مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی به مناسبت هفته کار و کارگر؛
مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: درکارگروه اشتغال استان 5 کمیسیون دربخش های صنعت،معدن، کشاورزی،گردشگری ،خدمات ، فناوری ایجاد شده که در دستگاههای تخصصی مشکلات بیکاری استان برطرف شود.
کد خبر: ۴۱۴۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۴ 26 April 2017
به گزارش تابناک رضوی، محمود احمدی، مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی به مناسبت هفته جهانی کارگر؛ با اشاره به طرح پشتیبانی اشتغال استان در نشست خبری ظهر امروز خاطر نشان کرد: طرح پشتیبانی در اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی برای تسریع  اشتغال آماده شده و به دستگاههای مرتبط  و شورای شهر هم ارسال شده، اما هنوز به نتیجه نرسیده است و ما جوابی دریافت نکردیم.
وی خاطر نشان کرد: با همکاری اداره اتباع استانداری، اداره اماکن، نیروی انتظامی و واحد اشتغال اتباع بیگانه  و اداره روادید اتباع بیگانه  از اشتغال غیرقانونی اتباع بیگانه جلوگیری می‌شود و در سال گذشته ۵هزار و ۶۰۰ بازدید انجام و ۲هزارو۶۰۰ اتباع خارجی غیرمجاز شناسایی شدند و با این اقدام فرصت اشتغال ایرانی را برای جویندگان کار هموطن در استان ایجاد کردیم.
وی افزود: در سال اقتصاد مقاومتی ، جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان با حضور معاون اول رئیس جمهور در مشهد تشکیل شد  و طرح تکاپو در استان اجرایی و طرح‌های فناورانه در بخش ict نیز به بهره برداری رسید.
احمدی گفت: سال گذشته در بحث اعزام نیروی کار به خارج از کشور ۱۳ نفر اعزام شدند و علت پایین‌بودن این عدد عدم آشنایی افراد با زبان خارجی بود.
وی در توضیح وضعیت معدن آق‌دربند،خاطر نشان کرد: پیگیری‌های لازم در این  زمینه انجام  شد و به‌ زودی حقوق معوق کارگران این معدن پرداخت می‌شود و عمده مشکلات حوزه کارگری در سوء مدیریت بوده که نمونه آن در آساک دوچرخ بوده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی  افزود: در سال‌های گذشته پول زیادی به کارخانجات داده شد که این بودجه در جای خودش هزینه نشد و آسیب‌های آن در این دولت بروز پیدا کرده است.
وی گفت: کارگروه اشتغال در شهرستان‌های استان فعال شده تا اقدام مناسب‌تری در امر رفع معضل بیکاری استان انجام شود و 
در کارگروه اشتغال استان 5 کمیسیون دربخش های صنعت،معدن، کشاورزی،گردشگری ،خدمات ، فناوری ایجاد شده است که در دستگاههای تخصصی مشکلات بیکاری استان برطرف شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی  خراسان رضوی در ادامه به بیان گزارشی از وضعیت اشتغال و بیکاری و تعاون استان پرداخت و  گفت: در آغازین روز هفته کارگر، فردا پنجشنبه ، طرح توسعه فولاد خراسان با حضور وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در بینالود نیشابور به بهره‌برداری می‌رسد.
احمدی اظهار داشت: برنامه‌های هفته کارگر در ۱۲ سرفصل و ۲۴ برنامه از پنجم تا یازدهم اردیبهشت ماه در خراسان رضوی برای کارگران و خانواده ها ی آنها برگزار می‌شود که از جمله این برنامه ها می توان به توزیع سبد کالا با قیمت مناسب برای کارگران و بازدید از موزه آستانقدس رضوی، توزیع رایگان سیم کارت همراه اول، دیداربا نماینده ولی فقیه و امام جمعه مشهد نام برد.
وی درباره کارخانه فولاد خراسان در نیشابور گفت: این کارخانه با اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومان به‌ بهره‌برداری می‌رسد و هزار و  300 نفر در این کارخانه تاکنون مشغول به‌کارشدند و از فردا با افتتاح کارخانه ، اشتغال ۷۰۰ نفر دیگر فراهم می‌شود.
احمدی تصریح کرد: نرخ اشتغال استان 42 و یک درصد و در کشور 33 و چهار درصد و نرخ بیکاری 13 و دو درصد در استان و در کشور 12 و چهار درصد است.
وی تاکید کرد: جمعیت فعال استان 2 میلیون و 220 هزار و 756 نفر و در  کشور 2 میلیون و 579 هزار و 145 نفر هستند و در سطح استان شاغلان در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و خدمات هستند و خراسان رضوی نسبت به متوسط کشور شاغلان بیشتری در بخش کشاورزی دارد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در رابطه با آمار مستمری بگیران بیمه بیکاری، گفت: ۱۵هزار و ۴۲۷ نفر در سطح استان از بیمه بیکاری برخوردار هستند و استان برتر در حوزه پوشش بیمه بیکاری هستیم.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی  خاطر نشان کرد : در بخش تعاون ۵ هزار و ۶۰۰ شغل جدید ایجاد شده و ۱۲هزار و ۸۰۰ تعاونی در استان داریم که از این تعداد ۷هزار و ۸۰۰ تعاونی فعال هستند که پس از کارشناسی تعاونی های غیرفعال  را در صورتیکه قابل کار باشند مجدد فعال می‌کنیم و در صورت عدم کارایی‌،تعاونی های غیرفعال منحل می شوند.
احمدی در رابطه با سهم استان از میزان اشتغال تصریح کرد: سالانه باید یک و نیم میلیون شغل در کشور ایجاد شود که در این رابطه سهم خراسان رضوی ۷۰ هزار بوده و این میزان مشارکت در سال گذشته با ایجاد ۱۵۰ هزار شغل که بیش از دو برابر سهم استان بوده افزایش هم داشته است.
وی افزود: از مجموع کسانی که در کاریابی‌ها ثبت نام کردند 12 و 9 دهم درصد فاقد مهارت و 11 و نیم درصد نیمه ماهر هستند و در این رابطه طبق تفاهم‌نامه‌ای که با اداره کل فنی‌وحرفه‌ای خراسان رضوی منعقد شده مقرر شده تا آموزش‌ها و مهارت‌ آموزی‌های لازم به متقاضیان کار در حرفه‌های مختلف داده شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در سه سال گذشته نرخ حقوق و دستمزد نسبت به نرخ تورم با افزایش همراه بوده است، بیان کرد: آمار قراردادهای سفید امضاء و مخدوش در استان بسیار کم است و این نوع قراردادها که بیشتر در خدمات و صنوف بوده در حال کاهش است و در صنعت چنین قراردادهایی را نداریم.
وی نرخ مشارکت زنان استان را 17.4  دهم و درکشور 14.9 دهم  عنوان کرد و گفت: در سال 95  ازافراد جویای کار17 هزار و 123 نفربه کارگیری شدند وفرصت اشتغال برای آنها فراهم شده است.
احمدی با بیان اینکه مشکلات کارگری در اثر سوء مدیریت واحدهای صنعتی ایجاد می شود و به بدنه کارگران آسیب می زند به کارخانه دوچرخه آسا دوچرخ قوچان اشاره کرد و گفت: دوچرخه های آساک دارای تنه آهنی و سنگین بود و هیچکس سوار نمی شد و اگر قرار باشد این کارخانه دوباره فعال شود، نیاز است که ساختار مدیریتی آن تغییر ساختار بدهد.
وی درتشریح وضعیت این کارخانه خاطر نشان کرد: تولیدات کارخانه دوچرخه سازی آساک از سال 90 اندک بود تا تعطیل شد و در سال گذشته با پیگیری استانداری،مدیر این کارخانه 7 میلیون وام گرفت،پس از خرید تجهیزات، قطعات خریداری شده را به قوچان نیاورد و در گمرک قطعات خریداری شده را به ارزش 980 میلیون دلار در ونزوئلا سرمایه گذاری کرد و پولها را برد.
احمدی درباره وضعیت کارگران این کارخانه نیز خاطر نشان کرد:به غیر از کارگرانی که بازنشسته شدند،بقیه کارگران این کارخانه تحت پوشش بیمه بیکاری قرارگرفتند.
وی افزود: از اول سال 96 درسامانه ثبت تعاونی های کشوری 123 تعاونی به ثبت رسیده که 20 عنوان تعاونی ثبت شده مربوط به خراسان رضوی است و این نشان می دهد که در یک ماهه اول سال، رتبه اول ثبت تعاونی درسطح کشور، به خراسان رضوی تعلق گرفته است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی درباره کارگران ساختمانی که جویای کار هستند، گفت: در وظایف اداره کار،ساماندهی کارگران ساختمانی نیست،بلکه اداره کار، تامین کننده اشتغال و متولی به کارگیری کارگرانی است که دارای مدرک و مهارت آموزی 
فنی حرفه ای هستند را برعهده دارد.
وی افزود:ساماندهی کارگران ساختمانی به عهده دستگاههایی مانند شهرداری است که پروژه های ساخت وساز و مجوز و پروانه ساختمانها را ابلاغ می کنند.

حاشیه ها:

احمدی دراین نشست رو به خبرنگارشهرآرا از تیترهای خبرنگار این روزنامه انتقاد کرد و گفت: تیتر زدین آبروی ما را بردین! موقع تیتر زدن حداقل از کارشناس بخش صنعت بپرسید.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در بخشی از این نشست وقتی خبرنگار تسنیم گفت که وقتی موضع گیری می کنید درباره مدیران کارخانه ها پای حرف خود بایستید، گفت: تا به حال بابت این شفاف سازی از خبرنگاری شکایت نکردیم.
احمدی در پایان از خبرنگاران بابت ارائه اشتباهاتی که گاهی در بین ارائه آمار در جلسه پیش آمده بود، عذرخواهی کرد.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار