این روزهای گرم انتخابات بحث و جدل های رفع بیکاری بسیار داغ است و هر کاندیدایی از راه حل خود برای رفع آن صحبت می کند. این بحث ها از آن جهت اهمیت دارد که نشان می دهد غول بزرگ آسیب اجتماعی در بیکاری نهفته است و چنان چه دولتی بتواند آن را حل کند توانسته بر سایر مشکلات اساسی فائق بیاید زیرا طبق آمارهای رسمی بانک مرکزی ایران، بیکاری همچنان به عنوان بزرگترین معضل اجتماعی -اقتصادی دامن گیر خانواده های ایرانی است و از هر چهار جوان ایرانی یکی بیکار است .
کد خبر: ۴۱۷۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۱ 02 May 2017
به گزارش تابناک رضوی؛ این روزهای گرم انتخابات بحث و جدل های رفع بیکاری بسیار داغ است و هر کاندیدایی از راه حل خود برای رفع آن صحبت می کند. این بحث ها از آن جهت اهمیت دارد کهنشان می دهد غول بزرگ آسیب اجتماعی در بیکاری نهفته است و چنان چه دولتی بتواند آن را حل کند توانسته بر سایر مشکلات اساسی فائق بیاید زیرا طبق آمارهای رسمی بانک مرکزی ایران، بیکاری همچنان به عنوان بزرگترین معضل اجتماعی -اقتصادی دامن گیر خانواده های ایرانی است و از هر چهار جوان ایرانی یکی بیکار است .

بیکاری‌های طولانی‌مدت، کارهای بی ثبات
 بانک مرکز ایران جمعیت کشور در فصل بهار امسال را نزدیک به هشتاد میلیون نفر برآورد کرده که از این میان جمعیت فعال (شاغل به کار ) کشور 25 میلیون نفر برآورد شده و نرخ بیکاری در سطح کشور نیز 12 درصد بوده است.این در حالی است که نرخ بیکاری در میان جمعیت شهری برابر با 13درصد و در جمعیت روستایی 8 درصد بوده است است .
برخی کارشناسان علت بیکاری فارغ التحصیلان را در ۱۰ محور جمع‌بندی کرده‌اند که عدم‌تناسب نیاز بازار با رشته‌های دانشگاهی و عدم‌مهارت عمده‌ترین علت بیکاری فارغ التحصیلان است.

در گذشته طب اخذ مدرک تا حدی بالا گرفت که دولت و موسسات آموزش عالی بدون توجه به نیاز بازار جمعیت زیادی را مشغول به تحصیل کردند و بر این اساس از تقاضای کار به طور موقت کاستند. اما این جمعیت که در حال حاضر توقعش نسبت به گذشته زیادتر شده است جویای کار هستند. متاسفانه  درحالی که بازار کار با سیل تقاضاهای شغلی فارغ التحصیلان دانشگاهی روبه‌رو است و وضعیت بیکاری رو به روز رو به وخامت است مشاهده می‌کنیم.
چالش اصلی در حوزه بیکاری وجود هزار جوان فارغ التحصیل بیکار آماده ورود به بازار کار است، اما به‌دلیل بالا بودن میزان تقاضاهای کار، بسیاری از آنها بیکاری‌های طولانی‌مدت را تجربه می‌کنند.

باید نقش تندروی در اقتصاد ایران پایین بیاید
در بازار کار برخی به‌دلیل داشتن تخصص‌ها و مهارت‌های ویژه یا گاهی شانس، پارتی و آشنابازی و مواردی از این دست فوراً جذب بازار کار می‌شوند ولی با شرایط فعلی برخی فارغ التحصیلان آمادگی ورود به بازار کار با شرایط پارتی و آشنابازی و... را ندارند و به‌دلیل بالا بودن میزان تقاضاهای کار، بیکاری آنها طولانی‌مدت می‌شود. از طرفی دیگر، طیف زیادی از افراد شغل های بی ثباتی را تجربه کرده اند و همیشه در دلهره ی نبودن شغل روز را به شب می رسانند.
متاسفانه بیکاری آن روی سکه رکود است. وقتی بنگاه‌ها راکد باشند، کارگران بیکار می‌شوند و کارگر جدیدی استخدام نمی‌شود. پازوکی معتقد است که راه‌حل بیکاری سرمایه‌گذاری است که برای رسیدن به آن باید نقش تندروی را در اقتصاد ایران پایین آورد.

از وضعیت راضی نیستیم
در این خصوص به تازگی استاندار خراسان رضوی نیز واکنش نشان داده است، وی در مصاحبه ای عنوان کرده که اگر در سال گذشته توانستیم در حوزه ایجاد اشتغال به کمک بخش خصوصی، تعاونی و جذب سرمایه از بانک ها و سرمایه خارجی در استان واحدهای تولیدی را به تحرک واداریم و شرایط تولید، اشتغال، صادارت را بهبود ببخشیم اما به این معنا نیست که به این وضعیت راضی هستیم.

رشیدیان با اشاره به اینکه در سال گذشته برای اولین بار در خراسان رضوی از یک میلیون و 940 هزار اشتغال گذشتیم، اظهار کرد: این در حالی هست که در سال 88 فقط یک میلیون و 840 هزار، در سال 92 حدود یک میلیون 830 هزار، در سال 93 متاسفانه این روند منفی بوده و در سال 94 بالغ بر 36 هزار فرصت شغلی جدید و در سال 95 بالغ بر 115 هزار فرصت شغلی جدید در استان ایجاد شد.

وی با اعلام اینکه این بدان معنا نیست که از کارمان راضی باشیم، اظهار کرد: اکنون بیش از 2 میلیون و 200 هزار نفر نیروی آماده به کار داریم که با این یک میلیون 940 هزار نفر هنوز حدود 290 هزار نقر نیروی بیکار داریم.

استاندار خراسان رضوی در مصاحبه با ایسنا با بیان اینکه در سال جاری تعداد نیروی بیکار به 320 هزار نفر افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: 48 درصد این افراد جوانان فارغ التحصیل یا دارای تحصیلات عالیه بالای دیپلم هستند.

وی با اشاره به اینکه هنوز باید کار و تلاش بسیاری کرد تا کمر غول بیکاری را در استان شکست، عنوان کرد: این کار تنها از عهده دولت بر نمی آید و باید همه کمک کنند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار