مقامات بریتانیایی این هفته وضع قوانین جریمه‌های رانندگی جدید مبتنی بر درآمد متخلفان را اعلام خواهند کرد. این روش مشابه مدلی است که قبلاً در فنلاند و دیگر کشورهای حوزه‌ی اسکاندیناوی بکار گرفته شده است.
کد خبر: ۴۱۴۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸ 27 April 2017

به گزارش تابناک : در خبر جدیدی که توسط اتوکار منتشر شده، رانندگانی که بیش از 50 کیلومتر در ساعت از سرعت مجاز تخطی کنند بین 125 تا 175 درصد درآمد هفتگی خود جریمه خواهند شد. افرادی هم که در مناطقی با محدودیت سرعت 48 کیلومتر در ساعت از سرعت مجاز تجاوز کنند با سه امتیاز منفی و جریمه‌ی 25 تا 75 درصدی درآمد هفتگی خود مواجه خواهند شد.


جریمه‌های رانندگی به سه بخش A، B و C تقسیم شده‌اند. جرائم دسته‌ی C شامل تجاوز 50 کیلومتر در ساعتی و بالاتر از سرعت مجاز بوده درحالی‌که جرائم دسته‌ی B شامل تخطی سرعت 18 تا 32 کیلومتر در ساعتی از سرعت مجاز بوده و در نهایت جرائم دسته‌ی A را داریم که در آن سرعت راننده‌ی خاطی 1.6 تا 16 کیلومتر در ساعت بیشتر از سرعت مجاز می‌باشد.

جرائم شدیدتر زمانی اعمال می‌شوند که با امتیازهای منفی دیگر یا موارد عدم صلاحیت راننده در ارتباط باشند. در این رابطه شاهد جریمه‌های 2500 پوندی برای متخلفان در بزرگراه‌ها بوده و جریمه‌های 1000 پوندی نیز برای مناطق دیگر وجود دارند.


اما در استرالیا نیز موسسه‌ی TAI خواهان استفاده از همین روش جریمه‌ی مبتنی بر درآمد است.

در خبری که اوایل سال جاری منتشر شد، TAI گفته که جریمه‌های رانندگی اغلب باعث فشار روی قشر کم‌درآمد می‌شود. حتی در یک مورد خانمی 22 ساله به خاطر عدم توانایی در پرداخت جریمه‌ی 1000 دلاری در زندان جان باخت.

این موسسه می‌گوید:

تأثیر جریمه روی قشر کم‌درآمد می‌تواند بسیار بد باشد و منجر به فشارهای اقتصادی و حتی زندانی شدن شود.

در مدل نهایی پیشنهاد شده افراد کم درآمدی که سرعت آن‌ها کمتر از 10 کیلومتر در ساعت بالاتر از حد مجاز باشد حدود 33 دلار جریمه شوند و این عدد برای افراد پردرآمد تا نزدیک 295 دلار برسد.

در نهایت این موسسه این‌گونه نتیجه‌گیری می‌کند:

ماهیت کاهنده‌ی ساختار جریمه‌ها باعث می‌شود راننده‌های کم‌درآمد نسبت به افراد پردرآمد فشارهای اقتصادی زیادی را متحمل شوند حتی اگر هر دو راننده تخلفی مشابه را انجام دهند.
این موضوع نقض عدالت است. در این مورد ما نیازمند تنبیهی متناسب با درجه‌ی تخلف هستیم زیرا یک میلیونر به‌آسانی می‌تواند جریمه‌ای 200 دلاری را بپردازد.
استفاده از مدل جریمه‌های ترافیکی فنلاند با تأثیر مثبت و منصفانه‌ی خود می‌تواند سیستم کنونی را بهبود بخشد. ساختار یاد شده به دلیل واقعیتی که مردم درآمدهای متفاوتی دارند بهبود خواهد یافت. این یک واقعیت است که سیستم کنونی آن را نشان نمی‌دهد.

آیا شما با چنین شیوه‌ای در تعیین جرائم رانندگی در ایران خودمان موافقید؟


منبع : پدال

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار