مدیرعامل آب منطقه‌ای قم مطرح کرد
مدیرعامل آب منطقه‌ای قم با تاکید بر لزوم بررسی وضعیت حریم دریاچه نمک برای جلوگیری از معضلات زیست‌محیطی گفت: برداشت از آب‌های زیرزمینی باید در این منطقه مدیریت و اصلاح شود چرا که وضعیت کنونی به شدت بر روند خشکسالی تاثیرگذار است.
کد خبر: ۴۱۵۶۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۳ 30 April 2017
به گزارش تابناک قم، احمد حاج حسینی‌ مسگر با اشاره به چاه‌های آب کشاورزی در حوزه دریاچه نمک اظهار داشت: در سال‌های گذشته برداشت از چاه‌ها تا 7500 ساعت بود که این میزان با همکاری بخش کشاورزی کاهش پیدا کرده است ولی به 3000 ساعت نرسیده که امیدواریم به حد متعادل در آینده نزدیک برسد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای قم با بیان اینکه به هر میزان سطح آب‌های زیرزمینی پایین‌تر برود شاهد نشست زمین خواهیم بود تصریح کرد: سالیانه شاهد افت قابل توجه میزان آب‌های زیرمینی هستیم که این امر باید مورد توجه جدی قرار گرفته تا از تبعات آن جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه شکل طبیعی رودخانه‌ها در طول چند سال اخیر تغییر کرده است افزود: یکی از مهم‌ترین معضلاتی که به آن توجهی نمی‌شود از میان رفتن شکل طبیعی رودخانه‌ها به دلیل دخالت‌های انسانی از جمله برداشت شن و ماسه که متاسفانه در این وضعیت حتی جریان‌های کم آب نیز نمی‌توانند وارد بستر رودخانه‌ها بشوند.

حاج حسینی ادامه داد: با تغذیه درست دشت‌ها و جلوگیری از خشکسالی، می‌توانیم وضعیت گرد و غبار در حریم رودخانه‌ها را کنترل کنیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای قم کاهش میزان بازندگی، قطع حق‌آبه‌های زیست محیطی، شرایط اقلیمی و دخالت‌های انسانی با حفر چاه‌های غیر مجاز و یا برداشت‌های اضافه از منابع آبی را از جمله دلایل توسعه بیابان‌ها و ریزگردها در استان قم دانست.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار