عراق در 24 ساعت گذشته و پس از فروکش کردن تنش ها با ترکیه نیز شاهد تحولاتی بوده که مهم ترین آن را باید در عملیات آزادسازی موصل مشاهده کرد؛ عملیاتی که همچنان ادامه دارد و به مراحل پایانی خود نزدیک می شود. به غیر از عملیات آزادسازی موصل، خبری نیز مبنی بر محل اختفای سرکرده داعش مخابره شده است.
کد خبر: ۴۱۵۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۳ 30 April 2017
عراق در 24 ساعت گذشته و پس از فروکش کردن تنش ها با ترکیه نیز شاهد تحولاتی بوده که مهم ترین آن را باید در عملیات آزادسازی موصل مشاهده کرد؛ عملیاتی که همچنان ادامه دارد و به مراحل پایانی خود نزدیک می شود. به غیر از عملیات آزادسازی موصل، خبری نیز مبنی بر محل اختفای سرکرده داعش مخابره شده است.

به گزارش «تابناک یزد»، در همین زمینه، رئیس ستاد مشترک ارتش عراق روز جمعه با اعلام اینکه طی سه هفته آینده، بخش غربی موصل را از اشغال تروریست ها آزاد می کنیم، گفت: بر اساس اطلاعات به دست آمده، ابوبکر البغدادی سرکرده داعش در منطقه مرزی عراق و سوریه پنهان شده است.

عثمان الغانمی در گفت و گو با شبکه خبری روسیا الیوم در بغداد افزود: نیروهای عراقی در عملیات آزادسازی بخش غربی موصل سه بار هدف حمله شیمیایی داعش قرار گرفتند و این در حالی است که ائتلاف بین المللی از این مسأله آگاه بود.
 
وی با بیان اینکه تاکنون 40 درصد از بخش قدیمی شهر موصل آزاد شد، گفت: تنها 3.8 درصد عراق هم اکنون در اشغال داعش قرار دارد.
 
الغانمی با رد حضور نیروهای زمینی آمریکا در عملیات موصل اضافه کرد: نیروهای عراقی تنها می جنگند.
 
رئیس ستاد ارتش عراق در خصوص مرکز هماهنگی مشترک چهار جانبه، عراق، ایران، روسیه و سوریه گفت: این مرکز اطلاعات واقعا خوبی برای مشخص کردن مواضع تروریست ها و حمله به این مواضع ارائه کرده است.
 
عثمان الغانمی در خصوص حمله نیروهای ترکیه به سنجار عراق گفت: تجاوز ترکیه در دست بررسی است و کانال‌های دیپلماتیک، گفت و گوها با ترکیه برقرار شده است.
 
عملیات آزادسازی بخش غربی موصل توسط نیروهای عراقی در اول اسفندماه سال گذشته (19 فوریه 2017) آغاز شد.
 
شهر موصل دومین شهر بزرگ عراق از سال 2014 در اشغال گروه تروریستی داعش قرار دارد.
بخش شرقی آن در عملیاتی که به فرمان حیدر العبادی نخست وزیر و فرمانده کل قوای عراق از 26 مهرماه سال جاری آغاز شد، از وجود داعش پاکسازی شد.
 
پاکسازی کامل منطقه «مطیبیجه» در عراق
 
وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، منطقه «مطبیجیه» با هماهنگی میان فرماندهی عملیات دجله و نیروهای استان صلاح‌الدین و دیالی و و ارتش از تروریست‌های داعش و مین‌های کار گذاشته شده پاکسازی شد.

به نوشته پایگاه خبری المعلومه، نیروی پیاده با پشتیبانی هواپیماهای ارتش توانستند بیش از ۵۰ تروریست را از پا درآورده و سی خودروی نظامی را منهدم کنند. همچنین توانستند مسیر رفت و آمد خودروهای انتحاری و بمب‌گذاری شده از مطبیجیه به دیالی را پاکسازی کنند.
 
نیروهای ارتش و الحشد الشعبی عراق از صبح روز ششم اردیبهشت، عملیات پاکسازی مناطق میان استان صلاح‌الدین و دیالی را از تروریست‌های داعش آغاز کردند و عملیات در چهار محور دجله، صلاح‌الدین، سامرا و شرق دجله صورت گرفت.

منطقه «المطبیجه» از مناطقی است که مبدأ حملات تروریستی داعش به استان دیالی و منطقه «العظیم» به شمار می رود.
 
 تداوم عملیات نیروهای عراقی در «دیاله و موصل»
 
«حبیب الشمری» از افسران ارتش عراق اعلام کرد، نیروهای مشترک ارتش و پلیس این کشور عملیات نظامی را به سوی منطقه «حاوی العظیم» در شمال دیاله انجام دادند.

به گفته الشمری، در جریان درگیری نیروهای عراقی با عناصر داعش که در مرز استان صلاح الدین انجام شد 12 داعشی کشته شدند.

روزنامه «القدس العربی» گزارش داد، عملیات نظامی در حاوی العظیم، در ادامه عملیات نظامی است که روز گذشته با هدف آزادسازی مناطق مرزی صلاح الدین و دیاله آغاز شد.

نیروهای عراقی همچنین روز گذشته در جریان عملیات آزادسازی مناطق صلاح الدین موفق شدند، 40 عنصر داعش را از پای درآورده و 20 خودروی بمب گذاری شده این گروه را نیز منهدم کنند.

داعش مناطق مهمی را که استان های دیاله، صلاح الدین و کرکوک را به هم وصل می کند، اشغال کرده و تهدید امنیتی برای مناطق آزاد شده به شمار می رود. در واقع مناطق تحت اشغال داعش در این منطقه بیشتر زراعی و کوهستانی هستند.

در راستای عملیات میدانی شهر موصل یکی از نیروهای واکنش سریع عراق اعلام کرد که نیروهای پلیس در منطقه «قضیب البان» واقع در غرب موصل به شدت با داعش درگیر هستند.
 
 
 
این منبع اعلام کرد، نیروهای عراقی موفق شدند، 23 داعشی را در این منطقه از پای درآورده و 8 موتور سیکلت بمب گذاری شده را نیز منهدم کنند.

به گفته وی، نیروهای عراقی به 250 متری مسجد جامع «النوری» رسیدند؛ مسجدی که «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش در سال 2014 شکل گیری این گروه تروریستی را اعلام کرد.
 
 
تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار