مسئول دبیرخانه ستاد شهری رویداد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام گفت: انتخاب مشهد در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام فرصتی مناسب برای ارتقاء بهره وری در ابعاد مختلف شهری است.
کد خبر: ۴۱۳۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۰ 25 April 2017
به گزارش تابناک رضوی، سید رحمان میرزاییان روز سه شنبه در کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: زیرساختهای مناسب شهری در مشهد در حال فراهم شدن است تا بتواند خدمات بهتری را به شهروندان ارائه کند. باید برنامه های متنوع فرهنگی در این زمینه در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: باید از فرصتهای به وجود آمده از عنوان مشهد 2017 برای ارتقاء بهره وری، جهش ارتباطات، کارآمدسازی، افزایش ظرفیتهای موجود و فراهم کردن زمینه ای برای توسعه پایدار استفاده کرد.
مسئول دبیرخانه ستاد شهری مشهد 2017 گفت: تاکنون 27 شهر از کشورهای جهان اسلام این عنوان را به خود اختصاص داده اند. مشهد تلاش می کند در سال 2017 الگوی ارزشمند ایرانی اسلامی را در ابعاد مختلف بین المللی گسترش دهد.
وی افزود: حرم مطهر رضوی به عنوان هویت اصلی شهر مشهد شناخته می شود. مشهد به دلیل ظرفیتهای بسیار ارزشمند می تواند به عنوان نماد یک شهر اسلامی در بین کشورهای جهان اسلام شناخته شود.
میرزاییان ادامه داد: تشکیل یک مجمع برای همکاری گسترده میان کشورهای اسلامی از جمله راهکارهایی است که می تواند دستاوردهای بسیار ارزشمندی به همراه داشته باشد.

* ضرورت همکاری کشورهای اسلامی برای توسعه پایدار ضروری
مشاور ارشد شهردار شهر هوشمند آمستردام کشور هلند نیز در این نشست گفت:
همکاری گسترده میان کشورهای اسلامی برای دستیابی به توسعه پایدار در شهرهایی که به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب می شوند ضروری است.
فرانس آنتون ورماست افزود: باید تلاش شود بهترین شرایط برای توسعه شهرهای اسلامی فراهم گردد و برای تحقق این موضوع باید قوانین مناسب تدوین شود.
وی ادامه داد: باید تمام شهر تبدیل به آزمایشگاه شود تا زمینه تبدیل آن به یک شهر هوشمند بیش از گذشته فراهم آید. باید ساخت و راه اندازی اپلیکیشنهای مختلف برای دسترسی راحت به اطلاعات و فراهم کردن زندگی آسوده بر اساس الگوهای مدرن شهری در دستور کار مدیران شهری قرار گیرد.
مشاور ارشد شهردار شهر هوشمند آمستردام نصب تابلوهای مختلف شهری را برای راهنمایی مسافران و گردشگران بسیار مهم توصیف و بیان کرد: پنلهای خورشیدی از جمله طرحهایی است که توانسته موفقیت زیادی را در حوزه شهری به همراه داشته باشد. در همین زمینه در آمستردام این طرح با استقبال بسیار زیادی روبه رو شده است.
وی گفت: با اجرای این پروژه بسیاری از شرکتهای بزرگ حتی ورزشگاهها توانسته اند از انرژی ذخیره سازی خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. کاهش آلودگی هوا و فراهم کردن زمینه ای مناسب برای استفاده از اینترنت از دیگر موضوعات بسیار مهمی است که در خصوص توسعه مدیریت شهری باید مد نظر قرار گیرد.

* زمینه سازی مشارکت مردم در برنامه های شهری
استاد روابط میان ‌فرهنگی و مطالعات شرق آسیا در دانشگاه چؤو توکیوی ژاپن نیز در این همایش گفت: باید زمینه مشارکت گسترده مردم در برنامه ها و رویکردهای مختلف شهری فراهم شود.
پروفسور مجتبی صدریا افزود: شهر محیطی مناسب برای استفاده از اطلاعات و آگاهیهای مختلف است که باید از آن به بهترین شکل ممکن برای تبادل اطلاعات استفاده کرد.
وی ادامه داد: استفاده از تجربیات کشورهای پیشرفته دنیا در عرصه های مدیریت شهری می تواند زمینه مناسبی را برای رشد و توسعه شهری در ابعاد گسترده فراهم کند.
استاد روابط میان ‌فرهنگی و مطالعات شرق آسیا در دانشگاه چؤو توکیوی ژاپن گفت:
شناخت کافی نسبت به هویت مردم ساکن در شهر از جمله رویکردهایی است که در مدیریت شهری بسیار مهم و اساسی است.
وی افزود: باید به این نکته توجه داشت که تعریف هر فرد از شادی در جوامع مختلف متفاوت است و در این زمینه نباید الگوهای مشترک در میان شهرهای مختلف اجرایی شود.
او ادامه داد: فراهم کردن زمینه ای مناسب برای مشارکت گسترده مردم، معرفی جاذبه های مختلف گردشگری و اجرای یک مدیریت واحد شهری از جمله موضوعاتی است که باید در خصوص مدیریت شهری مد نظر قرار گیرند.
هشتمین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری توسط شورای اسلامی شهر مشهد، شهرداری مشهد، و دانشگاه فردوسی مشهد تا ششم اردیبهشت جاری ادامه دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار