گام بلندي ديگر در توسعه ديپلماسي زيارت؛
توليت هاي اعتاب مقدسه جهان اسلام به اتفاق آراء كليات و رئوس منشور حقوق زائر را تصويب كردند.
کد خبر: ۴۱۵۱۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵ 29 April 2017
به گزارش تابناک رضوی،دبير اجلاسيه اعتاب مقدسه جهان اسلام با اعلام اين خبر گفت: اجلاسیه دوم با حضور تولیت‌های آستان های مقدس جهان اسلام به کار خود پایان داد و تدوین منشور حقوق زائر در اعتاب مقدسه با نظر مثبت كليه اعضا به تصويب رسيد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد جلال حسيني اظهار داشت: در این نشست سه روزه که با حضور تولیت‌های اعتاب مقدسه و معاونان آن‌ها برگزار شد، حقوق زائران به عنوان شعار اجلاسیه دوم طی سه نشست کارشناسی مورد بحث و تبیین قرار گرفت و در پایان منشور حقوق زائران در اعتاب مقدسه، به اتفاق آرا به تصویب رسید.
 منشور حقوق زائر در 18 بند
دبیر اجلاسیه اعتاب مقدسه جهان اسلام گفت: در اجلاس دوم رئوس و جهت گیری‌های کلی منشور حقوق زائر در 18 بند به تصویب تولیت‌های آستان‌هاي مطهر اهل بيت(ع) رسید.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی رشد و تعالی معنوی زائران، آگاهی از معارف ناب اسلامی و مکتب اهل بیت (علیهم‌السلام)، برخورداری از خدمات باکیفیت و تسهیل در امر زیارت را از مهمترین بندهای منشور حقوق زائر برشمرد و افزود: دسترسی آسان به خدمات بهداشتی و درمانی، فراهم آوردن زمینه رشد و تعالی معنوی و حل مشکلات روادید زائران، فراهم کردن زمینه‌های تامین امنیت جانی زائر و پوسش بیمه خدمات درمانی از دیگر رئوس و كليات حقوق زائر است که به تصویب تولیت‌هاي اعتاب مقدسه رسید.
وی با بیان این‌که در اين دوره نسبت به اجلاسيه اول پیشرفت خوبی صورت گرفت، تصریح کرد: ریل گذاری این اجلاسیه با تدوین آیین‌نامه‌های داخلی و کمیته‌های فنی تخصصی فرعی برای تحقق همکاری‌های جامع میان اعتاب به انجام رسیده است.
حسینی گفت: با تأکید تولیت‌های محترم بر توسعه و تعمیق همکاری‌ها، امیدواریم در سال آینده اقدامات عملیاتی مشترک بین اعتاب انجام پذیرد. این اجلاسیه به دنبال توسعه دیپلماسی زیارت در جهان اسلام است و ما امروز شاهد همگرایی بیشتر بین اعتاب مقدس هستیم.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی با تأکید بر ضرورت هم افقی اعتاب مقدسه، افزود: پرهیز از تفرقه و اختلاف بین مسلمانان و یکپارچگی در برابر جبهه استکبار و اهتمام به جایگاه مرجعیت و زعامت دینی از مهمترین دستاوردهای اجلاسیه اعتاب مقدس است.
حسینی خاطرنشان کرد: با طراحی چهارچوب‌های قانونی در آینده شاهد حضور اعضای دیگری از سایر کشور های اسلامی در جمع خود خواهیم بود.
وی همچنین گفت: اجلاس سوم با اجماع اعضا در دهم رجب سال آینده در شهر کاظمین به میزبانی عتبه مقدسه کاظمیه برگزار می‌شود و برابر با آیین‌نامه اجلاس، ریاست اجلاس که تا این دوره بر عهده تولیت آستان قدس رضوي بود به میزبان اجلاس دوم آقای سید جعفر الموسوی تولیت آستان مقدس حسینی انتقال یافت.
کاری بزرگ در جهان اسلام
آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه در گفت‌وگو با آستان نیوز، اظهار داشت: اصل برگزاری این اجلاسیه کاری بسیار بزرگ و ارزشمند است که پیش از این در جهان اسلام سابقه نداشته است. این اجلاس دارای دو بعد است. بعد اول برگزاری آن است که به خوبی انجام شد و بعد دوم التزام اعتاب و متولیان به اجرای مصوبات این اجلاسیه به خصوص منشور حقوق زائران خواهد بود.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به ناخرسندی دشمنان از برگزاری چنین نشستهایی گفت: دشمن تلاش می‌کند به هر طریق ممکن در جهان اسلام تفرقه ایجاد کند اما این اجلاس زمینه هماهنگی و همکاری بین اعتاب مقدسه و وحدت بین امت اسلامی را فراهم می‌کند که تجلی بارز آن را در راهپیمایی بزرگ و بین‌المللی اربعین می‌بینیم.
اجلاس اعتاب و وحدت کلمه
همچنین شیخ نبیل حلباوی تولیت حرم مقدس حضرت رقیه (س) در گفت‌وگو با آستان نیوز، با اشاره به این‌که در دین مبین اسلام کلمه توحید و توحید کلمه جایگاه اساسی دارد، گفت: کلمه توحید یعنی این که انسان بداند و درک کند که اراده‌ای واحد بر این عالم حاکم است و آن اراده خداوند تعالی است و توحید کلمه نیز به این معناست که مردم باید در همه جای جهان به سمت و سوی تشکیل امت واحده حرکت کنند بدون این که به نژاد و رنگ پوست یکدیگر توجه کنند. این یک هدف بزرگ است که در مکتب اهل بیت عصمت (علیهم السلام) قابل دستیابی است؛ در کلام آنان که نور است و فعل آنان که خیر است.
دکتر حلباوی با تقدیر از حرکتی که عتبه مقدسه رضویه برای هماهنگ سازی اعتاب مقدسه بنیان نهاده است اظهار امیدواری کرد که این اجلاسیه در دوره دوم خود در کربلای معلی به نتایج مطلوب برسد و با پشتوانه مرجعیت و ظرفیتهای پایان ناپذیر فرهنگ حسینی که بزرگترین انقلاب تاریخ را رقم زده است، گام بزرگی در جهت وحدت امت اسلامی باشد زیرا تنها محوری که می‌تواند وحدت را در امت اسلامی به ارمغان آورد قرآن و عترت است که اعتاب مقدسه پرچمدار آن هستند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار