مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی:
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در راستای ترویج هرچه بیشتر و بهتر مصرف شیلات جشنواره شیلات و ارتقاء فرهنگ مصرف آبزیان در محل مجتمع غدیر جهاد کشاورزی مشهد برگزار می‌شود.
کد خبر: ۴۱۴۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۲ 26 April 2017
به گزارش تابناک رضوی ، به نقل از خبرگزاری تسنیم ، محمدرضا مهدی‌زاده در نشستی خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: سرانه مصرف آبزیان در استان ۶ کلیو و ۲۰۰ گرم و در کشور ۱۰ کیلو و ۶۰۰ گرم است و در جهان ۲۰ کیلو و ۲۰۰ گرم است و بالاترین آمار مصرف شیلات در کشور در استان‌های شمالی و جنوبی کشور است.
وی افزود: میزان تولید شیلات خراسان رضوی ۹۳۵۵ تن در سال گذشته و جزو استان‌هایی بودیم که تولید خوب و قابل توجهی داشتیم، همچنین بالاترین آمار مصرف شیلات در جهان در مالدیو با بیش از ۱۶۵ هزار تن است و در کشورمان یک میلیون ۶۶۵ هزار تن ماهی در کشور تولید شد که از این میزان ۷۰ درصد دریایی و ۳۰ درصد پرورشی بوده است.
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اهداف این حوزه، خاطرنشان کرد: می‌خواهیم که ماهی همچون گوشت و مرغ جایگاه مناسبی در سبد غذایی و سفره‌های خانوارهای ایرانی داشته باشد.
مهدی‌زاده تصریح کرد: در راستای ترویج هرچه بیشتر و بهتر مصرف شیلات جشنواره شیلات و ارتقاء فرهنگ مصرف آبزیان با حضور مشاور رئیس جمهور و استاندار خراسان رضوی و بیش از ۲۵۰ سرآشپز شرکت‌کننده در روز جمعه هشتم اردیبهشت ماه و از ساعت ۸ تا ۱۸ در محل مجتمع غدیر جهاد کشاورزی مشهد در امامیه ۷ برگزار می‌شود.
وی تاکید کرد: ارزیابی داوران در ۴ محور طبخ، تزئین، کیفیت و ارزش اقتصادی خواهد بود و هر محور ۲۵ امتیاز و مجموع آن ۱۰۰ امتیاز دارد و در پایان این جشنواره یک روزه ۱۰ برگزیده برتر معرفی  و تقدیر می‌شوند.
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره اینکه ماهی غذای سلامتی است، ادامه داد: بیشترین مصرف شیلات در خراسان رضوی ماهی غزل‌آلا با ۷۴۲۸ تن بوده و پس از آن ماهی‌های شوریده و ماهی کپور با ۱۹۲۷ تن بوده است.
مهدی‌زاده گفت: ترویج مصرف شیلات تضمین کننده سلامت جامعه است و سوق دادن جامعه به مصرف ماهی موجب بروز بیماری‌ها به‌خصوص بیماری‌های قلب و عروق می‌شود.
وی در رابطه با آمار فعالان در حوزه شیلات در خراسان رضوی، تاکید کرد: تعداد ۷۵۰ نفر در حوزه شیلات بخش کشاورزی در خراسان رضوی مشغول به فعالیت هستند و در سطح استان سبزوار با ۳۰۳۳ تن، چناران ۱۱۲۱ تن و کلات با ۶۱۷ تن بیشترین میزان تولید شیلات خراسان رضوی را دارند و مشهد با ۴۹۸ تن در جایگاه پنجم استان است و فعالیت شیلات خراسان رضوی در ۱۸۱۳ مرکز تولید آبزیان صورت می‌پذیرد.
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در رابطه با میزان تولید ماهی‌های زینتی و آکواریومی در استان، بیان کرد: ۵ میلیون ۱۲۶ هزار و ۶۵۰ قطعه ماهی زینتی تولید شده که ۸۰۰ هزار قطعه ماهی قرمز و مابقی ماهی آکواریومی در ۱۲۰ نوع مختلف بوده است.
مهدی‌زاده در رابطه با انواع کنسروهای ماهی، گفت: بیش از ۶۵ نوع کنسرو ماهی در کشور تولید می‌شود که در سلیقه‌ها و ذائقه‌های مختلف است و به‌طور میانگین هر فرد مخاطب مصرف ۵ نوع از این ۶۵ نوع است.
وی افزود: شیلات خراسان رضوی به داخل و خارج از کشور صادر می‌شود و در سال گذشته ۹۵ هزار تن و با اعتبار ۹۰۰ هزار دلار صادرات آبزیان را به کشورهای منطقه و جهان داشتیم.
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در رابطه با برنامه‌های این مجموعه در حوزه شیلات و آبزیان در سال اقتصاد مقاومتی، تولید_اشتغال، گفت: در سال ۹۶ مجموعه‌های تولید کریکوتول، پرورش ریز جلبک، پرورش قورباغه در حوزه‌های صنعتی و درمان بیماری‌ها و تکثیر و پرورش زالو را در خراسان رضوی خواهیم و با این اقدامات بخشی از خواسته‌های مقام معظم رهبری در امر تولید_اشتغال را در حوزه شیلات و آبزیان محقق کنیم و می‌خواهیم در سال ۲۰۱۷ با افزایش صادرات شیلات و آبزیان ترویج مصرف محصول در سطح دنیا و سلامت جوامع جهانی را شاهد باشیم.
مهدی‌زاده در رابطه با آخرین وضعیت پارک و پایانه آبزیان مشهد، تصریح کرد: در سال ۸۲ این طرح بیان شد و حتی زمین آن در مناطق حاشیه شهر خریداری شده است اما تاکنون اقدام مناسبی صورت نپذیرفته است، آن هم در شرایطی که شهرهای تبریز، اصفهان و دیگر شهرها که پس از مشهد اقدام کردند در این زمینه جلوتر هستند؛ حتی در گذشته یک بازار شیلات و آبزیان در مشهد داشتیم که به علت طرح‌های قطارشهری تخریب شد و متاسفانه بازار مستقلی در این حوزه در این شهر نداریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار