معاون امورعمرانی استانداری خراسان رضوی از تخصیص 6 هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار دولتی به شهرداری های خراسان رضوی خبرداد.
کد خبر: ۴۱۴۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴ 28 April 2017
به گزارش تابناک رضوی ، محمد مقدوری ،معاونت امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در همایش روز ملی شوراها که در تالار شهر با حضور اعضای شورای اسلامی استان خراسان رضوی،روسای شورای شهرها و شهرستانهای استان خراسان رضوی برگزار شد،گفت: اعتبار دولتی مصوب برای توزیع در شهرداری های استان در سال گذشته شش هزار و 700میلیارد ریال بودکه پنج هزار و 950 میلیارد ریال از این مبلغ در بخش هزینه ای و مابقی نیز برای تملک بین شهرداریهای استان توزیع شد.
وی با بیان اینکه نباید اجازه داد شوراها بسترفعالیت گروههای سیاسی شوند،افزود: استفاده از ظرفیتهای دانشگاهی و تخصصی و داشتن نگاه جامع به مباحث مدیریت شهری نیز در نظام شورایی ضروری است .
وی با تاکیید بر اینکه شوراهای اسلامی شهر باید بدانند که شورای شهر هستند نه شورای شهرداری،خاطرنشان کرد: بستر سازی مضاعف برای استفاده از همه ظرفیتهای جامعه به خصوص بخش خصوصی ، تعریف منابع درآمد جدید و منابع درآمد پایدار و بسترسازی برای هزینه ضابطه مند از دیگر مواردی است که توجه به آنها در شوراهای شهر و روستا ضروری است. 
مقدوری به تهیه و تصویب برنامه های میان مدت و درازمدت برای شهرداری ها،اشاره کرد واز روسای شهرستانها خواست به نوسازی بافتهای فرسوده اهمیت داده و در اولویت کارهای شهرستانها قراردهند.
وی گفت: کمکهای دولت به دهیاری های استان نیز در سال گذشته یکهزار و 668 میلیارد ریال بود  و طبق مصوبات قانونی تعداد اعضای پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر کاهش 
می یابد.
مقدوری با بیان اینکه تعداد اعضای شوراهای شهر در 73 شهر طی دوره چهارم 439 نفر بود، افزود : این تعداد در دوره جدید به 395 نفر کاهش می یابد.
وی خاطرنشان کرد : در بخش شوراهای روستایی از نظر تعداد اعضا تغییری وجود ندارد ولی تعداد روستاهایی که شرایط جمعیتی برای داشتن شورای روستا را دارند از 2 هزار و 524 روستا به 2 هزار و 575 روستا افزایش یافته است.
در ادامع جلسه ،دکتر غلامرضا بصیری پور، رییس شورای اسلامی استان خراسان رضوی
 گفت : متاسفانه تاکنون شوراها بخصوص شورای عالی استانها به جایگاه خود نرسیده است و ضعف های بسیاری دراین زمینه وجود دارد.
وی  افزود :در کشور،درکل نظام شورای من به خود نمره بالایی نمیدهم و همیشه گفته ام، فاصله ای بین عملکرد شوراها، قانون اساسی و خواسته های مردم وجود دارد.
وی ادامه داد:در قانون آمده است که بودجه کشور اول باید به نظر شورای عالی برسد ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.
بصیری پور خاطر نشان کرد: نگاه شورای نگهبان،مجلس،دولت در بحث شوراها و خدمات شورایی و شرح وظایف آنان بسیار مهم است و اگر با همین نگاه پیش برویم متاسفانه شوراییان نمی توانند به صورت کامل خواسته های مردم را محقق کنند.
وی با بیان اینکه نگاه مردم به شوراها نگاه شورای شهرداریست یاد آورشد: براساس اصول هفتم ویکصدم تا یکصد وچهارم قانون اساسی ودیگر قوانین جاری کشور شورای شهر، شورای شهرداری نیست، بلکه شورای اسلامی شهر است 
بصیری پور گفت : به اعتقاد بنده در برابر همه امور مردم شهر ما مسئول هستیم، من شورای شهر را پاسخگوی همه مشکلات شهروندان می دانم نه صرفا اینکه  امور شهرداری ها را پاسخگو باشند.

حاشیه جلسه:
در ادامه جلسه نماینده شورای شهرستان رشتخوار افزود:این شهرستان با سابقه ای از سال 1317 قدمت تاریخی دارد،اما به دلایل مختلف به آن جفا شده است،جاده تربت حیدریه به خواف به جاده مرگ معروفست و سال 95 تعدادی از همکاران فرهنگی  این شهرستان درجاده کشته شده اند، فاز 2 شهرک صنعتی فرهنگیان در 13 هکتار می باشد که 7 هکتارآن خدماتی ومتعلق به 400 فرهنگی است، نیازمند توجه است.400 حلقه چاه عمیق دراین شهرستان قراردارد که چون این شهرستان فاقد اداره کل منابع طبیعی است ، کشاورزان شهرستان برای دریافت مجوز باید به شهرستان تربت حیدریه بروند.شرکت فولاد شکفته با 
21 میلیارد هزینه در حال رکود می باشد و شرکت سپاهان فولاد این شهر نیز نیازمند توجه است تا بیکاری جوانان این شهرستان برطرف شود.بانکداران در موضوع پرداخت سرمازدگی زعفران به کشاورزان کوتاهی می کنند.
نماینده شورای شهرستان بجستان گفت: محصولات پسته شهرستانهای بجستان،خلیل آباد،محولات و تربت حیدریه دچار آفت شده است، سال گذشته گروه تحقیقاتی برای رفع این معضل به شهرستان آمدند، اما هنوز این مشکل کشاورزان شهرستان برطرف نشده است.اگراین آفت زدگی امسال هم ادامه داشته باشد، برداشت پسته در این شهرستانها به صفر می رسد و کشاورزان و مردم این شهرستانها به حاشیه شهر مشهد؛روی می آوردند. درسال 84 بجستان به شهرستان تبدیل شد و به دو بخش برخوردار و غیربرخوردار تبدیل کردند که به کشاورزان بسیارضربه خورد، خواهشمندیم وضعیت شهرستان بجستان را به وضعیت قبل برگردانید.
نماینده شورای شهرستان سرخس افزود: عضو شوای شهرستان در شورای تامین وجود  ندارد و لازمست تا ترتیبی اتخاذ بشود که رییس شورای شهرستان، عضو شورای تامین هم باشد و وظایف و انتظارات متقابل از شوراها برای مردم مشخص باشد.
هزارهکتارزمین در سرخس متعلق به آستان قدس رضوی است که لازمست در این زمینه اقداماتی جهت تغییر کاربری داشته باشد تا برای شهرداری هم درآمدزایی داشته باشد. سرخس به عنوان ورودی آسیانه میانه به ایران،از لحاظ ترابری و جاده درشان زائران امام رضا(ع) نیست و لازمست تا با صرف هزینه بهسازی بافت های فرسوده انجام شود و نیازست به طرح تفصیلی این شهرستان در واگذاری زمین های اتوبوسی نگاه دوباره ای بشود.
درپایان جلسه بصیری پور با بیان اینکه پاسخ دادن به این سوالات دراین زمان، ممکنست
 شبهه ای ایجاد کند، پاسخ برخی از سوالهای مطرح شده توسط روسای شهرستانها رابه  پس از برگزاری انتخابات موکول کرد.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار