مرتضوی در نخستین اجلاس شهرداران جهان اسلام:
شهردار مشهدمقدس با بیان اینکه پدیده تروریسم امروز با تمسک به ابزارهای مختلف، سیاست شهر سوخته را در بلاد اسلامی اتخاذ کرده است،‌ بر تشکیل «اتحادیه شبکه شهرهای جهان اسلام» تأکید کرد.
کد خبر: ۴۱۳۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۲ 25 April 2017
به گزارش تابناک رضوی به نقل از تسنیم، سید صولت مرتضوی در «نخستین اجلاس شهرداران جهان اسلام» که به میزبانی پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 در هتل همای شماره یک این شهر با حضور شهرداران 59 شهر اسلامی شامل 40 شهر خارجی از 27 کشور و 19 شهر داخلی در حال برگزاری است، اظهار داشت: خرسندم تا در زیباترین روز از روزهایی که جمیع مسلمانان جهان این فرخنده روز را گرامی می‌دارند، یعنی میلاد مسعود و بعثت نبی‌مکرم اسلام(ص) را خدمت حضار محترم تبریک و تهنیت عرض کنم؛ به مشهدمقدس؛ شهر مهربانی‌ها، شهر امام رئوف و عالم آل‌محمد(ص) خوش آمدید.

شهردار مشهدمقدس بیان کرد: بسیار خرسندم که در این روز بزرگ مصادف با بعثت پیامبر صلح و نجات، موقعیتی فراهم شده تا ما شهرداران سازمان‌های فعال در حوزه مدیریت شهری و دانشگاهیان در چنین محیطی گردهم آئیم و راجع به مسائل و موضوعات گوناگون همچون همکاری‌های میان شهری در قرن حاضر به گفت‌وگو و هم‌اندیشی بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه مشهدالرضا(ع) پایتخت فرهنگی جهان اسلام و بزرگترین کلانشهر مذهبی جهان است، افزود: مشهدمقدس، شهری است که صرفاً به‌دلیل وجود مضجع شریف امام رضا(ع) و سلاله نبی اکرم(ص) شکل گرفته است؛ وجود این امام همام که رئوف بودن ایشان به‌ویژه مزین بودن آن شخصیت عزیز به عنوان انیس‌النفوس سبب آن شده که سالانه این شهر میزبان قریب به 30 میلیون نفر از محبان اهل بیت(ع) باشد.

مرتضوی با اشاره به اینکه مشهد از دیرباز قبله محبان اهل بیت(ع) بوده است، خاطرنشان کرد: اکنون که مشهدمقدس به‌صورت رسمی به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام و امت‌های مسلمان پیرو قرآن و نیز سایر امت‌ها و ادیان معرفی شده است، بر آن است زمینه‌ساز بازنمایی و جلوه ویژگی‌های منحصربه فرد امام رضا(ع) باشد.

وی ادامه داد: مواجهه علمی امام رضا(ع) با ادیان گوناگون در حقانیت دین اسلام شهره تاریخ است و از همین رو ایشان معروف به عالم آل محمد(ص) است و مشهدالرضا به همین دلیل دارای مراکز علمی و دانشگاهی با قدمت 700 ساله است و تنها دست‌نوشته‌های باقی مانده از خاندان رسول‌الله(ص) رساله ذهبیه است که برای سبک زندگی مسلمانان نوشته شده است.

مرتضوی با اشاره به رساله طب‌الرضا تصریح کرد: هر متخصصی نمی‌تواند از نقش تمدن‌ساز امام هشتم به سادگی چشم‌پوشی کند، وجود امام مهربانی‌ها در این خطه سبب رونق دانش بشری و فرهنگ و ادب و هنر در فلات ایران و آسیای غربی و میانه و حتی آسیای شرقی شده است.

وی افزود: می‌توان گفت که این حوزه‌ها رشد و شکوفایی فرهنگ، تمدن و هنر خود را مدیون این امام همام هستند، شاید اگر وجود نازنین ایشان و اثرات پربرکت ایشان نبود، تاریخ شاهد خواجه نصیر، خوارزمی‌ها و نظام‌الملک‌ها نبود، وجود این شهر در تقاطع چهار مسیر اصلی جاده ابریشم سبب گسترش فرهنگ اسلامی از هند و چین تا شبه جزیره بالکان شده است.

مرتضوی ادامه داد: پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 جایگاهی است که یکی از مهمترین اشخاص و شهرها را در حوزه رشد و شکوفایی تمدن اسلامی به سراسر گیتی معرفی می‌کند، امروز که جهان اسلام در چنبره کفر و تکفیر قرار گرفته و امروز که جهانیان حیران معرفت ازلی هستند، به طور قطع معرفی شخصیتی از سلاله پیامبر اسلام و نقش تمدن سازش در رشد و شکوفایی تمدن بشری می‌تواند انسان‌ها را به زندگی آکنده از عدالت و امنیت امیدوار کند.

وی خاطرنشان کرد: امروز مدیریت شهری بزرگترین کلانشهر مذهبی جهان که مزین به دُر گران‌بهای مضجع علی ابن موسی الرضا(ع) است، بر آن است که رسالت ایشان را در تمدن‌سازی اسلامی دنبال کند، بیش از 60 درصد جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند و بیشتر مشکلات امروز نیز با مدیریت شهرها مرتبط است، تاکنون برای برخورد با این مشکلات معمولاً سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی فعال در امور شهری اهداف و سیاست‌های کلی را تنظیم و ترویج کرده‌اند و اکنون مشهدالرضا مفتخر است که به‌عنوان یکی از شهرهای فعال در این سازمانها عضویت دارد.

شهردار مشهدمقدس بیان کرد: با وجود ارائه راه‌حل‌های کاربردی، این نهادها راه‌حل‌های خود را فارغ از برخی ملاحظات ارائه می‌کنند، بنابراین برای حل مشکلات و ارائه راه‌حل مناسب برای شهرهای مسلمان‌نشین که دارای فرهنگ غنی اسلامی براساس آموزه‌های قرآنی و حدیثی هستند، ما مسلمانان باید حضور فعال‌تر و موثرتری در صحنه بین‌المللی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: به ایجاد مجموعه‌ای با مشارکت شهرهای اسلامی و مسلمان‌نشین و نخبگان مسلمان نیاز داریم، باید الگوی جدیدی از قرآن و عترت ارائه شود، در این جهان پرتلاطم وضعیت دیگری نیز وجود دارد؛ اهمیت یافتن و بازیگری مکان‌های شهری در عرصه‌های فراملی و نزدیکی آن‌ها در فضای جهان شبکه‌ای شده، وضعیتی است که جهان را در قرن 21 می‌تواند به همکاری سوق دهد.

مرتضوی با اشاره به جهانی‌شدن و ظهور بازیگران شهری در عرصه‌های بین‌المللی عنوان کرد: با این وضعیت باید برنامه‌ریزان شهری بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک شده و در انتقال تجارب همکاری داشته باشند، این وضعیت جدید موضوعی است که همواره در کنفرانس‌های متعدد مورد تاکید متخصصان مسائل شهری است و درک این وضعیت سبب خواهد شد به توسعه روابط میان شهری با شهرهای جهان اسلام بیشتر اهمیت دهیم و در این حوزه شبکه‌های شهری را در راستای صلح و همزیستی تعمیق و گسترش دهیم.

وی افزود: همه ما به خوبی آگاهیم که جهان اسلام در گذشته و حال حاضر دستاوردهای بزرگ تمدنی برای بشریت داشته و دارد، در فضای جهانی‌شدن بسیاری از این دستاوردها می‌تواند برای بهبود زندگی شهروندان استفاده شود، در قرن بیست و یکم همکاری و تعامل میان شهرهای جهان اسلام می‌تواند تجارب همزیستی را به‌عنوان دستاورد بزرگ بشری در اختیار شبکه کلانشهرهای جهان قرار دهد.

شهردار مشهدمقدس در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: این همگرایی باید در جهت بهترشدن درک متقابل میان شهروندان و فرهنگ‌های بومی در جهت صلح و آرامش انجام شود، بدون هیچگونه تردیدی معتقدم توسعه و پیشرفت جوامع شهری در فضای جهانی‌شدن باید بر دو محور استوار باشد؛ نخست اینکه محیط‌زیست شهری نیاز اصلی انسان قرن 21 است و دوم اینکه حفظ و رعایت حرمت انسان‌ها بیش از هر زمانی در جهان جدید مورد نیاز شهروندان شهرهاست تا جایی که اطلاع دارم شهرهای زیادی برای رسیدن به محیط زیست مناسب و خلق شهرهای شهروندمدار حرکت کرده‌اند و مدیریت‌های شهری زیادی نیز در حال حرکت هستند، توسعه و پیشرفت باید بر محور این دو اصل باشد چراکه بشر امروز تشنه محیط‌زیست سالم شهری و مشارکت شهروندان است.

مرتضوی با بیان اینکه این دو محور در توسعه انسانی می‌تواند سبب رونق شهرها در عصر جهان شبکه‌ای شود، اظهار داشت: برگزاری این نوع نشست‌ها و کنفرانس‌ها سبب انتقال این پیام به شهروندان سراسر جهان است که در یک جهان بی‌واحد و مانند زندگی می‌کنیم و تجارب متعدد داریم، انتقال تجارب و همکاری‌ها در عرصه‌های فراملی سبب حفظ و حراست و بالندگی تمدن اسلامی و جلوگیری از چالش‌های شهری می‌شود.

وی افزود: راهبرد توسعه پایدار جهانی از مسیر همکاری‌های میان‌شهری و انتقال تجارب در فضای جهانی‌شدن در چارچوب یک نهاد بین‌المللی همچون «اتحادیه شبکه شهرهای جهان اسلام» می‌تواند پیگیری شود، بیش از پیش به این نوع همکاری‌ها نیازمندیم، الگوی توسعه شهری در دوران مدیریت بنده همواره براساس حرکت در مسیر توسعه پایدار و توسعه انسان‌محور به‌همراه عدالت و شهروندمداری بوده است. در حقیقت در هدایت این شهر همواره کوشیده‌ام تا متناسب با نیاز زندگی شهروندان در کلانشهر مشهد تغییرات بزرگی در زمینه‌های عمرانی و فرهنگی و مشارکت شهروندان در مدیریت محلات به‌وجود آورم.

مرتضوی اظهار داشت: در سال‌های گذشته همواره اعتقاد داشته‌ام که برای توسعه پایدار باید زیرساخت‌های شهری فراهم شود و بدون توجه به فراهم‌سازی زیرساخت‌های شهری پایداری شکل نخواهد گرفت، امروزه در کلانشهر مشهد تجارب گسترده‌ای در زمینه توسعه زیرساخت‌ها وجود دارد، به‌عنوان مثال شبکه بزرگراهی ما دائماً در حال توسعه است و شبکه ریلی و مترو نیز این‌گونه است، توسعه حمل و نقل عمومی در دستور کار است.

وی گفت: همه این تجارب موفق می‌تواند در اختیار مدیران شهرهای جهان اسلام قرار گیرد، اما امروز که ما و شما در این بلاد امین از امنیت استوار برخوردار هستیم، پدیده تروریسم که زائیده تفکر استعمارگران در عصر حاضر است، نه اینکه جان جهانیان بلکه امنیت مسلمانان جهان را نشانه رفته و با تمسک به ابزارهای مختلف، سیاست شهر سوخته را در بلاد اسلامی اتخاذ کرده است.

مرتضوی ادامه داد: شهرهای ما در کشورهای اسلامی همچون یمن، سوریه، افغانستان و عراق هدف این سیاست شوم قرار گرفته است، نه جان انسان‌ها را هدف گرفته‌اند بلکه به مواریث فرهنگی و علمی نیز رحم نکرده‌اند و آنان را مورد تاراج و غارت قرار داده‌اند و بر ماست تا با اتخاذ سیاست واحد راه‌های مقابله با این پدیده شوم یعنی تروریسم را طراحی کنیم تا جهان بشریت و به‌ویژه ملت‌های مسلمان از دست‌های پنهان و هدایتگر تروریسم به نسل حاضر و آینده معرفی کنیم.

وی گفت: امیدوارم که مدیران دلسوز و مردمی شهرهای جهان اسلام با اقامتی خوش در شهر مشهد و با ارائه اندیشه‌های نوین و تشکیل کمیته‌های تخصصی به هم‌اندیشی و همگرایی برای اداره بهتر شهرها در جهان اسلام کمک کنند تا از آن‌ها به‌عنوان دستاوردی مشترک برای بهتر زیستن شهروندان بهره گیریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار