رشد شتابان شهر و شهرنشینی و گسترش مسائل و مشکلات زندگی شهری باعث شده تا نیاز به حضور فعالانه و تأثیرگذار زنان در عرصه‌های مدیریت شهری بیش از پیش احساس شود. این در حالی است که نقش زنان در مدیریت امور شهری بسیار ناچیز است.
کد خبر: ۴۱۴۷۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۷ 27 April 2017
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
به گزارش تابناک رضوی؛ رشد شتابان شهر و شهرنشینی و گسترش مسائل و مشکلات زندگی شهری باعث شده تا نیاز به حضور فعالانه و تأثیرگذار زنان در عرصه‌های مدیریت شهری بیش از پیش احساس شود. زنان همانطور که امور خانه را که مصداق کوچکی از امور شهری است، به راحتی مدیریت می‌کنند، می‌توانند در سطوح مختلف مدیریت شهری نقش و تأثیر چشمگیری داشته باشند. در ایران زنان در سازمان‌های اداری مرتبط با مدیریت شهری نقش بسیار ناچیزی دارند. یکی از مسائل مهم در برنامه ریزی شهری در کشورهای پیشرفته، مشارکت پایدار مردان و زنان در همه بخش‌های مختلف برنامه ریزی شهری بوده است.

مشارکت زنان پیش زمینه شهری پویا

امروزه زنان بیشترین نقش را به‌عنوان رهبران یا مشارکت‌کنندگان فعال در جوامع کوچک‌تر مانند محلات شهری ایفا می‌کنند. به عبارت دیگر می‌توان گفت زنان نقش اساسی در پیوستگی اجتماعی محلی را دارند. این نوع پیوستگی به‌ویژه برای دستیابی به طرح اجتماعی و مدیریت موفق در جوامع چندفرهنگی ضروری است. زنان به‌عنوان مدیران خانه در جوامع کوچک نقش اساسی در همبستگی اجتماعی خانواده و محله دارند و زمان بیشتری را نسبت به مردان به کار در داخل و اطراف منزل اختصاص می‌دهند. بنابراین به‌دلیل تجارب روزانه‌شان چنانچه در امور شهری مشارکت بالاتری داشته باشند می توان زمینه شهری پویا را ایجاد کنیم. چنانچه زنان نه‌تنها با مشارکت فعالانه بلکه با ایفای نقش محوری خود در این عرصه حضور یابند توسعه شهری طولانی مدت، جامع‌تر و پایدارتر خواهد بود.

زنان باید دوشادوش مردان باشند
در این خصوص متولیان امر در استان خراسان به این نکته نیز واقفند. بر این اساس استاندار خراسان رضوی در همایشی گفت که زنان باید دوشادوش مردان به شکل گیری تمدن نوین اسلامی کمک کنند و زمینه سازی مناسب در توسعه نگاه وحدت شکل گیرد.  اسلام دینی است که مرد و زن دارای ارزش ها و حقوق مساوی در کنار هم قرار می دهد، خدیجه کبری(س)، فاطمه اطهر(س)، زینب کبری(س) و حضرت مریم(س) همه زنانی پرافتخار در طول تاریخ بودند که درخشیدند و بار بزرگ مسئولیت را بر دوش گرفتند و امروز نیز رسالت زنان فرهیخته جهان اسلام بسیار سنگین است.
رشیدیان اذعان کرد که خداوند در قرآن کریم همواره بر رعایت حقوق و رسالت انسانی زن و مرد تاکید کرده و دین اسلام و علمای بزرگ در احکام فقهی همواره بر این نکته تاکید دارد که زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه باید نقش فعالی در توسعه و تعالی جامعه داشته باشد و شأن آنان باید حفظ شود و امروز نیز جهان اسلام از سوی دو جبهه در تنگنا قرار گرفته و برای برون رفت از این وضعیت علاوه بر همگرایی، نیازمند ایفای نقش پیشروی زنان در وحدت آفرینی است.  زنان نیز باید دوشادوش مردان به شکل گیری تمدن نوین اسلامی کمک کنند، باید زمینه سازی مناسب در توسعه نگاه وحدت شکل بگیرد و زنان فرهیخته و آگاه مسلمان باید با حضور فعال و همپای مردان در گستره جهان اسلام در عمل و گفتار الگو و سرمشق دیگران برای تحکیم وحدت بین مسلمانان باشند و نقشه شوم دشمنان مبنی بر تفرقه افکنی علیه مسلمانان را خنثی کنند.

زنان در دنیای امروز
این در حالی است که دکتر امین قانعی راد، رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران در مصاحبه ای عنوان کرده که در حال حاضر زنان در ادارات دانشگاهها و تمامی نهادهای شهری حضور دارند که باید این حضور را به رسمیت شناخت و آن را تسریع کرد. بحث امنیت در برخی ساعت ها و مکان های فضای شهری کمتر شده که مسلما این امر بر حضور تمامی شهروندان در شهر به ویژه زنان تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین افزایش امنیت فضاهای شهری و جرم زدایی از آن باعث می شود تا زنان حضور پررنگ تری در جامعه داشته باشند.
قانعی راد با تاکید بر اینکه هرچه آسیب های اجتماعی کمتر شود ضریب امنیت در فضاهای شهری بالاتر خواهد رفت، گفت: با کاهش جرایم شهری مثل خشونت، سرقت و تعرض مالی و جانی، امنیت در جامعه بیشتر خواهد شد. این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه موانع حضور زنان در جامعه تنها به معضل فرهنگی محدود نمی شود، افزود: هرچه خشونت زدایی از شهر بیشتر شود، بستر بهتری برای حضور زنان در فضاهای شهری فراهم می شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار