مدیر سابق طرح های توسعه شهری در دومین نشست مشهد شهر من:
مدیر سابق طرح های توسعه شهری در دومین نشست مشهد شهر من به میزبانی روزنامه آسیا و با موضوع طرح های جامع و تفصیلی گفت: فرایند تهیه و اجرای طرح های جامع، مالامال از سیاست زدگی است و بخاطر عدم تعادل در فرآیندها و روش های توسعه، شهر دچار سرطان توسعه شده است.
کد خبر: ۴۱۴۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲ 26 April 2017
به گزارش تابناک رضوی، قربانعلی شیرازی تأکید کرد: مردم از این فرآیند ناراضی اند ونمی توان با شرایط موجود منتظر آینده ای روشن برای شهرمان باشیم. گاها،کرامت شهروندی رعایت نمی شود زیرا برخی اعتقادی به کرامت ندارند.
وی با بیان اینکه طرح های تفصیلی نتوانسته به تقاضاهای مردم پاسخ دهد، تأکید کرد: ذی نفعان طرح های توسعه ای، مردم و مالکان زمین ها هستند و 90 درصد آنان تقاضای مازاد بر طرح های جامع دارند. 

تقاضاهای موجود در کمیسیون 100 از کمیسیون 5 بیشتر است

شیرازی افزود: طرح های تفصیلی نتوانسته به انتظارات و نیازهای مردم پاسخ دهد و به کمیسیون 5 مراجعه می کنند. متاسفانه جلسات این کمیسیون،  بعضا در طول سال، 10 جلسه هم تشکیل نمی شود و به جای آن جلسات کمیسیون 100 که مربوط به رسیدگی به تخلفات ساختمانی است، برگزار می شود.
این متخصص حوزه شهری تصریح کرد: مدیریت طرح و توسعه، یکی از کلیدی ترین مدیریت های شهرداری مشهد به شمار می رود. اکنون متاسفانه هیچ متفکر و نظریه پردازی در طرح های کالبدی و توسعه ای وجود ندارد و صرفا به تقلید و کپی از طرح های توسعه ای پرداخته شده است اما ای کاش همین تقلید و کپی هم به درستی انجام می شد.
وی ادامه داد: طرح های توسعه ای که برای مشهد در مدیریت شهری در نظر گرفته شده، بسیار قدیمی است و در بهترین حالت مبتنی بر تکنیک های سال 1960 است. 
مدیر سابق طرح های توسعه شهری افزود: متاسفانه هیچ نظام منسجمی برای طبقه بندی و ارائه اطلاعات مورد نیاز طرح های توسعه شهری وجود ندارد و کارشناسان شهری برای تهیه طرح های جامع و تفضیلی، مجبور به استفاده از تحلیل ها و داده های شهودی و تجربی می شوند.
اهداف یک عده مسیر شهر را عوض کرد
وی با بیان این مطلب که مسیری که برای مشهد از سال 79 دیده شده بود، توسعه اقتصادی بود، افزود: دوره چهارم شورای شهر مشهد، توسعه اقتصادی این شهر را نادیده گرفته و به بیان دغدغه های فرهنگی و مذهبی پرداختند. 
شیرازی ادامه داد: دوره چهارم شورای شهر مشهد نشان می دهد که تا چه اندازه اهداف و افکار افراد می تواند مسیر شهر را عوض کند و به سوی دیگری ببرد.
قربانعلی شیرازی، با بیان اینکه انتخاب فرد متخصص به تنهایی کافی نیست، گفت: داشتن گنجینه ای از تجربیات ارزشمند مورد نیاز است. شورای شهر، به افرادی تصمیم گیر نیاز دارد، در این مرحله افراد تصمیم ساز که اغلب جوان هستند، جایی ندارند.
لطفا مالکیت ها را چک کنید

وی با اشاره به اختلاف سلیقه شورای موجود با دولت گفت: دولت و شهرداری هر یک کار خود را انجام می دهد. در مورد طرح ثامن این دعوای سیاسی به نفع مردم نبود و این مواضع منجر به ابطال بلند مرتبه سازی شد.
شیرازی افزود: گفتند پیوست بلندمرتبه سازی ارسال می کنند  اما بعد از 3 سال ! اکثر نقاطی که به عنوان مجاز اعلام کردند همه متعلق به دولت و اراضی دولتی است لطفا مالکیت ها را چک کنید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار