مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل گفت: متاسفانه غیرمتخصص‌ها برای منافع اقتصادی به صنعت ساختمان ورود کرده‌اند و سازه های اردبیل پاسخگوی شرایط بحرانی نیست.
کد خبر: ۴۱۶۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷ 30 April 2017

به گزارش تابناک اردبیل به نقل از پایگاه خبری تحلیلی سبلان‌ما، مسعود امامی یگانه که از یک سال پیش مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل شده است، این هفته میهمان سبلانه بود و به سوالات مردمی و خبرنگاران پاسخ داد؛ متن این مصاحبه تفصیلی در ادامه می‌آید.

*مدیریت بحران را به زبان ساده برای مخاطبان معرفی کنید و ماموریتهای آن را تشریح کنید؟

 امامی یگانه: شورای هماهنگی مدیریت بحران در استان اردبیل به ریاست استاندار و با عضویت 40 دستگاه اجرایی فعالیت می‌کند که دبیر این شورا، مدیر کل مدیریت بحران استان اردبیل است.

اینطور نیست که ما مثل آتش نشانی منتظر وقوع حادثه باشیم و وارد عمل شویم؛ در مدیریت بحران شاخص‌های قبل از وقوع بحران، حین بحران و بعد از وقوع بحران مدنظر است که هر کدام اقدامات خاص خود را دارد.

در مرحله قبل از وقوع بحران، پیش بینی و پیشگیری مهم است که در این راستا 14 کارگروه تخصصی تشکیل شده است؛ برای پیشگیری اصلاح پروژه‌هایی که احتمال دارد با یک حادثه طبیعی( سیل، زلزله و...) از بین برود، ضروری است؛ ارائه تسهیلات برای نوسازی و مقاوم سازی اماکن و بافت‌های فرسوده روستایی و شهری در راستای پیشگیری بود، که120هزار واحد مسکونی شناسایی شده بود که می بایست تا سال 1405 مقاوم سازی می شد که 36 هزار واحد از این بافت های فرسوده هنوز مقاوم سازی نشده است که با مقاوم سازی 36 هزار واحد اماکن روستایی طی 9 سال آینده تمام اماکن روستایی مقاوم سازی خواهد شد؛ قطعا با این اقدامات اگر الان زلزله ای به شدت زلزله سال 75 اردبیل رخ دهد، تلفات و خسارت خیلی کمتر از آن زمان خواهد بود.

در این راستا در سفر استانی رئیس جمهور به اردبیل در سال 1393، برای پیش بینی و پیشگیری بحران، 70 میلیارد تومان اعتبار(عملیاتی، عمرانی) تخصیص یافت که در اختیار شهرداری اردبیل قرار داده شده است.

از زمان قبول این مسئولیت (یک سال گذشته) تمام نقاط پرخطر شهرستانهای استان اردبیل را احصا کردیم و سال گذشته 13 میلیارد تومان اعتبار مدیریت بحران اردبیل با نظر فرمانداران برای پروژه های حساس توزیع، و تاکید کردیم که تمامی اعتبارات مدیریت بحران تنها در این حوزه به کارگرفته شود نه در جاهای دیگر؛ چرا که هر چقدر استحکام و مقاومت بالا باشد زمان حادثه، مقابله با بحران و مشکل راحت تر خواهد بود.

در بحث آمادگی نیز سال گذشته کارگروه‌ها، حدود 80 مورد مانورهای میدانی و عملیاتی برگزار کردند امسال هم از کارگروهها برنامه عملیاتی می خواهیم؛ کارگروه‌ها باید نسبت به مخاطرات برنامه عملیاتی داشته باشند چرا که بدون برنامه عملیاتی نمی توان کار را هماهنگ پیش برد؛ تا زمان حادثه دستگاهها باید با هم هماهنگ باشند.

به طور مثال در سیل اخیر شهرستان مشکین شهر، که آب مشکین شهر از خیاوچای تامین می‌شد قطعی آب این شهرستان یک بحران بود ( آب مشکین شهر منهای خیوچای)؛ چون دستگاه مربوطه قبلا هماهنگ بود و برای این بحران برنامه داشت با 24 تانکر آب مورد نیاز مردم تامین شد.

مسئولیت شرایط بحرانی سخت تر از شرایط عادی است مشکلات و انتظارات بیشتر می شود؛ سال گذشته برای شناسایی اسکان اضطراری به تمام شهرستان‎ها رفتیم؛ برای این منظور یک و نیم میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است؛ تا سال گذشته ستاد بحران شهرداری در هفت شهر استان اردبیل تشکیل شده بود که ما در همه شهرستان ها این ستاد را تشکیل دادیم.

یکی از وظایف ستاد بحران شهرداری‌ها شناسایی و رفع نقاط پر حادثه است باید اعتبار  و امکانات لازم برای این امر را داشته باشند اگر در شهر سرعین استان اردبیل آپارتمان 10 طبقه می زنید باید به فکر ایمنی آن در زمان آتش سوزی هم باشید و برای مهار آن نردبان فراهم کنید؛ توسعه شهر و ارائه مجوز ساخت و ساز بدون داشتن تجهیزات ایمنی درست نیست. در این راستا تذکرات لازم به شهرداری ها داده شده است تا در زمان بحران نگویند امکانات و تجهیزات نداریم.

آموزش عمومی خیلی اهمیت دارد اگر اماکن صنعتی و مسکونی بیمه داشته باشند در زمان بحران راحت تر می توان با مشکلات مقابله کرد؛ لذا در بحث آموزش و بیمه اماکن مسکونی و صنعتی، آموزش و پرورش، صدا و سیما و رسانه ها نقش بسزایی دارند و باید دست به دست هم دهند تا فرهنگ بیمه نهادینه شود.

سال گذشته برای آموزش اعتبار نداشتیم اما برای 30 هزار نفر آموزش داده شد (دوره آموزشی هلال احمر، مانورهای مدارس، طرح دادرس هلال احمر)؛ موضوع  آموزش جدی است، پارسال تا حدودی انجام شده ولی جا دارد بیشتر به این امر توجه شود.

هر چند در زمینه آموزش فاصله بیشتری با نقطه ایده آل داریم اما باید آموزش‎های لازم به خانواده ها داده شود؛ با عمل به شعار"هر خانواده یک امدادگر"  امسال بحث آموزش را جدی دنبال خواهیم کرد.

رسانه ها شرایط بحرانی را به مردم گوشزد کنند متاسفانه مردم خیلی زود شرایط بحرانی را فراموش می کنند؛ حادثه پلاسکو بعد از یک ماه همفکری و ... فراموش شد.

در اردبیل هزینه سالانه بیمه یک ساختمان 50 تومان بیشتر نیست، در حالی که در صورت وقوع حادثه میتوان 150 میلیون تومان از بیمه پول گرفت؛ لذا باید جامعه نسبت به امر بیمه کردن ساختمان ها حساس کرد و رسانه ها برای توسعه فرهنگ بیمه تلاش کنند.

موضوع بعد از وقوع بحران، مقابله است؛ اندوخته های قبل از واقعه در زمان بحران خود را نشان خواهد داد آیا خانه هایمان را ایمن ساخته ایم؟ سال گذشته کمیته ایمنی ساختمان را با عضویت نظام مهندسی، اداره استاندارد، صنعت و معدن، راه و راهداری، تشکیل دادیم؛ واقعیت این است که تعدادی از سازه‌هایی که امروزه ساخته می‌شود پاسخگوی شرایط بحرانی نیست که لازم است در این زمینه فکری اساسی بشود متاسفانه برخی غیر متخصص‌ها( پزشکان، کشاورزان و...) برای منافع اقتصادی به صنعت ساختمان ورود کرده‌اند.

کم‌کاری عوامل دخیل در ساخت و سازها، بی توجهی برخی مهندسان به ایمنی ساختمان، مصالح غیر استاندارد و ... در شرایط بحرانی خود را نشان خواهد داد؛ متولی اصلی ایمنی ساختمان دفتر فنی استانداری و پدافند غیرعامل است.

 کاشتن درخت‌های ناسازگار با اقلیم اردبیل در حیاط منازل، یک تهدید است؛ اگر سال 94 این درختان به موقع هرس می‌شد خسارت برف سال گذشته تا این حد نبود.

 اگر دستگاه های اجرایی عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان اردبیل، هر سال با جذب اعتبارات، نقاط حادثه خیز و پرخطر را شناسایی و آن را رفع کنند با حداقل خسارت میتوان شرایط بحرانی را مدیریت کرد.

اگر بعد از سونامی سال 83 دیواره های دریاچه شورابیل ساخته نمی شد در تندباد اخیر خسارت زیادی متحمل می‌شدیم؛ با این پیشگیری اردبیل در تندباد اخیر مصون ماند.

نظارت بر ساخت و ساز، کار خیلی سختی است برخی با کم کاری و قصور در امر ساخت و ساز دنبال سود کلان هستند؛ چرا باید عمر مفید ساختمان در سایر کشورها 100 و 150سال و در اردبیل 20 یا 30 سال باشد؟

باید اموزش و پرورش دانش اموزان را نسبت به ایمن بودن ساختمان ها حساس کند تا آنها از پدر و مادرشان بخواهند ساختمان خود را بیمه کنند.

برای مدیریت بحران امکانات و تجهیزات نه تنها در اردبیل بلکه در کل کشور ضعیف است، باید برای هر مخاطره یک پکیج بحران داشته باشیم؛  80 خودروی آتش نشانی شهرداری اردبیل برای شرایط عادی جوابگوست، اما  باید امکانات را برای شرایط بحرانی توسعه بدهیم؛ اگر دستگاه ها سالانه برای تجهیز امکانات اعتبار در نظر می‎گرفتند امروز امکاناتمان بیشتر بود، به دلیل غیر قابل پیش بینی بودن سطح حادثه، باید امکانات را توسعه بدهیم

شهرداری اردبیل تیر ماه امسال به نردبان 56 متری به قیمت 5 میلیارد و 200 میلیون تومان که 15 طبقه را پوشش می‌دهد تجهیز می شود که سه میلیارد و 600 میلیون تومان آن در سفر استانی رئیس جمهور و یک میلیاد و 600 میلیون تومان آن را خود شهرداری اردبیل متقبل شده است.(تهران دو نردبان 56 متری دارد)

امکانات استان اردبیل صفر نیست تجهیزات و امکانات داریم ولی هر چقدر توسعه دهیم در شرایط بحرانی بهتر میتوان مدیریت کرد؛ به عنوان مثال دستگاه اجرایی مربوطه باید برای خطری که آب اردبیل را تهدید می کند برنامه عملیاتی و سناریو داشته باشد و بداند در شرایط بحرانی برای تامین آب اردبیل منهای سد یامچی (60 درصد آب اردبیل از سد یامچی تامین می شود) چه باید بکند و مشخص شود در آن شرایط بحرانی، دستگاه‌های دخیل برای مدیریت بحران چه وظیفه ای دارند.

 

در بازسازی و بازتوانی بحران نیز تشویق به بیمه اماکن صنعتی و مسکونی مد نظر است اینکه چند درصد  ساختمان ها و مدارس را مقاوم سازی کرده ایم تا از میزان خسارت و تلفات بکاهیم ضرورتی است که باید به آن توجه شود

متاسفانه دستگاه‌های اجرایی عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران در شناسایی تهدیدها و خطرات و داشتن برنامه عملیاتی برای قبل از حادثه برنامه عملیاتی ندارند

ستاد شهرداری خود مدیریت شهری را به عهده بگیرد شهردار فرمانده مدیریت بحران شهری است و فرماندار هم رئیس مدیریت بحران شهرستان است؛ متاسفانه دستگاه‌های اجرایی عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران در شناسایی تهدیدها و خطرات و داشتن برنامه عملیاتی برای قبل از حادثه برنامه عملیاتی ندارند.

قبل از بحران باید امکانات را احصاء کرد آذربایجان شرقی استان معین اردبیل است باید قبل از حادثه باید با مدیریت بحران ان استان هماهنگ شد

اگر شورای هماهنگی مدیریت بحران در استان اردبیل (40 دستگاه اجرایی عضو هستند)، آموزش آحاد جامعه به صورت مستمر( نه اجرای مانور مناسبتی و نمادین) را جدی بگیرد و نیروهای امدادی حرفه ای، برنامه عملیاتی، امکانات و تجهیزات کافی و نظارت جدی داشته باشیم خیلی راحت تر می‌توانیم بحران را مدیریت کنیم.

*نقاط حادثه خیز شناسایی شده در استان اردبیل که احصا شده اند؟

 امامی یگانه: در تمام شهرستان های استان نقاط پرخطر شناسایی و احصا شده و در جهت رفع این مشکلات برنامه ریزی می شود.  
رانش جاده قدیم شهرستان نیر، راه جایگزین برای پل جوراب در شهرستان نیر، رانش زمین در بخش انگوت موران و در محله طالقانی در شهرستان گرمی،مشکل ترانشه در جاده کوثر و خلخال از جمله مشکلات احصا شده است؛ در بیله سوار آتش سوزی مزارع، سیل و ساحل بندی دره جنوبی  جعفر آباد در پارس آباد آبگرفتگی معابر و
در اردبیل سیل و سرریز شدن و یا شکستن سد یامچی، و در نمین  تکمیل دیوار ساحلی در روستاها ، دیوار حائل از جمله نقاط حادثه خیز شناسایی شده در استان اردبیل است که برای رفع آن برنامه ریزی می شود.

*در روستای بران علیا درست در سمت وردویش از طرف جنوب یک لی هست بنام قنبرلو که 11دهنه بزرگ دارد این پل درست منتهی میشه به زمینهای کشاورزی وباغات روستا وقتی هر از چند سالی سیل میاد تماما خسارت وارد میکنه وقسمتی تا حدودی به طول صد متر سیل بندی شده وبقیه اش حدود 100متر تمام مونده تا به رودخانه دره رود منتهی بشه لطفا پیگیری بفرمایید با بودجه خیلی کم این کار به پایان برسه که هزینه آن یک دهم خسارت وارده هم نمیشه لطفا بفرمایید که این سیل بند تمام بشه تا از عواقب جبران ناپذیر بعدی جلوگیری شود تا بعدا برای دولت وکشاورزان مسئله ایجاد نکند ضمنا این پل در امتداد جاده اصلی مغان اردبیل قرار دارد
  امامی یگانه: تنها این نقطه نیست، نقاط دیگری هستند که  وضعیتی مشابه دارند تلاش می کنیم به این نقاط سرو سامان بدهیم.

منکر موفقیت های مدیریت بحران استان نیستیم و باور داریم که اگر عملکرد به موقع  نبود شاید شاهد خسارت جانی هم در سیل اخیر بودیم اما سوال این است که چرا در اطلاع رسانی مدیریت بحران استان اردبیل به دادن اطلاعیه کلی اکتفا می شود و جزئیات گفته نمی شود؟
  امامی یگانه: ما اطلاعیه را کامل می فرستیم واقعیت این است که روی کانال استانداری دو خط آن را می گذارند حتی توصیه ها جداگانه و بند به بند برای هر بخش داده می شود؛ برای مثال به خاطر باد به بخش کشاورزی بیله سوار اعلام شد که سم پاشی نکنند چرا که وزش باد سم را خشک می شود و کارایی ندارد.
این مهم است که قبل از وقوع حادثه باید هشدارها داده شود؛ قبل از وقوع تند باد و سیل اخیر در استانمان جایی مهمان بودم که همگی قصد داشتند فردا را در دامان طبیعت بگذرانند به آقای دولتی مهر(مدیر کل هواشناسی استان اردبیل) زنگ زدم و گفتم یک مصاحبه داشته باشید خودم هم با ایرنا مصاحبه کردم خیلی ها بعد از شنیدن این مصاحبه ها  از رفتن به سفر خوداری کردند.
در مورد اطلاع رسانی کاری که از دست ما بر می آید این است که یک مصاحبه داشته باشم اما همه به ویژه رسانه ها باید در این خصوص حساس تر باشند و صدا و سیما بیشتر؛ متاسفانه در طول یک سالی که بنده در  مدیریت بحران هستم دو بار بنده به برنامه گفتگوی ویژه صدا و سیما دعوت شدم آن هم بعد از وقوع حادثه و خسارت بوده ، که اصلا  این حضور من در این برهه موضوعیت نداشت.

اینکه  بعد از وقوع حادثه صبح و ظهر و عصر از ما بخواهند که در برنامه های متعدد از خسارات بگوییم دردی را دوا نخواهد کرد و خروجی ندارد؛ قبل از حادثه این فرصت اطلاع رسانی را برای مدیریت ستاد بحران ایجاد کنند تا قبل از وقوع حادثه هشدارهای لازم به مردم داده شود بر این اساس مردم نیز برنامه ریزی کنند

البته پیشنهاد می کنیم برای روزهایی که هشدار هواشناسی داده می شود صدا و سیما فیلم های خوب پخش کند تا رغبت ماندن در خانه بیشتر شود.

همچنین در جهت پیشگیری از حوادث، ما خودمان اعتبار گذاشتیم و امسال 25 برنامه با صدا سیما خواهیم داشت تا بر فرض مثال مدیر آب از سیل، مدیر جهاد کشاورزی از خشکسالی، چند نفر از بیمه توضیح دهد و از پیشگیری برای وقوع این بحران و چگونگی مواجه شدن با آنها به مردم  بگویند؛ برای موفقیت در این امر نیاز به تلاش همگانی در این مقوله داریم.

توان مدیریت بحران استان اردبیل در مقابله با بحران ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

امامی یگانه: این بستگی به حادثه دارد و نمی توان جواب قطعی به آن داد  بر فرض مثال سیل در آذربایجان شرقی 42 قربانی گرفت، ایتالیا زلزله شد مردم مصاحبه کردند که به ما رسیدگی نمی شود...

برخی معتقدند که حوادث پیش آمده در استان اردبیل در مقایسه با حوادث سنگین طبیعی و غیرطبیعی در برخی استانها به قدری کوچک هستند که نبایستی در مدیریت انها به مشکل بخوریم در حالیکه حتی در مدیریت انها هم ضعیف عمل میکنیم. مثل برف زمستان اخیر که موجب قطع برق شد و یا سقوط تانکر حاوی مواد شیمیایی در دره ای در سرچم که بعد از یک هفته توانستیم بیرون بیاوریم یا ناتوانی در بیرون اوردن اجساد ۴ جوان در دریاچه نئور و نیز حادثه عرق شدن دانشجویان در شورابیل و....که در مقایسه با سبل اخیر اذربایجان اصلا چیزی نبودند اما صعیف عمل کردیم.

امامی یگانه: مدیریت بحران 43 حادثه طبیعی را پوشش می‌دهد. مسائل جزئی اصلا در حوزه مدیریت بحران نیست؛ شرح وظایف مدیریت بحران آمده است که حادثه غیر طبیعی اگر حادثه انسان ساز در سطح گسترده باشد جامعه انسانی را تحث تاثیر قرار دهد در حیطه اختیارات ما است، به فرض سقوط  هواپیما با 150 کشته  در حوزه وظایف ما است اما به فرض در گذشته  این اتفاق افتاده که خانمی بی احتیاطی کرده و روی یخ رفته و جان خود را از دست داده این اصلا به مدیریت بحران ربطی ندارد  و بحران نیست؛ قضیه دریاچه نئور هم همینطور.

متاسفانه هنوز جامعه با وظایف و مسئولیت های وظایف مدیریت آشنایی ندارد، اینکه خدای ناکرده کسی از بالای پشت بام خانه اش می افتد و کشته می شود یا کسی با افتادن در ته چاه جانش را از دست می دهد اینها بحران نیست؛ خطر و شرایط اضطراری و بعد شرایط بحرانی است ؛بحران آن است که 2درصد جمعیت شهرستان را تحت تاثیر قرار دهد.

افتادن تانکر به ته دره هم در حیطه ما نبود؛ این حادثه طبیعی نبود اگر برفی بود این اتفاق می افتاد به ما هم مربوط می شد بی احتیاطی راننده باعث این اتفاق شد، تصادفات  جاده ای هم اینگونه اند و به مدیریت بحران ربطی ندارند.

یعنی با وجود احتمال وقع انفجار باز، بونکر ته دره به شما مربوط نمی شد؟
امامی یگانه:  این یک حادثه بود نه بحران؛ این اتفاق نه بر اثر حوادث طبیعی که بر اثر بی احتیاطی اتفاق افتاده بود ؛ اگر بر اثر سقوط این بونکر احتمال وقوع انفجار وجود داشت  و بر فرض مثال 10 خانه و 10ماشین از بین میرفت آن موقع در حیطه اختیارات ما بود اما اینگونه نبود بررسی کارشناسان این احتمال راهم رد کرد.

 این احتمال وجود داشت که اگر انفجاری رخ دهد شعاع 2 کیلومتری را تحت تاثیر قرار می دهد کارشناسانی از تهران آمدند و بررسی کردند و نتیجه این بررسی آن بود که اگر این بونکر را با هلی کوپتر به هوا ببرند و رها کنید آسیبی به بونکر نمی رسد، اما اگر منفجر می شد آن موقع بحران در حوزه اختیارات ما بود.
 
مسئولیت افتادن بونکر به ته جاده با پایانه حمل و نقل و گمرک بود آنها قصور کرده و مجوز داده بودند، این تانکر نباید از این مسیر می آمد ،البته متولی برداشتن این بونکر از ته دره سرچم نیزبخش خصوصی بود.

اگر دادستان شهرستان حکم قضایی نمی داد  اجازه نداشتیم بونکر را از ته جاده جابجا کنیم، در چنین مواقعی معمولا شرکت صاحب بونکر گاز را لفت می دهد تا استان این کار را انجام دهد اما دستور که صادر شد و در چند جا جلوی محموله این شرکت گرفته شد در چنین موقعیتی شرکت دید متضر می شود  حاضر شد سرعتر این کار صورت بگیرد.

جابجایی بونکر گاز از ته جاده سرچم در حوزه کاری ما نبود دستور این بود که دستگاه ها را هماهنگ کنیم تا مشکل حل شود البته  شهرداری موظف بود آنجا علائم نصب کند.
 

آیا تصادفات جاده‌های مرگ استان اردبیل و آمار قابل توجه فوتی‌ها دراین جاده‌ها، بحران محسوب نمی شود و در حوزه وظایف شما قرار ندارد؟

امامی یگانه:  تصادفات عادی جاده ای به ما ربطی ندارد، مسئولیت آن بر عهده کمیسیون ایمنی راه به ریاست معاون عمرانی و دبیری کمیسیون ایمنی راه، راه و شهرسازی و راهداری است.

عید امسال در تصادفات جاده ای 363نفر مصدوم 10 فوتی داشتیم هیچکدام در حوزه اختیات ما نبود اصلا مدیریت بحران در کارگروه ایمنی جاده عضویت نداشت.  

 اما خوب در 13 بدر امسال  همان طور که قبلا هم پیش بینی شده بود در شهرستان نیر برف آمد با فراهم کردن بستر 300 نفر اسکان اضطراری داده شدند، چنین مواردی از وظایف ما است.  

من خودم به این کمیسیون نامه نوشتم و گفتم به جهت اینکه ما نیز در مدیریت جاده‌ها در شرایط بحرانی و وقوع حوادث دخیل هستیم مدیریت بحران را هم عضو کمیسیون ایمنی راه  بکنند؛ 2 جلسه است که ما را عضو این  کمیسیون کرده اند.

ایمنی راه  در آن زمانی که حوادثی رخ دهد مثلا تکانی رخ بدهد  یا احتمال ریزش ترانشه ها در جاده ها باشد ما در آن موضوع ورود می کنیم و از کمیسیون ایمنی راه می خواهیم این مشکلات را رفع کند ، اما اینکه مسئولیتش با ما باشد نه اینطور نیست.

دستگاههای ذیربط در بروز حوادث معمولا ضعیف عمل می ‌کنند اما افکار عمومی مدیدیت بحران را مسئول میشناسد بنطر شما این صحیح است؟
 امامی یگانه: با قصورکنندگان در شرایط بحرانی برخورد هم می کنیم؛ عمده  وظایف مدیریت بحران استان هماهنگی بین دستگاه ها ی اجرایی  برای شرایط بحرانی است مسئول مستقیم ما نیستیم به فرض اگر سیل آمد آب قطع شد مسئول مستقیم آب و فاضلاب است که عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان است اما چون حجم بحران آنقدر زیاد است که آب و فاضلاب نمی تواند مدیریت کند بنابراین مدیریت بحران استان ورود می کند.
در همین قضیه سیل اخیر مشگین شهر و قطعی آب، پیش بینی این بود که آب قطع شود بنابراین باید تانکرهای آب در منطقه اسقرار می یافت، خود مشگین شهر4 تانکر داشت با شهرداری اردبیل،فرمانداری بیله سوار و گرمی هماهنگ شد تا تمام تانکر های موجود در آتشنشانی ها به منطقه فرستاده شود.

شاهد بودیم که با هماهنگی ها موجب شد پس از قطعی آب مشگین شهر در سیل اخیر، آبرسانی به موقع در  این شهرستان صورت بگیرد، به همین ترتیب هماهنگی برای دیگر موارد هم رخ می ‌دهد.

بدین ترتیب برای مدیریت شرایط بحرانی دستگاه بالا دستی تعریف شده و که مسئولیت آن با استانداری و در راس آن استاندار است که  در مواقع بحرانی کارها روی زمین نماند؛ اگر دستگاهی در امور محول شده به آن کوتاهی کرد حتما با آن برخورد می شود.
 

 

*مردم ضعف در مدیریت بحران، را علت به بار آمدن خسارات  برف سال گذشته می دانند آیا مدیریت بحران مقصر بود یانه، اگر نبود با دستگاه اجرایی مقصر برخورد شد؟
امامی یگانه:  مقصر شهرداری بود که درختان را به موقع هرس نکرد؛ در این مورد اداره برق به شهرداری نامه نوشته و تذکر داده که برای جلوگیری از وقوع حادثه باید درختان هرس شوند که شهرداری هم به آن توجهی نکرد.
همه اینها به این برمی گردد که باید هر دستگاه در حوزه اختیارات خود نقاط حادثه خیز و پرخطر را شناسایی و رفع کند و فقط به یک نامه اکتفا نشود.
 در خسارت سنگین برف پارسال در اردبیل اگر دستگاه اجرایی برق که نقاط پرخطر را شناسایی کرده برای رفع آن به نامه اکتفا نمی کرد و جلسه اضطراری با حضور مدیریت بحران، فرماندار و سایر دستگاهای مرتبط می گذاشت آن وقت مسئله به اینجا نمی کشید.

با توجه به برخی اظهار نظرها در خصوص سیل اینکه سیل هم موهبت الهی بود ، نظر شما در این مورد چیست؟
امامی یگانه:  اگر با رخدادی زندگی روزمره مردم مختل شود خسارت بزرگی است؛ رخ دادن حادثه ها طبیعی است ماهیت روخانه طغیان است وقوع سیل به خودی خود برای طبیعت بد نیست این ما انسان هاییم که آن را برای خود فاجعه میکنیم؛ اصولی خانه نمی سازین ان وقت زلزله را فاجعه می دانیم  شکی نیست خانه های ساخته شده در حریم رودخانه را سیل که آمد با خود خواهد برد.
مسئولیت و کار ما اداری نیست ساعات اداری و غیر اداری ندارد، حفظ جان و مال مردم برای ما اهمیت زیادی دارد و تمام تلاشمان را هم برای آن می‌کنیم؛ از یک سال پیش کارگروه ها مرتب تشکیل می شود و با دبیران کارگروه ه یک شورای مشورتی داریم که  نتیجه خوبی هم داشت  چراکه هماهنگی بین اعضای این کارگروهها باعث روان تر شدن کار در مواقع بحرانی می شود. موردی که در سیل اخیر مشین شهر هم مشاهده کردیم.

 

خسارت سیل اخیر در استان اردبیل چه قدر بود؟
امامی یگانه:  تندباد و سیل اخیر در استان اردبیل  19 میلیارد تومان برآورد شده که که  10 میلیارد تومان آن به  زمین کشاورزی  وارد شده که  جبران این خسارت باید از طریق بیمه  صورت بگیرد.
همچنین  هشت میلیارد تومان تنخواه نیز برای جبران خسارت وارد شده به پروژه های عمرانی تصویب ابلاغ شده است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
اکبر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
همان ابتدای کلام فرموده اید : « اینطور نیست که ما مثل آتش نشانی منتظر وقوع حادثه باشیم و وارد عمل شویم؛ در مدیریت بحران شاخص‌های قبل از وقوع بحران، حین بحران و بعد از وقوع بحران مدنظر است که هر کدام اقدامات خاص خود را دارد. » !!!! همه دیدیم که در همین یک سطر مانده اید . یک برف پاییزی در سال گذشته ، مرکز استان را فلج کرد و ناتوانی همه شما خصوصا ریاست شورای هماهنگی مدیریت بحرانتان را در سطح کشور پیچاند تا جایی که حتی چند اره ساده برای بریدن شاخه های درختان پیدا نشد واقای استاندار با نهایت خفت دست نیاز به سوی استان همسایه دراز کرد تا به اردبیل اره بفرستند . واقعا به حال این مردم که افرادی مثل شما برایشان نسخه می پیچند باید خون گریه کرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
با سلام مدیر محترم بحران به موارد بسیار مهم اشاره کردند خصوصا در مورد ساخت وساز که توسط افراد غیر متخصص صورت میگیرد واستان رابه سمت بحران وحشتناک هدایت میکند که در زمان وقوم غیر قابل کنترل خواهد بودواین معامله با جان انسانها به خاطر نفع شخصی میباشدوموضوع این است کلیه نقشه های مردم از طریق کارشناسان شهرداری هدایت می شود ودر واقع 30 تا 50در درصد تعرفه نظام مهندسی به مهندسین امضاءکننده داده میشودکه خیلی از مهندسین توانمند از انجام چنین کاری پرهیز میکنند وامضاء نمکنند وآنهایی هم که امضاء میکنند انگیزه لازم برای نظارت ندارند این فرایند رانخواری که حلقه مفسده بین نظام مهندسی وشهرداری میباشد لازم دراستان توسط مسیولین استاندار محترم ومعاونین استاندار ودستگاههای نظارتی شناسایی وفرایند درست برای آن تدوین شودتا نقشه به صورت صحیح وبا قیمت واقعی بین مهدسین توضیح شود والا ما با لین وضعیت به شدت در حال ایجاد بحران هستیم ووظیفه کلیه مهندسین دارای صلاحیت است که به این امر کمک کنند واز حقوق مردم وحقوق خود دفاع کنند
شاغلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
رطب خورده نمی تواند منع رطب کند همانطوری که جناب مهندس به سمت مدیرکلی رسید وسازه های ارتباطی و فرهنگی را تخریب فرمود خب پزشکان هم با همان استدلال به بسازوبفروشی می پردازند
اکبر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
بقال پزشک معلم ووووووووووووو......در اردبیل بساز بفروش شده اند و تمامی ساختمانها با 5 ریشتر زلزله فرو میریزد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار