، ترویج و تسهیل زیارت برای بانوان»، «نهادینه شدن سبک زندگی و سیره حضرت رضا(ع) در زمینه های خانوادگی، فردی و اجتماعی» و «تأکید بر نقش زن به عنوان کانون و محور توسعه عواطف و آرامش بخشی نهاد خانواده» را از دیگر اهداف تاسیس رواق حضرت زهرا(س) عنوان کرد. 
ارائه خدمات فرهنگی در 14 صحن و رواق ویژه خواهران
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی اظهار کرد: اولویت اصلی این رواق برنامه های تبلیغی و سپس مناسکی و عبادی ویژه بانوان است و تلاش خواهد شد همه خدمات پشتیبان توسط خود بانوان خادم ارائه شود.
حجت الاسلام حسینی عنوان کرد: با عنایت خاصه امام رضا(ع) اکنون در 14 صحن و رواق حرم مطهر خدمات تبلیغی و پشتیبانی زیارت ویژه بانوان ارائه میشود و با افتتاح این رواق ظرفیتهای جدیدی به فرصتهای تبلیغی و خدماتی ویژه بانوان افزوده شده است.
 وی در ادامه به کیفیت خدمات ارائه شده به خواهران اشاره کرد و گفت: از جمله فعالیتهای آستان قدس رضوی برای خواهران در یک سال گذشته میتوان به اختصاص رواقهایی مانند دارالحکمه، دارالسعاده و رواق حضرت معصومه(س) و دفتر فوریتهای اجتماعی ویژه بانوان برای ارائه خدمات اشاره کرد که در این اماکن متبرکه جلسات سخنرانی با محوریت مباحث احکام شرعی، اخلاقی، تربیتی و خانوادگی برگزار میشود.
نوع فعالیتهای فرهنگی
حجت الاسلام حسینی از برگزاری جلسات حلقههای معرفت ویژه بانوان در رواقهای دارالمرحمه، دارالحجه و حضرت زهرا(س) خبر داد و ابراز کرد: در هر سال حدود هزار و 700 حلقه ویژه بانوان و 636 جلسه جوانه های معرفت ویژه کودکان با موضوعاتی چون تبیین مقام زن در اسلام، تربیت دینی فرزندان، وظایف همسران، جایگاه جوان و نقش آن در اسلام و موضوعات کاربردی دیگر برگزار میشود که با تاسیس رواق حضرت زهرا(س) تعداد و عناوین این برنامه ها بیشتر خواهد شد.
وی در ادامه به ارائه خدمات پاسخگویی شرعی به صورت شبانه روزی در حرم رضوی ویژه خواهران اشاره کرد و گفت: در راستای خدمترسانی برتر به بانوان گرامی 6 دفتر پاسخگویی به مسائل شرعی و اعتقادی ویژه بانوان در صحنهای جمهوری اسلامی، آزادی، انقلاب اسلامی و رواقهای دارالمرحمه، دارالحجه و حضرت زهرا(س) اختصاص داده شده که طی شبانه روز پاسخگوی سئوالات شرعی و نیز پاسخگوی شبهات و مباحث اعتقادی بانوان هستند.
به گفته وی اختصاص برنامه های قرآنی در دارالقرآن و رواق حضرت زهرا(س) با محورهای حفظ قرآن، روخوانی و روانخوانی، تدبر در نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، کلاسهای آموزشی تفسیر و تدبر قرآن با موضوعات اخلاقی از دیگر فعالیتهای معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی ویژه خواهران به شمار می رود.
16هزار و 200 نفر مشغول به خدمترسانی به زائران  
حجت الاسلام حسینی ادامه داد: واحد مشاوره دینی در صحن جامع رضوی از دیگر خدمات این معاونت به بانوان است که هر سال بیش از 5هزار نفر از خواهران به این دفاتر مراجعه کرده و در زمینه های خانوادگی و موضوعات فردی مشاوره دریافت میکنند و در همین مکان در هر سال حدود 6هزار کارگاه مشاوره گروهی با تبیین موضوعات کارآمد برگزار میشود.
وی عنوان کرد: برای ارائه این حجم بالا از خدمات تبلیغی فرهنگی برای بانوان گرامی بیش از هزار و 200 استاد اعم از مبلّغ، مفسّر، پاسخگوی احکام و اساتید اعتقادی با همراهی 15هزار نفر از خدمه و کارکنان خواهر در بخشهای مختلف آستان قدس رضوی مشغول به خدمت رسانی به زائران  و مجاوران گرامی هستند.
یادآور میشود؛ همزمان با ولادت پر نور بنت رسول الله، فاطمه زهرا(س) در كنار مضجع نوراني امام علي بن موسي الرضا(ع)، باحضور توليت معزز آستان قدس رضوي و آيات عظام نوري همداني و علم الهدي و جمعي از مسئولان رواقي با نام مطهر حضرت زهرا(س) افتتاح شد. این رواق برای اجرای برنامه های فرهنگی و مذهبی ویژه بانوان پیش بینی شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار