تحقیقات جدید نشان می دهد که گروه خونی شما به احتمال رخ دادن حمله های قلبی ارتباط دارد و اگر گروه خونی شما، گروهی غیر از O باشد این احتمال برای شما بیشتر نیز است.
کد خبر: ۴۱۸۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۵ 05 May 2017
به گزارش تابناک رضوی،به نقل از کلیک، محققان به رابطه ای جدید در خون انسان پی برده‌اند که این رابطه در واقع میان گروه خونی و ریسک حمله های قلبی است. محققان به این موضوع دست پیدا کرده اند که اگر گروه خونی شما گروهی به جز O باشد احتمال سکته 
و حمله های قلبی در بدن شما بیشتر است.
تحقیقات بسیار وسیعی در این زمینه انجام شده است و نشان می دهد که بیش از ۱۳ میلیون از افرادی که گروه های خونی به جز O+ و O- دارند ۹ درصد احتمال سکته های قلبی در این افراد بیشتر است. در واقع دیده شده است که خون در رگ های این افراد بسیار 
راحت تر لخته می شود و هنوز هم دلیل قانع کننده ای برای این اتفاق پیدا نشده است.
در واقع از این موضوع این برداشت می شود که گروه خونی شما می تواند میزان مقاومت شما در برابر بیماری ها را نیز مشخص کند. گروه های خونی O ریسک کمتری در حمله های قلبی و مغزی را دارند و هم چنین این موضوع استنباط می شود که آسیب پذیری بدن این افراد بیشتر است.
البته باید به این موضوع اشاره کرد که به اثبات رسیدن این موضوع به صورت قطعی نیاز به تحقیق و بررسی های بیشتری دارد و نمی توان به مجموعه آماری کمی بسنده کرد و این تحقیقات باید در اشل بزرگ تری صورت پذیرد.
براساس اظهارات پژوهشگر ارشد مرکز پزشکی دانشگاه گرونینگن هلند حمله های قلبی در گروه های غیر از O یعنی،A،B و AB بیشتر از سایر گروه های خونی O است. اگر این موضوع به تائید نهایی برسد بدون شک تحول عظیمی در علم پزشکی رخ خواهد داد. گروه خونی شما در واقع براثر مخلوطی از آنتی بادی ها و آنتی ژن های سلولی دسته بندی می شوند و شما نقشی در تعیین گروه خونی خود ندارید و این موضوع از طرف ژن پدر و مادر تعیین 
می شود.
گروه خونی O شایع ترین گروه خونی است و در ایالات متحده چیزی حدود ۴۵ درصد از افراد دارای گروه خونی O+ و یا O- هستند و این نشان می دهد که نیمی دیگر از جمعیت دارای گروه های خونی A،B و یا AB هستند.
آخرین تحقیقات در رابطه با این موضوع در سال ۲۰۱۵ صورت گرفته است که محققان هم چنین به این نکته نیز اشاره داشته اند که تنها گروه خونی باعث افزایش ریسک سکته های قلبی نیست بلکه عوامل بسیار مؤثر دیگر در این زمینه مطرح هستند ولی این عامل به صورت ژنتیکی تأثیر واضحی بر روی این موضوع دارد.
آمار و ارقام نشان می دهد که حدود ۱۴ درصد از افرادی که دارای گروه های خونی غیر از o هستند، بدون داشتن علائم خاصی، دچار نارسایی های قلبی و حتی سکته های قلبی شده اند و این آمار به وضوح نشان می دهد که گروه خونی در این زمینه مؤثر است.
داشتن گروه های خونی غیر از o، خطر احتمال به نارسایی های قلبی و عروقی را ۹ درصد افزایش می دهد، این جملات در واقع نظریه کارشناسان مرکز علمی پزشکی هلند است.

گروه های خونی و احتمال سکته قلبی
شاید این درصد در رابطه با یک فرد، درصدی بسیار جزئی باشد که اهمیت چندانی نیز نداشته باشد ولی هنگامی که این درصد در زمینه های بزرگ تر بررسی می شود به وضوح می توان دید که این موضوع می تواند در بسیاری از افراد مستعد به نارسایی های قلبی بسیار مؤثر باشد.
هنوز دلیل مشخص و علمی برای این مسئله پیدا نشده است ولی می توان در این میان یک فرضیه را با احتمال بیشتری بررسی کرد. در گروه های خونی غیر O غلظت بیشتری از پروتئین فاکتور Von Willebrand وجود دارد، و کمبود همین فاکتور در گروه های خونی غیر از O می تواند دلیلی برای انعقاد سریع تر خون دانست.
اما این موضوع و مسئله نمی تواند دلیل محکمی برای این فرضیه باشد، محققان به دنبال پیدا کردن دلیل محکم تری هستند تا به وسیله آن بتوانند احتمال حمله های قلبی را کاهش دهند. البته مسائل بسیار زیادی نظیر سن، جنس، کلسترول، فشار خون در سکته های قلبی مؤثر هستند ولی بررسی فاکتور گروه های خونی می تواند گام بزرگی در بهبود روند درمان طی کند. در این میان بیشترین ریسک در میان گروه های خونی A دیده می شود. در این گروه خونی فاکتوری دیده می شود که در گروه های دیگر نیست و احتمال حمله های قلبی را افزایش می دهد.
در آخرین کنگره جهانی نارسایی های قلبی، تلاش های بسیار زیادی در زمینه تأثیر گروه های خونی در سکته های قلبی دیده شده است، و بسیاری از نهاد ها آمادگی خود را برای همکاری در این زمینه اعلام کرده اند.
باید به نکته مثبتی نیز اشاره کرد، اگر فردی روش زندگی سالم را در پیش بگیرد، گروه خونی نمی تواند مشکل اساسی در این زمینه برای افراد ایجاد کند.
همان طور که بارها اشاره شد گروه خونی تنها عامل تأثیر گذار در نارسایی های قلبی نیست. سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب، فشار خون، دیابت، وزن زیاد و سبک زندگی ناسالم همه و همه در حمله های قلبی نقش بسیار موثری دارند.
در آخر باید به این نکته توجه کرد که بررسی ها نشان می دهد گروه های خونی غیر از O ریسک بیشتری در نارسایی های قلبی و هم چنین سکته های قلبی دارند، پس اگر گروه خونی شما، گروهی غیر از O+ و O- است بهتر است بیش از پیش مراقب رژیم غذایی خود باشید و از مصرف دخانیات نیز پرهیز کنید.

 منبع: MSN
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار